Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet

umek

Anbefalte innlegg

Får vel holde tråden i gang. Tar en enkel en denne gangen:

Måler du kompresjonen på en bil viser måleren kansje 12 kilo trykk selv om motoren bare har en kompresjon på 8:1. Hvorfor?

Og hvis du finner en sylinder med svak kompresjon hva er en enkel måte å fastslå om det er stempelringene eller ventiler/toppakning som er defekt?

Dere som synes denne var barnemat kan gjerne la de andre få prøve litt før dere kommer med svaret.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har prøvd med olje og det fungerer greit.Ikke noen 100% sikker metode men,men.

Kan du forklare statisk/dynamisk komp slik at "menigman" forstår det?

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "menigmann" selv jeg, men skal prøve å forklare ;)

Statisk kompresjon er iallefall "forskjellen" mellom volumet når stempelet står i bunn og volumet når det står i topp, der det minste volumet blir referansen (x:1).

Nå tenkte jeg egentlig å skrive hva dynamisk kompresjon er, men da jeg oppdaget at jeg visste fint lite om emnet surfet jeg litt rundt på nettet og fant ut at statisk/dyanmisk kompresjon ikke er det vi egentlig er ute etter her. Dynamisk kompresjon er visstnok det endelige kompresjonsforholdet som blir når man tar med ventiler som åpner/lukker (og hva annet det måtte være som gjør at kompresjonen avviker fra det ideelle). Dynamisk kompresjon er somregel lavere enn statisk kompresjon.

Grunnen til at man kan lese av 12kg trykk på en motor som f.eks har 8:1 i kompresjonsforhold er nettopp fordi 8:1 er et forholdstall og ikke sier en døyt om trykket :)

Nesten uansett hva slags kompresjonsforhold man har så er det somregel greit dersom alle sylindrene får ca samme resultater ved måling (+- 10% er vel greit). Helst bør de jo være i nærheten av det fabrikanten selv oppgir. Motoren bør vel også være varm, da gjennomvarme motordeler tetter bedre (metall utvider seg når det blir varmt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at motoren skal være varm og at gass-spjeldet skal være åpent ved kompresjonstesting. Er dog ikke helt fornøyd med svaret. Det er nemlig en faktor som gjør at man alltid måler et vesentlig høyere kompresjonstrykk enn det man skulle tro ut i fra den oppgitte kompresjonsforholdet.

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er delte meninger om denne dynamiske kompresjonen, eller reell kompresjon eller hva man ønsker å kalle den. Altså et forsøk på å regne ut hva den statiske kompresjonen blir når man tar ventiloverlapp, fyllingsgrad og hva det måtte være i betraktning. Enkelte mener at dette er et kunstig begrep som ikke har sin forankring i sunn motorteori.

Uten å ta stilling til dette er jeg av den oppfatning at det finnes geometrisk kompresjonsforhold (f eks 8,5:1) og kompresjonstrykk (f eks 12 kilo). Kompresjonstrykket avhenger av en mengde forhold og vil selvsagt også påvirkes av godheten til stempelfjører og hvor tett ventilene tetter mot ventilsetene (jf brente ventiler). Retter man olje mot et av disse stedene vil det oppstå en midlertidig "tetting" og dermed en midlertidig økning av kompresjonstrykket.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dynamiske kompresjonen avhenger av fyllingsgraden, men det er ikke svaret jeg er ute.

Rent teoretisk med 100% fyllingsgrad og 8:1 kompresjon skulle det ikke vært mulig å oppnå mer enn 8 kilo trykk, og det ville vært med 100% tette ringer og ventiler. Trykket blir vesentlig høyere, selv på biler som har dårlig fyllingsgrad når de blir kjørt på lav rpm med starteren. Hvorfor?

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dynamiske kompresjonen avhenger av fyllingsgraden, men det er ikke svaret jeg er ute.

Rent teoretisk med 100% fyllingsgrad og 8:1 kompresjon skulle det ikke vært mulig å oppnå mer enn 8 kilo trykk, og det ville vært med 100% tette ringer og ventiler. Trykket blir vesentlig høyere, selv på biler som har dårlig fyllingsgrad når de blir kjørt på lav rpm med starteren. Hvorfor?

Nå var ikke mitt forrige innlegg et forsøk på å forklare hvorfor kompresjonstrykket alltid er høyere enn den geometriske kompresjonen, men det trodde du kanskje heller ikke... En ting er imidlertid sikkert; Kompresjonstrykket avhenger av trykket før kompresjonen starter. Hvorfor det er høyere enn angivelsen av kompresjonsforholdet er jeg usikker på, men har det noe med forskjellen mellom absoluttrykk og overtrykk å gjøre? Neppe... Hmmm, spennende...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig at motoren skal være varm og at gass-spjeldet skal være åpent ved kompresjonstesting. Er dog ikke helt fornøyd med svaret. Det er nemlig en faktor som gjør at man alltid måler et vesentlig høyere kompresjonstrykk enn det man skulle tro ut i fra den oppgitte kompresjonsforholdet.

faktoren du vil inn på er varme utvidelse

Om temperaturen hadde vært helt konstant ville trykket vært 8bar (eller 8 kg/cm2 ved et kompresjonsforhold på 8:1)

men komprimering i seg selv varmer opp luften i sylinderen, som øker trykket, som igjen skaper mer varme.

så jo høyere kompresjonsforhold jo større forskjell mellom målt trykk og det trykket man ved første øyekast på komp forholdet kunne forvente

Statisk og dynamisk kompresjon

Statisk kompresjonsforhold er det matematiske kompresjonsforholdet volum over stempelet ved ND i forhold til Volumet over stempelet ved ØD

Dynamisk kompresjonsforhold er det statiske forholdet +- fyllningsgraden

en sugemotor vil feks sjelden (noen få unntak finnes, men da kun i et meget smalt turtallsområde) klare 100% fyllningsgrad, der dette er tilfelle vil det dynamiske kompresjonsforholdet være lavere enn det statiske

En turbomotor derimot vill få en fyllningsgrad på over 100% noe som tilsier at feks en motor med statisk kompresjon på 8:1 vil ved et ladetrykk på 0,8 bar vil ende opp med et dynamisk kompresjonsforhold på rundt 12:1 (avhenger av tap på intercooler, rør og insugssystem og mottrykk på eksos siden, noe som kan være relativt høyt pga turboen)

for siste del av quizen din så kan jeg bare gjenta hva andre allerede har svart

gir en skvett olje i sylinderen et bedre resultat er ringene årsaken til lekkasjen

om ikke, ligger problemet i ventiler eller i toppakningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamisk kompresjonsforhold er det statiske forholdet +- fyllningsgraden
Dynamisk komp er vel kompresjonsforholdet fra punktet der innsugsventilen stenger (effektiv komp) + VE... Ikke den statiske,som egentlig ikke sier stort...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i den ja, men hvorfor skal man legge til VE`en?

Er det pga mengde dratt inn i sylinderen øker den statiske komprosjonen?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en liten jeg da, lenge siden nå :)

Vil ha 2 eller fler gode metoder for å skifte ventilfjærer på en motor mens toppene fortsatt står på.

Anyone????

Ikke akuratt noen vanskelig Quiz, men kan dra frem noen gode tips :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider