Gå til innhold

Litt mer futt i Audi 80 2,0 Sedan

Ranger emnet


HusebyRS

Anbefalte innlegg

Har en Audi 80 2,0 Sedan, de 90 hestene som bilen har funker ok til vanlig kjøring, men kunne ha savna litt å gå på i forbikjøringer som dere kanskje skjønner..none som har noen tips til forbedringer som kan bli gjort på motoren for å få litt mer "futt"?

Har nettopp overhalt motoren så den er 100% i orden!

Vil helst ikke ha noe overkill-lyd på bilen (slik som de fleste rånere og gatebiler har etter de har kjøpt effektannlegg) men en litt tøff lyd er ok..bare ikke for mye!

Takker for alle tips og ideer!

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma bil som meg har du å :) samme interiør tilogmed. I dag monterte jeg åpent luftfilter på monopointen(insprut) Blei såvidt litt mere futt, har ikke testa skikkelig enda, litt bedre lyd og ser så masse ganger bedre ut en stor ufo-luftfilterboks.

Sjekk på workloggen min, har et par bilder der

 

Men andre ting du kan gjøre er å bytte til kvassere kam(ca2000kr) eller bytte til dobbel weber forgasser, litt mere avansert da. Også er jo å porte toppen et alternativ, men koster gjerne en del

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma bil som meg har du å :) samme interiør tilogmed. I dag monterte jeg åpent luftfilter på monopointen(insprut) Blei såvidt litt mere futt, har ikke testa skikkelig enda, litt bedre lyd og ser så masse ganger bedre ut en stor ufo-luftfilterboks.

Sjekk på workloggen min, har et par bilder der

 

Men andre ting du kan gjøre er å bytte til kvassere kam(ca2000kr) eller bytte til dobbel weber forgasser, litt mere avansert da. Også er jo å porte toppen et alternativ, men koster gjerne en del

 

Hvor mye effektøkning tror du jeg vinner på å bytte til dobble webber forgassere, få på kvassere kammer og bytte til powerfilter?

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye effektøkning tror du jeg vinner på å bytte til dobble webber forgassere, få på kvassere kammer og bytte til powerfilter?

 

Doble Webere.. Tenker du da på to doble DCOE 45 e.l.? I såfall, med en kam på 268 - 276 graders durasjon og disse forgasserene vil du kunne hente ut rundt 130 hk med original topp. Katalysatoren bør fjernes! Om du i tillegg porter toppen vil du klare 150+ hk. Med enda høyere durasjon på kammen (288), portet topp, to doble Webere og avstemt grenrør er 180 hk fullt mulig.

 

Det er ingenting som heter powerfilter, det bare høres tøft ut og gir ingen merkbar effektøkning. Om du har monopoint så kan du hente 5 hk på å fjerne alt rørstyret mellom luftfilteret og "forgasseren", for så å sette et Pipercross skumfilter rett på "gasseren". :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry OT men er det en svart avant du har Huseby ? Og du kjørte ikke gjennom røyken forrige dagen etter 200'n min ? Og kjørte som en idiot ?

 

Sorry mac, jeg kjører en Rød Audi 80 Sedan jeg...jeg kjører ikke som en idiot, mer sivilisert, med en litt tung gassfot..desverre:(

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble Webere.. Tenker du da på to doble DCOE 45 e.l.? I såfall, med en kam på 268 - 276 graders durasjon og disse forgasserene vil du kunne hente ut rundt 130 hk med original topp. Katalysatoren bør fjernes! Om du i tillegg porter toppen vil du klare 150+ hk. Med enda høyere durasjon på kammen (288), portet topp, to doble Webere og avstemt grenrør er 180 hk fullt mulig.

 

Det er ingenting som heter powerfilter, det bare høres tøft ut og gir ingen merkbar effektøkning. Om du har monopoint så kan du hente 5 hk på å fjerne alt rørstyret mellom luftfilteret og "forgasseren", for så å sette et Pipercross skumfilter rett på "gasseren". :)

 

eneste jeg merket med kn filter, var ørlite lydmessig, og stor i bensinforbruk, så jeg har nok spart inn di kronene på drivstoff :)

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste jeg merket med kn filter, var ørlite lydmessig, og stor i bensinforbruk, så jeg har nok spart inn di kronene på drivstoff :)

 

Joda, stemmer nok det, men det jeg ville frem til var at man ikke kan forvente seg særlig effektøkning ved montering av såkalt "powerfilter". Det høres tøft ut, men i realiteten er det også et vanlig filter, dog med en anelse lavere flowmotstand i noen (K&N, Pipercross...osv).

Med slikt filter vil undertrykket ved sprederen/forgasseren synke og motoren tilført mindre bensin, resultatet er lavere motoreffekt. Dette gjelder motorer uten LMM, K-jet o.l. Større tilførsel av luft vil kompensere for dette, slik at effekten som oftest blir den samme etterpå om ikke luftveiene forandres. Resultatet av magrere blanding kan komme som tenningsbank ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår