Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Kommer heller med et forslag til den første quizen din.

 

Vet ikke hva det heter når man overrever en turbo, men en turbo leverer en maks given mengde luft, og ikke et visst trykk som du sier, klart på en spesifik motor så klarer turboen kansje bare 1,2bar, men det har med hvor mye eksos som kommer ut av motoren. Samme turboen kan kansje klare 1,8 bar på en mye mindre motor.

 

Men tipper du vil frem til noe som "over reving" eller noe sånt.......

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, aksel og propell vil nå punktet for egensvingninger vil jeg tro, og da blir belastningene meget store på bladene og i det svake punktet som oppstår i hullet der akselen går gjennom kompressorhjulet. I tillegg mener jeg å huske at Turboed1 har nevnt at det vil oppstå kavitasjon rundt kompressorhjulet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hk kan en topp med 202cmf i fløde produsere? Ved 8" trykk..?

Uten overlading selvfølgelig... ( teori)

Kan svare på denne når alt annet er besvart.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, kan du forklare " kavitasjon " ????

 

Har ikke peiling på hva det er :)

 

Det kan meget vel tenkes at Turboed1 ikke benyttet begrepet kavitasjon da han pratet om dette. Kavitasjon er etter det jeg har forstått en slags faseovergang fra væske til gass (bobler) pga trykkforskjeller i et pumpesystem, hvor boblene eroderer det omkringliggende materialet. Kanskje er heller ikke strømningsindusert vibrasjon et riktig begrep å bruke her, men hva jeg egentlig burde ha kalt det kan sikkert Turboed1 fortelle oss mer om...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan meget vel tenkes at Turboed1 ikke benyttet begrepet kavitasjon da han pratet om dette. Kavitasjon er etter det jeg har forstått en slags faseovergang fra væske til gass (bobler) pga trykkforskjeller i et pumpesystem, hvor boblene eroderer det omkringliggende materialet. Kanskje er heller ikke strømningsindusert vibrasjon et riktig begrep å bruke her, men hva jeg egentlig burde ha kalt det kan sikkert Turboed1 fortelle oss mer om...
Nå er jeg litt utenfor her... Men hvis vi tenker på "compressor overspeed",så er det omtrent som en form for kavitasjon som skjer...luften "slipper" fra bladene grunnet sjokkbølger dannet ved kompressorens største-dia (jepp,bladspissene passerer lydhastigheten...200 000 rpm er ganske fort,og man får stygg periferihastighet av det) og dette fører til at kompressoren i praksis veksler mellom "surge" og null-motstand x antall ganger i sekundet. Vibrasjonen dette gir lager kraftige svingninger i hjulet,og det kan selvdestruere...samtidig som det ofte tar med lagringa på turen.

 

Dette er grunnen til at man ALDRI skal kjøre videre hvis en trykkslange hopper av....har ikke turboen motstand,så overvarver den nesten tvert når man gir gass. Med påfølgende klaging over "de jævla lagra her altså!!..Tåler ikkeno!"...men man er seg selv skyldt.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår