Gå til innhold

Turbo

Ranger emnet


asmo

Anbefalte innlegg

villa heller ha sett litt på http://www.blocket.se og http://www.jb-bildemo.se etter B230FT/FK nyere er ikkje så dyrt der:D

 

eg skal til svergie sjølv å hente meg en B230ET/FT/FK

 

om du søker på jb-bildemo etter motor så må du sjå på 700 og 900 serien:D

har ikkje sett noe på 200 serien enda:D

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om det lønner seg eller ei, er jo aldri en "fasit".

Om du har alle delene liggende fra en gåen motor og du kan skru alt sammen selv, så er det ikke noe problem.

 

Om du derimot skal ha syke effekter ut av din sugemotor, ved ettermontert turbo, må du plutselig ha:

  • Stempler (lavere komp)
  • Råder (om den er av "svake" b230 typen)
  • Oljerør/slanger
  • Turbo
  • Intercooler
  • Hjerner (med mindre det er gasserturbo)
  • Større dyser?

 

Som sagt, har du alt liggende og for mye fritid/er singel, så kan du jo mekke dette sammen. Om du derimot må gå å kjøpe masse deler, er det gjerne mye billigere å kjøpe en b230ft/fk for ca. 10-15k, komplett.

 

Når det er sagt, kan du selvsagt slenge på en brukt turbo, et brukt manifoil, en original intercooler, noen originale rør og kjøre LAVboost. Du vil tjene effekt på dette også, men om du ikke har deler, går det nok med et par lapper her også! (oljerør/slanger,m.m.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å turbokonvertere en 230F (som du har?) koster i de fleste tilfeller mere enn en komplett turbomotor fra sverige...

I tillegg til de delene som er nevnt må du ta ut olje til turboen ett sted, samt sende den tilbake på ett annet... Må jo også ha ett annet eksosanlegg (det må du ha uansett). Så hvis du skal kjøpe løse deler så blir det masse kroner, og du sparer deg for mye bråk ved å bytte til en FT motor e.l.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal konvertere en 230f må du ha:

 

turbo brukt 1500-3000

intercooler orginal ca 1000

slanger orginale/samco 0-1000

slangeklemmer 50 kr

må sveise oljeretur i bunnpanna(enklere enn og borre i blokka) gratis?

ett t stykke ved oljetrykksbrytern for olje 70 kr?

oljeslange for olje til turbo 200-500

oljeretur 0-200

eksosmanifoild ca 800

eksosanlegg 2-3000

 

vet ikke hvordan det blir med orginale styreenheter men hvis du må ha det så er det jo 2-3000 for ft/fk bokser. dysene holder ikke langt.. lite optimal kompresjon med orginale stempler. rådene tåler vel rundt 200-250?

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår