Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Ok... Det finnes 30º, 45º og 55º ventilseter (selve setet,ikke vinkler før/etter). Hvilket av disse er mest holdbart,hvis alle kjører like harde fjærer/kammer? Og hvilket er mest egnet for high-perf-motorer? Og hvorfor..?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vi inne på ditt spesialfelt her? Flow... or power

Min antagelse er at ventilsetet på 30º holder lengst grunnet mindre "gnagekrefter" mellom sete og ventil ved lukking og åpning, men trolig spiller andre forhold som ventilhastighet osv inn og gjør at jeg må forkaste svaret mitt... Hva som gir mest effekt må vi gruble enda lenger på.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x antall grader i forhold til hva egentlig? Sylinderen?

 

ventilen rekna eg med..

vil tru det er den med 30(kor i h*lvette e gradeknappen?) for det blir størst kontaktflate? som vil føre til meir gods å gnage på +bedre varmeleiing.. er på tynn is no.. :D og ventilen "skal" være 0,5grader mindre enn setet for at den skal sette seg/tette skikkeleg f.eks 29,5 på ventil å 30 på setet

 

for det var vel ikkje plasseringa av ventilsetet i toppen/ forbrenningsrommet det var snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

x antall grader i forhold til hva egentlig? Sylinderen?

90º vinkel fra ventilstammen... et 30º sete er "flatere" mot taket i forbrenningskammeret,akkurat som et 22.5º hustak er flatere enn et på 45º...

 

Reodor hadde bedre forklaring enn meg... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventilen rekna eg med..

vil tru det er den med 30(kor i h*lvette e gradeknappen?) for det blir størst kontaktflate? som vil føre til meir gods å gnage på +bedre varmeleiing.. er på tynn is no.. :D og ventilen "skal" være 0,5grader mindre enn setet for at den skal sette seg/tette skikkeleg f.eks 29,5 på ventil å 30 på setet

 

for det var vel ikkje plasseringa av ventilsetet i toppen/ forbrenningsrommet det var snakk om?

Grade-tegnet er Alt0186... Nei,det er ikke noe snakk om plassering,bare vinklene. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90º vinkel fra ventilstammen... et 30º sete er "flatere" mot taket i forbrenningskammeret,akkurat som et 22.5º hustak er flatere enn et på 45º...

 

Reodor hadde bedre forklaring enn meg... :)

 

Jeg burde kanskje ha byttet ut ordet gnagekrefter mot klebekrefter, men det jeg prøvde å si var at dess brattere vinkel dess mer vil ventilen klebe/kile seg fast i setet omtrent som når man prøver å stappe en kile inn i en kon...

Nuvel! De andre forklaringene som gikk på dette med større flate til å fordele varme og belastning på var kanskje vel så gode..

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje ha byttet ut ordet gnagekrefter mot klebekrefter, men det jeg prøvde å si var at dess brattere vinkel dess mer vil ventilen klebe/kile seg fast i setet omtrent som når man prøver å stappe en kile inn i en kon...

Nuvel! De andre forklaringene som gikk på dette med større flate til å fordele varme og belastning på var kanskje vel så gode..

Setet er ikke noe bredere i et 30º sete... du er fælt nærme...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Reodor ang. "gnagekrefter" på 30 grader.

Sånn ut i fra intet og de 3 halve med Tuborg som står på bordet vil jeg tro at flow blir bedre dess nærmere 90 grader man kommmer mens for tetthet/varmeoverføring/levetid er det i retning0 grader som gjelder.

55 grader er da det "high-perf" ?

:cheers:

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setet er ikke noe bredere i et 30º sete... du er fælt nærme...

 

Nei, stemmer det. Man tilpasser vel setebredden ved fresingen av nabovinklene på hver side av hovedvinkelen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Reodor ang. "gnagekrefter" på 30 grader.

Sånn ut i fra intet og de 3 halve med Tuborg som står på bordet vil jeg tro at flow blir bedre dess nærmere 90 grader man kommmer mens for tetthet/varmeoverføring/levetid er det i retning0 grader som gjelder.

55 grader er da det "high-perf" ?

:cheers:

30º er snillest ja. Der har du og Reodor rett. 55º er high-perf...men hvorfor? Hva fører det til? Litt mer utdypende enn "det fløder nok mer"...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på at et 55º (fikk ikke til Alt0186, så jeg kopierte og limte inn istedet...) sete vil skape en bedre swirl-effekt og dermed øke fyllingsgrad/homogenitet i forbrenningsrommet, men på ditt siste spørsmål antar jeg at det er noe annet?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår