Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil tro at når du måler spenning med et multimeter, så er det en utrolig liten strøm som går igjennom motsatanden i multimeteret.. Dette resulterer i at vi kun spenningstester kretsen, og ikke "effekt-tester" den, om du skjønner meg her.. Jeg er usikker på om det vil hjelpe å ohme ledningen fra holderen til motsatt koblingspunkt, men tror at du kanskje klarer å lese at det er unormal høy motstand da.. Vi må huske at på 12V anlegg skal det utrolig lite til før vi får spenningsfall og tap..

 

Om vi nå har et visst antall ohm i denne dårlige lederen, så vil det, når pæra er koblet i, legge seg et visst antall A over denne motstanden bare for å få spenningen til å komme frem.. Det er mulig at det legger seg så mye her, at det ikke blir igjen nok til pæra..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flesvik

 

Helt iorden det du :)

 

@Quizen

 

Tror nok og at det kan skyldes dårlig jording i pæreholderen ja, men også at multimeteret ikke trekker nok strøm til å merke spennings fallet, som jeg var noelunde innpå tidligere. Men sporet visst litt av ja, var nok kansje et forsøk på å få mange svar i et innlegg å håpe på at et av de var riktige :D:D:D

 

Venter i "spenning" på det rette svaret :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der traff du spikeren på hodet, kenneth.

 

Problemet er spenningsfallet som oppstår, og spenningsfall er avhengig av strømmen som går i en krets. jo høyere motstanden i ledningsnettet er i forhold til motstanden i pæra, jo mindre effekt går til pæra, dette er mao et foholdstall.

 

når du tar vekk pæra, fjerner du pærens motstand fra regnestykket, og introduserer motstanden i multimeteret istedenfor (hvis du i tilegg kun måler mot karrosseri, har du også forbikoblet jordledningen, der feilen også kan ligge.)

resultatet er at motstanden i kretsen blir forsvinnende liten i forhold til multimeteret, og du måler derfor nesten hele spenningen over multimeteret.

 

sagt på en annen måte: som sagt er spenningsfallet proporsjonalt med strømmen i kretsen. strømmen i kretsen med pæren innkoblet er ørten ganger mere enn ved bruk av multimeteret. derfor blir spenningsfallet lik null, og du måler full spenning.

 

riktig måte å måle på i dette tilfellet er å måle spenninger i forhold til jord med pæren i sokkelen. da finner man ut hvor spenninger ligger (og ikke)

 

Edit: Umek: ja, du var på sporet, (og traff egentlig i siste posten), men kenneth kom deg teknisk sett i forkjøpet med riktig tankegang.

 

Din tur kenneth!

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der traff du spikeren på hodet, kenneth.

 

Problemet er spenningsfallet som oppstår, og spenningsfall er avhengig av strømmen som går i en krets. jo høyere motstanden i ledningsnettet er i forhold til motstanden i pæra, jo mindre effekt går til pæra, dette er mao et foholdstall.

 

når du tar vekk pæra, fjerner du pærens motstand fra regnestykket, og indroduserer motstanden i multimeteret i stedenfor (hvis du i tilegg kun måler mot karrosseri, har du også forbikoblet jordledningen, der feilen også kan ligge.)

resultatet er at motstanden i kretsen blir forsvinnende liten i forhold til ledningsnettet, og du måler derfor nesten hele spenningen over multimeteret.

 

sagt på en annen måte: som sagt er spenningsfallet proporsjonalt med strømmen i kretsen. strømmen i kretsen med pæren innkoblet er ørten ganger mere enn ved bruk av multimeteret. derfor blir spenningsfallet lik null, og du måler full spenning.

 

riktig måte å måle på i dette tilfellet er å måle spenninger i forhold til jord med pæren i sokkelen. da finner man ut hvor spenninger ligger (og ikke)

 

Edit: Umek: ja, du var på sporet, (og traff egentlig i siste posten), men kenneth kom deg teknisk sett i forkjøpet med riktig tankegang.

 

Din tur kenneth!

 

-Camarogeddon

 

:cheers:

 

Nå var vel regelen endret slik at når en quiz var ferdig, er det førstemann til mølla med en ny.. :) Men gi meg litt tid da, så skal jeg komme opp med en.. Er jo litt greit å prøve å finne en som kan være litt vansklelig, slik som den du nå hadde.. Den var det nok mange som lærte noe av.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. vel, har nå alltid brukt lagerfett, og pakket hvert enkelt lager med fett intill selve rullesettet er fettet til innvendig.... så tørket av overflødig, og klaska på plass.

 

Sikkert helt på trynet, men har ikke snurra noen lagre ennå på de bilene jeg har hatt :)

 

Du er på vei, men det jeg tenker på er hvordan man "pakker" lageret med fett.. Stryker du det bare utover med en finger, eller..?? ;)

 

Lagerfett er riktig, for om man bruker vanlig gris, så vil ikke den tåle temperaturen som blir, og den blir flytende, og da vil lagert sakte men sikkert miste smøringen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var nå dette?:

 

Putt en god klatt med fett i høyre hånd

Fatt lageret med venstre hånd

Slå lageret inn fettklatten slik at alle kroppens hulrom blir fylt med deilig glidekrem... Sorry, feil bruk av hukommelse! Bytt ut kroppens med lagerets og bytt ut deilig glidekrem med lagerfett...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja, pakker lageret vanligvis på følgende måte... god kladd med fett (som så vakkert ble beskrevet av reodorf over), og ruller lageret i hendene, slik at rullene følger med, og fyller hulrommene inne i selve ..eh... rullestativet, hvis man kan kalle det det. (det som holder rullene på plass.).. så tørker man av overflødig, og setter saken på plass sammen med lagerskåler og annet krimskrams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn var det ja. Har ikke byttet hjullager på mange år, men jeg hører en svak ulelyd i et av bakhjulene så det er kanskje på tide... Og da er det kjekt å vite hva som er korrekt prosedyre. Poenget er vel uansett å fylle lageret inside out med fett slik at det har et "reservoar" gjennom hele levetiden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sliken "lager fett presse" du mener? Selges jo slike bokser som du legger lageret i for å presse fett inni hele lageret ved hjelp av en fett presse.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår