Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

@ flesvik

Vennligst les ALLE innlegga før du poster noe slikt.

 

Foreksempel Post nr 292, 8 poster opp.

 

Jeg tenkte det du beskriver, men kobblet feil oppi nøtta å hele greia ble bare feil.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ang den pågående Quiz`en så har jeg egentlig ikke noe bra svar.

 

Kobbler selv altid av minus polen først, men når jeg tenker etter så vet jeg ikke hvorfor.....

 

Eneste jeg kan komme på er at somregel så er minus ledningen kortere en alle plussledningene som er kobblet til plusspolen, og strømmen tar som kjendt altid "korteste vei", men om dette har noe å si........ Hmmmmm SKEPTISK :)

 

Blir morro å lese svarte på denne :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret jeg var ute etter var det Camarogeddon som var først ute med.

Særlig der det er trangt er det fort gjort å komme borti gods mens verktøyet er tilkoblet plusspolen. Skummelt både for elektronikken og mekanikeren.

Camargeddon har dermed fått stafett pinnen.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, får slenge ut noe da..

 

blir noe elektrisk, da det er det jeg kan mest om.

 

Hva er grunnen til at man ofte kan måle 12 v på ei lampeholder når man har nøsket ut lyspæra, selv om når man setter i pæra så får man enten ikke lys i det hele tatt, eller bare ei svak glød...

 

..alle med gamle biler har vel klødd seg i hodet over dette en gang eller to i løpet av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volt ganger Ampere blir watt, og viss det ikke kommer nok ampere igjenom ledningen, (brudd på noen ledere e.l) så klarer ikke pæra i dette tilfellet dra nok strøm igjennom ledningen. Men man måler 12v fordet siden dette er strømtypen, ikke styrken i seg selv.

 

Did this make any sense at all??? :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volt ganger Ampere blir watt, og viss det ikke kommer nok ampere igjenom ledningen, (brudd på noen ledere e.l) så klarer ikke pæra i dette tilfellet dra nok strøm igjennom ledningen. Men man måler 12v fordet siden dette er strømtypen, ikke styrken i seg selv.

 

Did this make any sense at all??? :)

 

Om ikke strømtypen, så hvertfall spenningen. Uansett synes jeg det hørtes ut som en god forklaring. I tillegg mener jeg å erindre at problemer med oksyderte/korroderte kontaktpunkter i pære og pæreholder kan medføre samme problemer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja du mente hva jeg forstod ihvertfall. Og kan godt være enig at koroderte kontakter o.l kan forårsake samme symptom, forsåvidt kan vel en røket glødetråd som bare ligger såvidt inntil inni pæra og gjøre det da. (viss man setter det litt påspissen :) )

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si denne tråden har fått fart på seg, Beadlock here we come :D

 

Neida, men morro at vi kan ha et sliken tråd som diskuterer teorier såvel som praksis.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som om det er noe galt med pæra!12v er 12v, for å få strøm i kabelen må lyspæra stå i sokkelen! Det kan jo også være jordfeil da mange 12v pærer er avhengig av polaritet!

 

Dette er helt på jordet...... Er "eiet" eller delviss brutt kabel kan gjerne lede 12V, men ikke nok strøm til å "drive" pæra.. Det er riktig at det må stå pære i for at det skal gå strøm igjennom, men volten ligger ut på pæreholderen hele tiden, så lenge bryteren er på.. Jeg har derimot aldri hørt om pærer som er avhengig av polaritet, så fremt vi snakker om glødetråd-pærer.. Snakker vi dioder, så kan det stemme, men det var ikke det vi snakket om her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodorf: du er inne på noe; korrosjon er vanligvis synderen, men hvorfor måler man da fremdeles 12 v i sokkelen? Det er det jeg vil fram til her.

 

umek er delvis inne på riktig spor, men sporer allikevel temmelig grundig av på slutten (jobbet i nsb?) :)

En røket glødetråd kan forårsake symptomene, ja, men det er ikke poenget her.

 

omegab2,5v6: desverre litt på bærtur :) men lov å prøve.

Når det gjelder polaritetsavhengige lyspærer så tror jeg nok det er heller sjelden (som nevnt, i så fall lysdioder). Det at enkelte pærer bare går inn en vei er derimot forholdsvis normalt. For eksempel bremselyspærer med to glødetråder trenger å stå riktig vei for å gjøre jobben sin på riktig vis.

 

Det jeg ute etter her er at man begår en måleteknisk feil ved å benytte den beskrevne målemetoden, som igjen forårsaker det (noe frustrerende) rare måleresultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pære på 55w vil trekke en strøm på ca 4,5A noe en kabel på 0,5* vil klare så lenge den ikke er over 10 meter, da p.g.a spenningsfall. At pæren ikke vil lyse i det hel tatt p.g.a at kabelen er delvis avkappet eller "eiret" synes jeg høres merkelig ut! Men det kan tenkes at du er inne på noe her ja!

 

Når det gjelder polariteten så tenkte jeg på h1, h4 pærer osv som - går til gods og + i sokkelen på pæra, så det vil jo egentlig ikke ha noe å si om det er motsatt!Jeg som tenkte og uttrykte meg litt feil.

 

 

edit: var litt sein der, men avhengig av hvordan du har instrumentet vil du jo måle +12v eller -12v. Mulig jeg har misfortått oppg. helt men det her høres jo litt interesant ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår