Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet

umek

Anbefalte innlegg

• Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vektløs er kanskje litt å ta i, bilen har jo ikke gått i oppløsning... Men marktrykket er like stort som bilen, så bilen "veier" 1200kg (kraften mot bakken, gjennom dekkene, blir 11772N)

Så lenge marktrykket er likt med vekten burde den da klare å kjøre oppned uten å falle ned? Men for å komme seg til taket må den jo kjøre langs en buet vegg og siden avstanden mellom bilen og underlaget ikke er jevn over hele så vil det vel også påvirke aerodynamikken og marktrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå henger jeg ikke helt med her. Har ikke regnet på det selv, men satser på at ManiaCoupe har rett når han sier at bilen oppnår 600kg (5886N) marktrykk ved 137,14 km/t.

Og dersom marktrykket er like stort som vekta på bilen vil de to kreftene gå i null dersom bilen kjører oppned. Sånn rent teoretisk vil den jo ikke falle ned da?

newton, like stor motsatt rettet, tjo-og-hei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jordens tiltrekningkraft må vel også legges inn i regnestykket? At marktrykket må overstige både tiltrekningskraften og vekten liksom? Eller er det to sider av samme sak? Fysikklæreren min var ingen pedagog, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om slike ting når jeg tenker etter...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jordens tiltrekningkraft må vel også legges inn i regnestykket? At marktrykket må overstige både tiltrekningskraften og vekten liksom? Eller er det to sider av samme sak? Fysikklæreren min var ingen pedagog, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om slike ting når jeg tenker etter...

Vekt og jordens tiltrekkingskraft er vel det samme vel ;)

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja, var riktig mania coupe.

dette er ting jeg har sett på TV Discowery! så ikke skyt meg men bush om ting er feil.

Ved 600 kg downforce har du nok til og "feste" bilen til taket, men da har du ikke marktrykk nok til og klare og øke farten........... det var det de store amerikanerne sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det min tur.

Hva er de vanligste årsakene til lagerhavari?

Urenheter i olja, for store klaringer, ikke tilstrekkelig oljefilm i forhold til belastningene, torsjonsvridninger i veiva, manglende smøring...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider