Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En liten en etter julefrokosten.

 

Hva er egentlig "warped discs" når vi snakker om bremser på bil ?

Hvis det ikke er snakk om at de har slått seg,så må det vel være når de grunnet varmen "herder" i noen områder av skiva og den blir "bølgete"...? :wonder:

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoptech har en god artikkel på siten sin The "Warped" Brake Disc and Other Myths of the Braking System

 

Kort versjonen er at det ut fra StopTech sine erfaringer ikke går å få kast i en bremseskive. Vibrasjoner og pulsing fra skivebremser kommer av "friction pad material transferred unevenly to the surface of the disc" som gir ujevn bremseeffekt på visse punkter på skiven. Det kan også oppstå om man kjører 30 runder på rudskogen og ruller direkte inn i depot og setter på håndbrekket.

Forebygges med riktig innkjøring av nye klosser og skiver.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoptech har en god artikkel på siten sin The "Warped" Brake Disc and Other Myths of the Braking System

 

Kort versjonen er at det ut fra StopTech sine erfaringer ikke går å få kast i en bremseskive. Vibrasjoner og pulsing fra skivebremser kommer av "friction pad material transferred unevenly to the surface of the disc" som gir ujevn bremseeffekt på visse punkter på skiven. Det kan også oppstå om man kjører 30 runder på rudskogen og ruller direkte inn i depot og setter på håndbrekket.

Forebygges med riktig innkjøring av nye klosser og skiver.

 

Høres ut som en litt forenklet versjon, men ok...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort versjonen er at det ut fra StopTech sine erfaringer ikke går å få kast i en bremseskive.
Jeg har målt 1.7mm sidekast i skiver jeg...riktignok på sykkel etter 4-5 innbremsninger fra 280 km/t,men dog...den lå ikke flatt på bordet etterpå.

 

En bilskive er litt annerledes siden den er betraktig tykkere,da...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

detonasjon tipper jeg.

 

Jeg lærte her om dagen at uforbrent gass forran stempelet blir kjølt så mye ned av stempeltoppen at den isolerer aluminiumen mot flammefronten. Det er det som gjør at man kan ha eksostemp høyere enn smeltepunktet for alu.

Når man får detonasjon vil trykket og forbrenningen være så kraftig at dette beskyttende laget med uforbrent nedkjølt gass forsvinner på visse steder og man får hakk eller til slutt hull i stempelet pga varmen i forbfrenningen.

Slike hotspots som utfresinger for ventiler og kanten av stempelet er vel mest utsatt.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For høy forbrenningstemperatur som igjen pleier å skyldes for mager blanding.Tenningsbank kan lage hull men tenningsbankingen kommer jo av for mager blanding/høy temp , så her blir det vel litt høna og egget diskusjon.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er resultatet av for "tynn" blanding, resulterer i at når forbrennings prosessen er er i gang og det ikke er mer bensin gass å forbrenne, så får noe annet "æren" av å begynne å gløde (hotspots, som nevnt), foreksempel stempelet. Vil ikke si si at det er detonasjon som forårsaker dette men at dette er et forstadiet til detonasjon. (glødende deler som fører til fortenning) Aluminium gløder ikke så lett, det smelter rimelig fort :) Men orginale støpejerns topper med div utstikk her og der, kan begynne å gløde å lede til fortenning.

 

Konklusjon i en ufattelig rotete forklaring:

 

For tynn blanding som resulterer i en for høy forbrennings tempratur pga den manglende kjøle effekten til drivstoffet tilsatt luften, får aluminiumen til å smelte da stempelet vil prøve å "forbrennes" av motoren.

 

Ikke altids like lett å få ting sort på hvit.........

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår