Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Puh .Det er ikke lett å huske hva som er sppurt om før og jeg gidder ikke lese hele tråden.

1.Hvorfor har man bensintryksregulator på biler med innsprøytning. Tenker ikke først og fremst på virkemåten men hvorfor.

2 Flere nyere biler nå har kuttet ut denne regulatoren og har bare en bensinslange opp til motoren.Ingen retur. Hvordan får man dette til å fungere.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tja. Kjekt å ha. Regulatoren blir jo en restriksjon som skaper ønsket trykk til fuelrailen. Om den ikke var der ville bare bensinen gått i en loop tilbake i tanken med relativt lite trykk i selve slangene.

 

2. Jeg vet ikke helt men jeg kan tenke meg at regulatoren og returen er flyttet til i nærheten eller i selve tanken. Samme prinsipp men regulator er flyttet fra selve fuelrailen slik at man slipper ledninger og rør for retur.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt fornøyd. Hvorfor trenger man å variere trykket i fuelrailen?

Svar to er feil også.

Det har jeg ikke greie på ,men trykket blir varier av vakumet og derfor må det vel ha noe med forstøving å gjøre, altså høyere trykk mer forstøving mer hester ettersom man går opp i momentkurven, tomgang ligger dem bare på dusjer ut litt bensin for å holde motoren igang:crazysant:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arildh er jo ikke helt på jorde med svaret på spm 2, nyere Corvetter har iallfall bensintrykk

regulatoren sammen med bensinfilteret ved tanken, og bruker mindre injectorer og lengre pulsvidde på injectorne.

 

Venter spent på svar her nå på hvorfor man trenger å variere trykket i fuelrailen,

skjønner jo at bensinpumpa sørger for volumet og trykkregulatoren sørger for bensintrykket

slik at det kommer riktig mengde bensin på grunnlag av når og hvor lenge injectorne åpner.

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på nr 2 er at nyere biler som feks Chevy fra ca 03 modeller bruker PWM (pulse With Modulert)spenning til Bensinpumpen. Ved å endre spenningen endrer man turtallet til bensinpumpen og regulerer bensimtrykket på den måten.

Svar på nr en er at vakuumet og evnt overtrykket i innsuget avgjør hvor mye bensin dysen leverer. Det er jo trykkfoskjellen på bensinen VS trykket i innsuget som bestemmer hvor mye bensin som blir levert ved en bestemt åpningstid på dysene. Har man feks 1 kilo turbotrykk må også bensintrykket økes et kilo for å kompansere.

Rent teoretisk hadde man ikke trengt regulator hvis man kunne kjørt med kjempestoredyser og bare kompansert med lengre åpningstid, men dette har uheldige bivirkninger og man velger heller å endre bensintrykket.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på nr 2 er at nyere biler som feks Chevy fra ca 03 modeller bruker PWM (pulse With Modulert)spenning til Bensinpumpen. Ved å endre spenningen endrer man turtallet til bensinpumpen og regulerer bensimtrykket på den måten.

Min 04 MX5 har regulatoren ved bensinpumpen og bruker en vanlig type bensinpumpe ala Walbro255 osv.

Disse pumpene er avhengig av flow for både smøring og kjøling så en form for retur bør det jo være uansett om den har variabel hastighet.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nødt til å sjekke litt. Ser ut som det finnes flere typer single line bensinsystemer ute og går. Fant selvfølgelig ikke igjen den med PWM spenning til pumpen.

Fordelen med single line er hovedsaklig at man slipper returen av varm bensin til tanken.Skulle tro bensinen som kom fram ble veldig varm men det er tydeligvis ingen problem.

Fant tegninger på flere single line anlegg som har konstant spenning og innebygget regulator som sørger for kontinuerlig sirkulasjon internt i pumpen og som gir et konstant bensintrykk. Man har altså klart å kompansere for trykkforskjellene bare med lukketidene på dysene.

Kan se ut som denne typen anlegg er blitt det vanligste så da var jo mitt eget svar egentlig ikke korekt.Sorry

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår