Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Denne detonasjonen kan vel komme av flere ting; Dårlig utformet forbrenningsrom, for mager blanding, for mye fortenning, støpejernstopp istedet for alutopp. Tenk om alle disse intreffer samtidig...

 

Ellers synes jeg det var mye lurt i det arildh skrev om denne beskyttende gassen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og da kan jeg,for å se frykten lyse,si at det mest sannsynligvis ikke er detonasjoner,siden de faktisk ofte gir et annet symptom. Hvilket? (for å dra det ut litt) ...ikke det svaret jeg leter etter. Umek var nære,men ikke full scoring,siden han ikke dro det langt nok. Anyone? ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke detonasjon altså ?

Det er vel ikke så mye annet enn varme som lager hull i stempelet, bortsett fra en Black&Decker kanskje...

Hva med nedsoting av stempelet hvor sotet i seg selv blir en glødende hotspot og til slutt smelter seg igjenom ?

På de stemplene jeg har sett på som har hatt detonasjon har det vært sporadiske hakk i overflaten + skader ytterst på stempel (ringland eller hva de kaller det).

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke detonasjon altså ?

Det er vel ikke så mye annet enn varme som lager hull i stempelet, bortsett fra en Black&Decker kanskje...

Hva med nedsoting av stempelet hvor sotet i seg selv blir en glødende hotspot og til slutt smelter seg igjenom ?

På de stemplene jeg har sett på som har hatt detonasjon har det vært sporadiske hakk i overflaten + skader ytterst på stempel (ringland eller hva de kaller det).

 

Detonasjoner medfører vel som arildh sier pitting i stempeltoppen, deformert øvre ringland, bøyde råder og sprekkdannelser i rammelagerinnfestingen, mens mager blanding medfører for høye forbrenningstemperaturer og major meltdown?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med NOS, eller "naws" som de med neon sier ? Har hørt at det er "vanlig" å brenne hull i stempel hvis man overdriver mengde uten å kompensere med bensin. Det kjøler jo veldig bra så da kan man vel magre ut blandingen ganske mye før detonasjon kommer også.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detonasjoner medfører vel som arildh sier pitting i stempeltoppen, deformert øvre ringland, bøyde råder og sprekkdannelser i rammelagerinnfestingen, mens mager blanding medfører for høye forbrenningstemperaturer og major meltdown?

Det lager pitting og hakk ja...og en ting til som oftest ikke blir koblet til detonasjoner... Bøyde råder blir laget av den ene tingen (som også smelter hull i stempeltoppen) som jeg ser etter... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detonasjon forårsaket av fortidlig tennings tidspunkt eller andre ting (formager blanding, for høy komprosjon eller glødene deler i forbrennings kammeret) aka tennings bank, gir skikkelig banking siden detonasjonen i sylinderen vil prøve å press stempelet med mens veiva presser det opp.

 

Denne "bankingen/vibrasjons renosannsene" som blir påført bla den roterende massen i en motor, er skikkelig skadelig(e) og resulterer oftest i sprekke dannelser først som igjen kan føre til knusing/knekking/pulverisering av deler du har betalt en masse penger for :D

 

Det var litt tanker om den saken, men hull i stempelet ja, lurer på hvilken del av synnsingen min jeg dro langt nok :)

 

Holder en knapp på for mager blanding som resulterer i for høy forbrennings tempratur nære stempelet. Men kan dette være et resultat av feil innføring i kammeret av bensin gassen?

 

Kan det også være noe av legeringene i stempelet som gjør at det "forbrennes" i forbrenninga ved forlite "stoff" tro, et ferdig støpt stempel ser jeg for meg har andre legeringer i seg enn et smidd. (støpt, og deretter maskinert) Da de etter sigende sies å tåle mer......... Ser ikke for meg at det er pga tykkere stempek top, da det ville økt vekta ganske bra og det vil man jo aldeles ikke.

 

Hmmmmmm, ble mye synnsing dettan må nok tenke litt mens jeg spiser middag :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye fortenning ? Sikkert litt vondt for råden om kreftene fra smellet begynner å virke i god tid før Øvre dødpunkt ?
På en måte ja...utdyper du litt?

 

En skulle jo tro at en bøyd råde ble forårsaket av et kjempehøyt eller ukontrollert sylindertrykk på et eller annet vis... Hmmm?

Helt riktig..og det er også grunnen til det fine,runde hullet i stempelet der det har blitt flytende...

Detonasjon forårsaket av fortidlig tennings tidspunkt eller andre ting (formager blanding, for høy komprosjon eller glødene deler i forbrennings kammeret) aka tennings bank, gir skikkelig banking siden detonasjonen i sylinderen vil prøve å press stempelet med mens veiva presser det opp.
Det skiller mellom to fenomen her... et som bråker,og et som er lydløst... "Silent killer".. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå datt jeg litt ut her, er Quizen besvart eller?

 

Var litt vanskelig å forstå den siste posten din Turboed1 :)

Ikke besvart... Savner fremdeles hva som har laget hullet,og hva som er detonasjonenes "ukjente følgesvenn"...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja viss detonasjon skulle ha en følges venn som ikke lager lyd, så må det jo være varme fremkalling og et sinnsykt sylinder trykk.

 

Som av følge av hverandre meget tenkelig kan varme opp og tilslutt trykke ut senteret av stempelet.

 

Men føler du vil ut på dypere vann med den her Turboed1 :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige motoren jeg åpnet hadde et pent lite hull omtrent rett under tennpluggen.Tilfeldig? Eller kan det være feil varmeverdi på pluggen som har gitt en tenningsbank med "senter" rundt tennpluggen? Isteden for at tenningsbanken oppstår forsjellige steder rundt i forbrenningsrommet så blir alt konsentrert i området under pluggen?

Detonasjoner gir jo voldsomt høye sylindertrykk og trykket kommer jo for tidlig. Er det kansje dette du skal fram til?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår