Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Atter en gang må jeg dra denne igang... Du har fått hull i stempeltoppen. Hva har med høyest sannsynlighet forårsaket dette?

 

For høy temperatur har fått elektroden på tennpluggen til å gå over i fra fast til flytende form. Den er så varm den "drypper" ned på og gjennom stempeltoppen.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For høy temperatur har fått elektroden på tennpluggen til å gå over i fra fast til flytende form. Den er så varm den "drypper" ned på og gjennom stempeltoppen.
Har til gode å se en plugg smelte...men det som er cluet her er: Hva skaper varmen?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på det kjølende drivstoffet?

 

Eller kan det ha noe med at luftblandingen har mye høyere fart når det er så lite bensin gass inni "bildet" så gjør at forbrenningen tar sted feil plass inni sylinderen, og for nerme stempelet?

 

Litt iriterende å vita at jeg har vert inne på rett svar men vet ikke hvilken del av det jeg har skrevet som var inne på tanken :D

 

 

Den dagen du lærer noe nytt som er nyttig er en GOD dag :)

 

EDIT: Husker nå at jeg leste noe for et par årsiden i PopulearHotRodding ang flere enn en flammefront, kan dette ha noe med fenomenet du forteller å gjøre?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt iriterende å vita at jeg har vert inne på rett svar men vet ikke hvilken del av det jeg har skrevet som var inne på tanken :D
Jeg sa at som oftest er det to fenomener som motorer ikke liker. Det ene er det vi har vært innpå,det andre har folk nesten sagt rett ut men ikke kalt det det det fenomenet heter... Virker som om folk blander sammen og feiltolker de litt også. :)

 

 

EDIT: Husker nå at jeg leste noe for et par årsiden i PopulearHotRodding ang flere enn en flammefront, kan dette ha noe med fenomenet du forteller å gjøre?
Nei. Isåfall ville jo alle biler med doble plugg-oppsett per sylinder ha hull i stemplene,og ikke mer krutt...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, nå begynner det å svirre litt i nøtta.

 

Ord kommer sprettende i helt meningsløse rekkefølger, ord som: pre ignition, self combustiom, selv anntenning, kinetisk energi.........

 

Er jeg inne på noe eller har det rabbla helt for meg nå? :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være kinetisk energi mener jeg, at trykket blir omformet til varme før stempelet når TDC.

 

Energi forsvinner jo ikke bare blir overført til annen form, her fra bevegelse

energi til kinetisk energi.

 

Eller blir nok kansje termisk energi rettere sagt. Lenge siden jeg gikk på skolen.....

 

Riktig? :D

 

EDIT: Nei nå har jeg det, den kinetiske energien (bevegelsen) blir omformet til termisk energi. (i denne sammenheng varme)

 

Tror jeg :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være kinetisk energi mener jeg, at trykket blir omformet til varme før stempelet når TDC.

 

Energi forsvinner jo ikke bare blir overført til annen form, her fra bevegelse

energi til kinetisk energi.

 

Eller blir nok kansje termisk energi rettere sagt. Lenge siden jeg gikk på skolen.....

 

Riktig? :D

 

EDIT: Nei nå har jeg det, den kinetiske energien (bevegelsen) blir omformet til termisk energi. (i denne sammenheng varme)

 

Tror jeg :)

Det er det som skaper varmen ja...men den blir varmere enn normalt av......hvilken grunn? ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..... nå gjør du deg vanskelig :D

 

Er jævlig sta, skal ikke googles etter noe svar her, lærer best viss men finner ut av det selv og forstår prosessen, ikke bare godtar at det er slik :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..... nå gjør du deg vanskelig :D

 

Er jævlig sta, skal ikke googles etter noe svar her, lærer best viss men finner ut av det selv og forstår prosessen, ikke bare godtar at det er slik :)

Skal ikke være lett vet du :D ...men du har jo sagt det allerede. Svaret altså. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg besvart Quizen? bevisst eller ubevisst?

 

Kommer ikke på noe i farten som kan gjøre det extra varmt.

 

Men nå er det ihvertfall kveld for min del :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg besvart Quizen? bevisst eller ubevisst?
Du svarte når det rablet for deg... :D

 

Kommer ikke på noe i farten som kan gjøre det extra varmt.
Pre-ignition,som du sa... hvilket ikke er det samme som detonasjoner. De har helt forskjellige grunner. En detonasjon er en "overbelastning" av trykk og varme som overvinner bensinens detonasjonsmotstand (ofte etter at pluggen har tent men før stemplet har gått ned og "gitt rom") og resulterer i en umiddelbar eksplosjon i kammeret,noe som skaper en svært rask trykkøkning som vi hører som "knock". Denne smellen slår ofte av ringland...hvilket folk ofte ikke innser når de ikke har hørt detonasjonene og sier "Jævla drittstempler...tåler f*en ikke noe!!" når kompen er borte og ringlandet hagler rundt i verkstedet under demontering.

 

Pre ignition er et annet beist... det er gløding i kammeret. Disse skaper ikke detonasjoner,for de tenner ikke når trykket er høyt i sylinderen. Desto høyere trykk,desto barskere gnist trenger man. Men når trykket er lavt og mix'en inne, og "vindværet" fra innsugstakten roer seg litt (ventilen har akkurat stengt),da liker dette beistet å tenne blandinga. Det brenner ikke raskere enn vanlig,denfor ingen støy. Men siden gassen allerede utvider seg,samtidig med at stemplet komprimerer alt,så et trykkøkningen ENORM. Og øker man trykket,så øker man varmen...så mye (og så lenge...nesten hele kompresjonstakten + endel av forbrenningstakten har forbrenningstemp + trykkøkningstemp) at den smelter det eneste som ikke har god varmeveksling til omgivelsene,nemlig stemplene. Grunnen til at det ofte smelter rett under pluggen eller litt nærmere eksosen er at dette er allerede det varmeste partiet på stemplet fra forrige tenning (dette partiet ble utsatt for varme lengst).

 

Og det er her underspyling kommer til sin rett... Underspyling hindrer sjelden detonasjoner i særlig grad. Derimot kan det hindre en "hotspot" i å drepe stemplet lydløst og effektivt,på en eneste 360º rotasjon av veiva...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Har ikke tenkt over at pre-ignition og detonasjoner ikke er helt det samme.

 

Altså, hvis jeg har forstått dt rett:

 

Detonasjoner skjer altså få grader før ød (30-0 grader før ød?) og skyldes at forbrenningen starter flere steder i forbrenningsrommet omtrent samtidig? Noe som gjør at hele kammeret er overtent mye raskere enn normalt? I det gnisten kommer får det økte forbrenningstrykket bensinblandingen til å antenne i en annen kant av forbrenningsrommet umiddelbart etterpå? Normelt tar det vel 2-4 1000 dels sekund fra gnisten kommer til forbrenningen har spredd seg i hele rommet. Får man tenning to steder i kammeret samtidig vil jo denne tiden bli halvert omtrent? En halvering av av denne tiden tilsvarer vel omtrent 10 grader med ekstra fortenning?

 

Men pre-ignition skyldes feks glødende sot eller en alt for varm senterelektrode som setter i gang -1- forbrenning ,men alt for tidlig? Kan pre ignition forbrenningen starte omtrent så snart kompresjonstakten er påbegynt dvs så mye som ca 100-150 grader før ØD?

 

Hvis du har en bil som er plaget med dieseling/ettertenning, dvs at motoren fortsetter å gå etter at du stenger den av så er det vel kansje sannsynlig at denne motorern også sliter med preignition uten at du vet det? Det som skaper dieseling er jo det samme som skaper pre-ignition hvis jeg har forstått det rett?

 

En flott og lærerik quiz!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Har ikke tenkt over at pre-ignition og detonasjoner ikke er helt det samme.
Er mange som ikke gjør det...skal jeg love deg. :)
Detonasjoner skjer altså få grader før ød (30-0 grader før ød?) og skyldes at forbrenningen starter flere steder i forbrenningsrommet omtrent samtidig? Noe som gjør at hele kammeret er overtent mye raskere enn normalt? I det gnisten kommer får det økte forbrenningstrykket bensinblandingen til å antenne i en annen kant av forbrenningsrommet umiddelbart etterpå?
De skjer i området 15º BTDC til 20º ATDC normalt sett...grunnen til at de "henger igjen" etter TDC er fordi trykket øker hele tiden (pga forbrenningen som pluggen har startet) men stemplet har ikke begynt å flytte seg nevneverdig enda,og "romstørrelsen" er derfor nesten statisk.. Ikke "omtrent". Vi snakker "sympatisk detonasjon". ALT i kammeret antenner i samme tiendels millisekund,hvilket gjør at forbrenningshastigheten er over 300m/sek...det vi hører som "knock/spikninger" er overlydssmellet fra "eksplosiver klasse 1.1D" inni toppen...

 

Får man tenning to steder i kammeret samtidig vil jo denne tiden bli halvert omtrent? En halvering av av denne tiden tilsvarer vel omtrent 10 grader med ekstra fortenning?
Hvor mye det påvirker er jeg ikke sikker på. Men det bør utgjøre endel grader. Den største fordelen med dobbelttenning er at man kan tenne gassen på flere steder i forbrenningskammeret i kammere som er "shrouded",dvs,har en diger "dome" opp a là Hemi med høykomp,og som det kan ligge masse gass som har "gjemt seg" for flammefronten og som bare venter på nok trykk til å si takk for seg i en sympatisk detonasjon...

 

Men pre-ignition skyldes feks glødende sot eller en alt for varm senterelektrode som setter i gang -1- forbrenning ,men alt for tidlig? Kan pre ignition forbrenningen starte omtrent så snart kompresjonstakten er påbegynt dvs så mye som ca 100-150 grader før ØD?
Jepp. Stemplet jobber imot 30-40-50 Bar med varm (vel 2000-2200ºC pga trykket og den nesten ferdige forbrenningen) gass...hele veien. Derav de bøyde rådene...

 

Hvis du har en bil som er plaget med dieseling/ettertenning, dvs at motoren fortsetter å gå etter at du stenger den av så er det vel kansje sannsynlig at denne motorern også sliter med preignition uten at du vet det? Det som skaper dieseling er jo det samme som skaper pre-ignition hvis jeg har forstått det rett?
Det kan være det. Eller en kombinasjon,de opptrer nemlig ikke alltid alene. Den kan pre-ignite "sent",og dette kan kanskje gjøre at gassrester skjult i sot og fa**skap detonerer rundt 20º atdc... da har man en dieselmotor...så går den til neste runde...tenner igjen...detonerer igjen... inntil den blir kaldere etter noen få slag,siden mengden drivstoff til å skape varmen vil jo gå ned.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår