Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Påvirker ikke swirl så mye,og javn fordeling av bensin...det vil vi ikke ha.. ;) ...det vi vil ha,er AFR (air-fuel-ratio) på rundt 12 rundt pluggen...og så gjerne magrere overalt alle andre steder.

 

Men hvordan klarer vi å differensiere AFR på de forskjellige stedene i forbrenningsrommet?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hvordan klarer vi å differensiere AFR på de forskjellige stedene i forbrenningsrommet?
Wet-flow-testing... man bruker en testvæske og "blacklight".. så ser man hvor bensinstrømmen går i kammeret. Når man da har fått den dit man vil,så er det bare vanlig EFI- eller gasser-justering som bestemmer AFR'en. Har man fått det til,så har man lav AFR uten diger eksostemp ,masse krutt,fin farge på plugger og lav BSFC i forhold til antallet ponnier.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes ikke såkallte 3 og 5 angle valvecuts på racemotorer??
Jo. 5-vinklet er mye brukt,det sies at det gir bedre væskeseparasjon fra setet (sett under wet-flow-testing,se posten min over) enn 3-vinklet,men jeg har aldri sett noe bevis på dette...bare masse synsing. Får putte det i teste-lista...

 

Har de bare et kutt eller er det hoved kuttet som er foreks 58grader?
Hovedkuttet,dvs selve anleggs-setet til ventilen er 58º... de har ofte 75º,65º,58º,30º og 12º i de "grommeste" setene nå...men hva som funker best i henhold til hvilke vinkler man bør bruke avhenger helt og holdent av toppene... eneste måten å finne ut det er testing. Men,påkoster man seg sånt,så finner man brått 12-15% mer ponnier enn kompisen som har "alt det vææærste" som du også har...da klør han seg litt i hodet,vil jeg tro.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo...men jeg har lekt pyroman,derfor blir det natta først nå. ;)

 

Hørtes skummelt ut :)

 

Men lurer litt på, er Quizen egentlig besvart eller. Eller venter vi på et svar enda :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes skummelt ut :)

 

Men lurer litt på, er Quizen egentlig besvart eller. Eller venter vi på et svar enda :)

Bare bålbrenning som tok litt av. :D Ja,den er jo forsåvidt besvart den... bare lese igjennom og finne ut hvem som vant.. :wonder:

 

Edit: Reodor kom opp med ideèn om at brattere setevinkler oppfattes av motoren som høyere løft,hvilket er så nære grunnen til at de gir mer effekt,så jeg tror han er vinneren...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar en kommentar til dette AFR!

Har sett dette på racebilen at den går best hvis vi magrer ned den noe.

Og dette er naturilg ifølge Fannrem Motorverksted. Produserer mest moment hvis den blir "leanet" ned noe.

Og dere får til det uten å få stygge avgasstemperaturer..? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe det vil jeg tro!

Egentlig inget bekymmer da vi for det første ikke har logging på dette samt at VP sin sv05 er neo mere stabil en Statoils 95 blyfri.

I motsatt fall ser vi jo også at hvis blandinga er litt fet få vi høyest sluttfart.

Beror nok på at AFR`n blir mere korrekt på slutten av draget i og med at scoopet fanger opp nokså mye luft.

Innsprutning hadde nok løst dette problemet.

Hadde forresten vær interessant å fått logga trykk i scoopet på slutten av draget. Farten er da mellom 290 og 300 km/t

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten vær interessant å fått logga trykk i scoopet på slutten av draget. Farten er da mellom 290 og 300 km/t

Jeg har en logg på det,tatt på motorsykkel.. 170 mph = rundt 44 milliBar overtrykk.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 mbar ja. Samtidig må en jo ta i betraktning luftmasse også.

Blir som en motor med skruepresse. her er det luftmengde so mer poenget.

Var en kar som i grunnen hadde et poeng når han sa at høyt ladetrykk bare var et mål på hvor mye luft en IKKE fikk inn i motoren.

 

Jaja vet at det er en avsporing fra tråden, så jeg ska gj meg nå!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 mbar ja. Samtidig må en jo ta i betraktning luftmasse også.

Blir som en motor med skruepresse. her er det luftmengde so mer poenget.

Var en kar som i grunnen hadde et poeng når han sa at høyt ladetrykk bare var et mål på hvor mye luft en IKKE fikk inn i motoren.

 

Jaja vet at det er en avsporing fra tråden, så jeg ska gj meg nå!

Hmm...var det meg som sa det? Jepp,og en økning av "ladetrykket" på 44 mbar er ikke stort,jeg tester med mer trykk i flowbenken enn det...men det er fremdeles 4 prosent overlading...Med litt feil aerodynamikk på (eller mangel av scoop i det hele tatt) så kjører man fort -2% "overlading" istedet...

 

Samme her :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår