Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Såså Ealoken, rolig nå :)

 

Jeg har lært noe om at trykket i forbrenningsrommet trykker på den øverste kompresjonsringen bakfra for derigjennom å bidra til større tetthet mot veivhuset (dette er forøvrig også årsaken til at man må kjøre inn en motor litt hardt etter det jeg forstår på enkelte, slik at ringene ikke bare sklir oppå og glaserer sylinderveggene) Dette presset på ringen vil være større tidlig i forbrenningstakten, altså når stempelet er nære toppen, og avta etterhvert som stempelet nærmer seg nedre dødpunkt.

 

Hvorfor fremre del av motoren slites mer enn bakre er jeg usikker på, men det kan kanskje ha noe med temperaturforskjeller å gjøre? Temperaturforskjeller grunnet kjølevannets ferd fra motorblokkas framkant, bakover, gjennom toppen og ut igjen i framkant av toppen?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ealoken du har ikke riktig svar.Ikke enda ihvertfall. Slitekantene kommer fra ringene og ikke selve stempelet.

Dessuten er slitekantene like dype rundt hele sylinderen og ikke bare på noen sider. (Kan seff skille bittelitt ved finmåling)

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8power : jeg mente at det var stempelringene som laget slitekanten, men mest slitt må vel forekomme av at det er mest trykk,varme og at det aktuelle punktet blir slitt så fort på så tett mellomrom, altså at varmen ikke rekker og forsvinne før ringen pånytt "slider" forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært endel postinger "oppå" hverandre her.

 

Grattis Reodor! Du er back in buisness!

 

Forbrenningstrykket vandrer via oversiden av ringene og havner på baksiden av ringene og trykker dem dermed ut. Dette trykket er veldig viktig for at ringene skal tette skikkelig, det lille fjærspennet ringene har er ikke nok. Trykket minsker etterhvert som stempelet vandrer nedover og sylinderslitagen blir ikke like stor.

 

De fremste sylindrene går kaldest og blir derfor mer slitt i de fleste tilfeller.

 

Ealoken, du nærmet deg men Reodor stakk av med stafettpinnen.

 

Diskusjonen rundt innkjøring legger jeg meg ikke oppi...(vepsebol)

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Reodor! Du er back in buisness!

 

Balansen i verden er gjenopprettet. Jeg kan igjen vise meg ute blant folk. Men pokker, nå angrer jeg på at jeg sa opp jobben og solgte alt som hadde med bil å gjøre... :jail

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1 : hva er dine tanker om innkjøring?

I mine "moped-trim-dager" kjørte vi alltid bånngass og byttet olje og filter etter 10 mil. De funket meget bra.

 

Kaldest = mest slitasje?

Er det fordi stemplet ikke utvider seg like mye som de bakerste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldest = mest slitasje?

Er det fordi stemplet ikke utvider seg like mye som de bakerste?

 

Før motoren er varm har den ikke ikke nådd de toleransene den er ment å fungere optimalt ved. Noe sier meg at vi må skille mellom årsaker til slitasje og havari her. Derfor slites sylinder nr 1 fortest, mens den havarerer fortest på den bakerste dersom den blir for varm. Grunnen til at en boblemotor havarerer på sylinder nr 3 har vel noe å gjøre med at luftstrømmen til treern hindres av en oljekjøler eller noe.

 

Hvilket bringer meg inn på noe som egentlig ikke har noe i denne tråden å gjøre: Er en boblemotor en boxermotor eller en 180-graders V4? Dette er ikke et quiz, men jeg har fundert litt på dette den senere tid.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sylindrene står 180grader overfor hverandre så kalles det vel boxer motor.

 

Siden de IKKE står i ev V.

 

Noen som har en ny Quiz da?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A Subaru Innovation: The Subaru Boxer

 

 

Look under the hood of any Subaru and you'll find a key difference between these vehicles and their competition: The Subaru boxer engine.

 

Renowned for delivering performance, efficiency, reliability and longevity, the horizontally opposed engine is a design concept that the engineers at Subaru have devoted more than 25 years to developing and refining.

 

The Subaru boxer engine offers numerous advantages over conventional engine designs. Its lower height allows for improved vehicle aerodynamics, while a low center of gravity benefits handling.

 

The engine is mounted longitudinally for a symmetrical drivetrain layout, to help balance the car's overall weight distribution. This layout is ideally suited to All-Wheel Drive vehicles, since the main driveshaft is already oriented front-to-rear. So even before power is sent to the wheels, the All-Wheel Drive Subaru is designed for optimizing traction and handling performance.

 

In-line engines, common in other cars, place all pistons in a vertical alignment. This requires a long, heavy crankshaft located at the bottom of the engine block, where it's more likely to generate vibration. In fact, many in-line engine designs use separate balance shafts in an attempt to quell the vibration.

 

In the Subaru boxer engine, the pistons are placed in horizontal opposition to each other. The punch/counter-punch of the opposed pistons helps to cancel vibrations. And the boxer's compact size and low center of gravity even increase handling stability.

 

The result? Smoother, more responsive performance with less engine wear

 

 

 

 

 

Ny Quiz ? Hva skjer når duty cyclen på Dysene passerer 90% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... I motsetning til en Subaruboxer er vel ikke stemplene i en boblemotor horizontally opposed, men dere har rett folkens, tilbake til kvisshelvete!

 

Edit 1:

Jo, det var den visst. Bare jeg som husket feil fra gamle bilder. Det eneste som skiller ei bobleveiv og ei Subaruveiv er at bobleveiva er 3-lagret og subaruveiva er 5-lagret.

 

Edit 2:

Ferrari har derimot benyttet en 180-graders V12 i flere av sine modeller... Når det sitter 2 råder på en veivtapp er det V-motor visstnok...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene kan gå varme og henge seg opp. Om det er i åpen eller lukket status de henger seg opp vet jeg ikke, men kan vel like gjerne være begge deler, eller imellom åpen og lukket :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja, det som skjer når dysene passerer 90% er av varmegangen blir så høy, at dysene ikke klarer og følge helt med, dette ressulterer i at de kan låse seg i lukket eller åpen stilling og deretter ødelegge bensinmengden og et evt motorhavari \ fusking, har selv opplevd at dysene har låst seg helt åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en liten jeg da, lenge siden nå :)

 

Vil ha 2 eller fler gode metoder for å skifte ventilfjærer på en motor mens toppene fortsatt står på.

 

Anyone????

 

Ikke akuratt noen vanskelig Quiz, men kan dra frem noen gode tips :)

 

når vi skjekker om ventilene er tette nok bruker vi en vakumpumpe... med et diagram som forteller hvor tettventilen er... hvis du tar den på utblås eller innsug så suger den ventilen fast... det er også en måte da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår