Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

ser for meg ut som om forrige quiz er besvart.

da drister jeg meg til å slenge ut en ny en.

På mange motorer har reimskiva på veivakselen en oppgave i tillegg til å drive reima til dynamo osv

hvilken? (legg litt arbeid i forklaringa)

 

edit: her er jeg ikke ut etter ting som triggerhjul eller andre motorstyrings relaterte saker. denne oppgaven er av rent mekanisk karakter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg klådde litt på reimhjulet mitt i dag. Tungt som bly egentlig.

 

Veivakselen lever ikke akkurat et lett liv. Plutselig kommer stempel nr 1 farende nedover i all hast. Like etter kommer stempel nr 3. Veiva veit ikke si arme råd. Om ikke det skulle være nok så kommer stempel nr 4 halsende som ei fuglebikkje i jaktsesongen. Veiva slapper av nå.

"Nå må det da pinadø være nok!" Tenker han. "Jeg blir jo vridd rundt min egen akse, jeg blir tråkket på og bøyd i alle ender og retninger." Ikke før han får sagt det så kommer stempel nr 2 som lyn fra klar himmel: "Vent" roper stempelet. "Vent på meg..."

 

Denne strengt vitenskapelige beskrivelsen av et par runder i en veivaksels hverdag forteller meg at den har sine bekymringer den også, akkurat som vi har våre. En av bekymringene dens kalles torsjonssvingninger. Svingninger på grunn av de delvis usymmetriske kreftene som påvirker den etter hver arbeidstakt. Disse svingningene må vi temme på et vis.

 

Andre motorer har det enda verre enn vår gode gamle 1-3-4-2. Det tunge reimhjulet jeg tuklet med i kveld hører for eksempel hjemme på en 5-sylindret Audi-motor. Atter andre motorer med enda lengre veivaksler vil kunne få enda større torsjonssvinginger på høye turtall...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reimhjulet på japser er ofte en kombinert "harmonic balancer" hvor det er sandwichet et lag med gummi som spiser opp vibrasjoner. Eks. på Mazda sine BP motorer har det vist seg at oljepumpa går til H***** pga forplantning av vibrasjoner om man bytter ut det orginale reimhjulet på veiva med en sånn underdrivepulley i alu. Noen motorkonstruksjoner er vel mere sårbare enn andre for slikt som Reodor nevnte.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "harmonic balanser" heter "svingnings demper" på norsk :)

 

Noen av de ettermarkeds svingnings demperene som selges til foreks V8 USA motorer, er foreksempel skrudd sammen med o-ringer imellom ellers er de oljefyllte/gelfylte og noen har kuler inni som flytter seg og rister etter hvert som hvor og når det trengs litt demping :)

 

Denne svingnings demperen er også noe man må bytte ut til SFI godkjendte enheter i de fleste klasser av foreks dragracing, for jeg ville ikke satt på tribunen når plutselig svingnings demperen sepparerte seg og kom spinnende imot meg på 8-9000rpm :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er sikker i min sak så mener jeg at balanse aklingen har som oppgave å ballansere veiven ikke dempe svingningene i den, så tror nok det er en svingnings demper i tilegg til balanse akslingen.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da absolutt være best med skive bremser siden de har kraftigere bremsekraft forsterker, eller ihvertfall høyere volum/trykk.

 

Er jo ikke for morro skyld at så å si alle biler har skiver forran og bak......

 

Og bremse kalipperene har jo MYE større areal på bremse stempelet som presser på bremseklossene i forhold til de små hjulsylindrene som presser ut bremse bånda til trommelen.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja bremsebåndene får jo selvpåtrekk og arealet på bremsebeleggene i trommelbremsene er jo betydelig større enn i skivebremser.Man kan jo sett på store hjulsylindre også hvis man vil det. Rent teoretisk vil jeg påstå at en bremsetrommel kan bremse minst like effektivt som skiver.Men skivene er jo helt overlegen når det gjelder varmeavledning og det er hovedgrunnen til at fabrikantene har gått over til det.

Jeg vet endel lastebil fabrikanter har problemer med å klare høy nok bremse effekt når de gikk fra tromler til skiver.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke noe frem av spørsmålet om til hvilket bruk. Så som sagt tidligere vil vel en bremsetrommel kunne være like effektiv over en liten periode som skivebrems. Er det da snakk om et lengre tidsrom med mye og hard bremsing vil vel en skivebrems være overlegen pågrunn av varmeutviklingen spesielt!Det er no hvertfall slik jeg ser det for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsetrommel er mest effektiv, en stund.. Dette har rett og slett med arealet mellom belegg og trommel, kontra arealet mellom kloss og skive.. Men som dere sier har trommel dårligere varmeavledning.. Dette var det vi kom fram til etter en diskusjon på "teknisk" for noen måneder siden.. :)

 

Er ikke dette litt feil å si ?

Man finner jo ikke et eneste tilfelle hvor tromler er best i dag etter at lastebiler har begynt med skiver.

Man trenger ikke mer areal mot skiven enn hva som er hensiktsmessig. Nå finnes det jo 10+ pot kalipere som også så da er det mer enn nok areal å ta av.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja bremsebåndene får jo selvpåtrekk og arealet på bremsebeleggene i trommelbremsene er jo betydelig større enn i skivebremser.Man kan jo sett på store hjulsylindre også hvis man vil det. Rent teoretisk vil jeg påstå at en bremsetrommel kan bremse minst like effektivt som skiver.Men skivene er jo helt overlegen når det gjelder varmeavledning og det er hovedgrunnen til at fabrikantene har gått over til det.

Jeg vet endel lastebil fabrikanter har problemer med å klare høy nok bremse effekt når de gikk fra tromler til skiver.

 

dette var bra svart. trommel bremser har best bremmse effekt... men fordelen med skiver er at de har bedre kjøling og er mere service vennelig. skiver har ikke selvpåtrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår