Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Tar en liten jeg da, lenge siden nå :)

 

Vil ha 2 eller fler gode metoder for å skifte ventilfjærer på en motor mens toppene fortsatt står på.

 

Anyone????

 

Ikke akuratt noen vanskelig Quiz, men kan dra frem noen gode tips :)

 

Metode 1:

Fyll forbrenningsrommet med trykkluft via en spesialnippel som skrus inn i tennplugghullet.

 

Metode 2:

Fyll forbrenningsrommet med sement og la tørke over natta.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Trykkluft er en bankers, bare husk å sette stempelet på topp slik at ventilen ikke detter helt nedi sylinderen hvis du likevel skulle være uheldig.Gi et lite kakk med en liten hammer på retaineren før du begynner.Den henger ofte litt fast etter mange år.

En annen fattigmannsmetode er å stappe tau inn plugghullet når stempelet er nesten på topp.Turn motoren siste biten og ventilene holdes på plass.(Du lar seff enden av tauet forbli på utsiden)

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkluft er en bankers, bare husk å sette stempelet på topp slik at ventilen ikke detter helt nedi sylinderen hvis du likevel skulle være uheldig.Gi et lite kakk med en liten hammer på retaineren før du begynner.Den henger ofte litt fast etter mange år.

En annen fattigmannsmetode er å stappe tau inn plugghullet når stempelet er nesten på topp.Turn motoren siste biten og ventilene holdes på plass.(Du lar seff enden av tauet forbli på utsiden)

 

Så du mener at tau er bedre enn sement :hvaskjera :roll:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kansje litt tidlig å komme med en ny quiz før dommeren har sagt sitt men jeg tar sjangsen:

Du har kjøpt en bil hvor motoren har stått fast i lang,lang tid.Selv etter mange dager med rustløser, diesel ol i sylindrene klarer du ikke å tørne den.Hva kan du gjøre? (Uten demontering)

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktoren du vil inn på er varme utvidelse

Om temperaturen hadde vært helt konstant ville trykket vært 8bar (eller 8 kg/cm2 ved et kompresjonsforhold på 8:1)

men komprimering i seg selv varmer opp luften i sylinderen, som øker trykket, som igjen skaper mer varme.

så jo høyere kompresjonsforhold jo større forskjell mellom målt trykk og det trykket man ved første øyekast på komp forholdet kunne forvente

 

Jeg kommer ikke over hvor usannsynlig skuffet jeg er over meg selv som ikke klarte å foreslå dette med varme selv. Skal jeg som straff ilegge meg selv en 14-dagers ban eller noe? Eller holder det? Det blir jo vanskeligere for meg å vende tilbake som seriøs motorspekulant etter dette enn det var for Søviknes å vende tilbake til politikken etter forlystelsesskandalen for noen år siden. Uten sammenlikning forøvrig :spider

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så,så Reodor. Går nok over. Av og til tenker man for komplisert og overser de enkleste og mest opplagte løsningene.Har vel alle gått i den fellen.

Men tilbake til quisen.Jeg har ikke selv prøvd denne metoden .Bla fordi en motor som står så fast sannsynligvis må heloverhales anyway.

Det har vært foreslått å fylle sylinderen med luft.Det gir ca 8 kilo trykk pr cm2 som blir ca 660 kg med 10cm borring.(Hoderegning bare) .Dette blir nok i mange tilfeller men ikke i dette.Hva kan man bruke for å få mer pulver?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylle brennbar gass eller bensin/luftblanding i sylinderen, inn med pluggen og tenning via coilen?

Det burde vel få ett eller annet til å bevege seg?

 

At elektroder på tennplugger kan smelte ble jeg fortalt av en lokal motorguru da han anbefalte meg å kappe endel av elektroden når jeg monterte lystgass. Mulig dette galdt bare ved bruk av N2O. Ingen som har hørt om dette?

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Turboed1, har sett i mange blader at man skal slipe radie på tenpluggens elektrode, mener at dette ikke skal være nødvendig, men kan jo være en grei forsikring da itilfelle tilfelle tilfelle.

 

Og Reodor :) slik skjer den beste det til tider.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår