Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Jeg har en ny en.

 

Ved turbolading snakker man om effektiv kompresjon under trykk.

Hvis man ser bort i fra overlap, timing, fyllingsgrad og sikkert 100 parametre til jeg ikke har kjennskap til kan man forenklet komme frem til at en motors effektive kompresjon er gitt ved

(overtrykk i BAR + atmosfærisktrykk) * Statisk Komp = effektiv komp

 

Eks en motor med 10:1 i komp som lader 1 bar overtrykk får en effektiv komp på 20:1

 

For en motor med 7:1 i statisk komp må denne lade 1.86 bar i overtrykk for å få samme effektive kompresjon på 20:1

 

Hvilken av motorene over ville gitt mest effekt ved samme effektive komp hvis eneste forskjellen var statisk kompresjon og tuning ?

Hva er fordeler og ulemper med høy og lav statisk komp og overlading ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen kan litt mer om dette enn meg ser jeg.

Jeg kan vel med en gang innrømme at jeg kanskje heller er ute etter å få riktig svar enn å gi det selv da dette er noe jeg har lurt litt på.

Det virker som om det er litt oldschool å kjøre med lav komp mens det i takt med bedre motorstyring og kunnskap har blitt vanligere å overlade med høyere geometrisk kompresjon.

 

Hva definerer dere som kompresjonstrykk for en overladet motor ?

geometrisk komp * VE * absolutt trykk i innsuget ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis max sylindertrykk er identisk,og man ser bort fra ALT annet,så er effekten identisk. Men,det blir bare teori...

 

Generelt gir det mer pulver å kjøre lav komp og høyt ladetrykk enn omvendt...men termisk effektivitet går ned en 4-5% i eksemplet til arildh...

VE og og det meste annet går opp (med KUN komp-ratio og trykk endret...tenning og andre kritiske ting er ikke tatt hensyn til...)

 

Så kommer kammer og VE% og så videre med i spillet... Og som Bowtietwister sa det i en annen tråd "Sånn går no dagan"...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si at svaret til Turboed høres riktig ut. Et par divisjoner bedre enn den artikkelen fra et eller annet Honda-forum jeg baserte selve spørsmålet mitt på.

 

Kjør på med flere spørsmål.

Var knapt et svar...mer en kjennsgjerning. :)

 

Generelt kan jeg da forsåvidt legge til at med 10:1 i komp så er effekten pre-boost (og spool-up) en god del bedre. Men,siden 1.86 Bar ladetrykk øker mengden av masse i sylinderen en god del mer enn 1 Bar,så blir kruttet på topp en god del høyere selv med lav komp (uten endringer utover komp og boost). Jeg testet på en motor jeg hadde i et oppsett (på pc'en),og 10:1 / 1Bar ga 350 hk, 7:1/1.86 Bar 397hk...

 

Men...10:1 og 1.86 Bar...da tenker jeg... ;) ..........

 

 

 

 

 

 

(...da tenker jeg at vi sliter med eksostempen :D ..hvis man ikke har moddet forbrenningskammeret endel).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja nesten 2 kilo påladd og 10 i grunnkomp. Går ikke i lengden det nei!:-)
Joda...men ikke i det oppsettet jeg hadde. :) Skal man varve 10 000 rpm,og ha kammer til å matche det turtallet,så kan man ha rundt 10 i statisk komp. Da har man effektiv komp på rundt 6.8:1,og da kan man nok tippe 1.5 Bar...på racefuel. Pumpebensin så må man ned til rundt 6.2:1 i effektiv CR for å lade såpass,litt avhengig av utforming av kammeret.

 

Alkohol derimot... 1.8 liters Honda-motor,13.5:1 statisk CR, 9.4:1 ECR,hvilket er høyt selv på en sugemotor...og 2.9 Bar boost. Den som sier at alkohol ikke kjøler ned bra,bør prøve å bade i sprit.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får løpe igang denne tråden igjen med en enkel en,da...delt opp i disse grunnspørsmålene:...

 

Hva er "swirl" og "tumble"?

Hva er forskjellen?

Hvilke type topper har respektive?

 

Har et under-spørsmål som jeg setter ut når dette er besvart. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan vel googles men jeg kan jo synse litt om hva jeg tror det er. Sikkert noe fluid dynamikk greier.

 

- swirl: rotasjon av luften aksialt med luftstrømmen. Mulig det har noe for seg i det luften passerer ventilen.

- tumble er hvordan gassen "looper" rundt i forbrenningskammeret ?

Målet er kanskje at den bouncer ned til stempelet og opp igjen til pluggen ?.

 

Angående hvilke topper som gjør hva vet jeg nada om. Swirl effekten starter muligens i utformingen av kanalene eller.no.

Kan ikke både thumble og swirl kombineres ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan vel googles men jeg kan jo synse litt om hva jeg tror det er. Sikkert noe fluid dynamikk greier.

 

- swirl: rotasjon av luften aksialt med luftstrømmen. Mulig det har noe for seg i det luften passerer ventilen.

- tumble er hvordan gassen "looper" rundt i forbrenningskammeret ?

Målet er kanskje at den bouncer ned til stempelet og opp igjen til pluggen ?.

 

Angående hvilke topper som gjør hva vet jeg nada om. Swirl effekten starter muligens i utformingen av kanalene eller.no.

Kan ikke både thumble og swirl kombineres ?

Swirl er aksial rotasjon av luften ja. Tumble er "loops". Så det stemmer. Angående hvem som har hva,så er det henholdsvis 2V og 4/5V vi har å velge mellom til respektive...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår