Golfy Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Så på rally chatten på nrk2 nå.Der folk chatter med Martin Schanke. Han fikk et spørsmål om hva man tjente ved og dobbeltklutsje. Martin svarte at girkassa holdt lenger.Spørsmålet er: Hvordan utføres dobbelklutsjinga? Regner med at dette ikke har noe og si på vanlig kjøring men på bane kjøring og lignende... Siter 1998 Opel Omega 2,5 V6 1988 Volvo 740-Solgt 1987 Volkswagen Golf-Solgt Fartsgrenser er veiledende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bøgge Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 At man tar den ut av gir og setter i fri slipper klutsje, trykker inn klutsj igjen og setter den i gir? Siter bil [x] BMW 318IS M-Tech 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by Bøgge At man tar den ut av gir og setter i fri slipper klutsje, trykker inn klutsj igjen og setter den i gir? Riktig, poenget er å få samme fart på inngående og utgående aksel i kassa, så slites ikke synkroniseringer og drev så fort... Gamle biler som f.eks PV'n min må dobbelclutches ned fra tredje til andre gir, ellers går den ikke i gir, det sier bare "RAAAP" nedi der. Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mgsninja Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Kor fort skal man gjøre det da. Seint som i "I got all the time in the world" eller så fort som mulig for ikkje å miste turtall. Siter - 92 BMW 320i - 85 Ford Escort XR3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wibla Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 turtall regulerer du med gasspedalen ;) Siter - 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWe30 323i Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Si at du ligger i 70 km/t i femte giret og du plutselig finner ut at du vil gi flat fjøl og vil ned til 2. giret..for at dette skal gå fortest mulig og uten skrapelyder(blir litt mye jobbing for synkroniseringen viss du skal fra 5-2.gir) så trøkker du kløtsjen inn og setter girspaken i fri, ut med kløtsjen, gi gass til ca det turtallet der du tror andregiret vil treffe, (treffer du akkurat på turtallet kan du egentlig sette bilen i gir uten kløtsj) inn me kløtsjen og ***smakk*** rett i andre gir uten problemer..akkurat som om girspaken hopper rett i det giret den skal.. Er kanskje litt vanskelig i begynnelsen, men øvelse gjør mester :D Dessuten sliter du mindre på girkassen og det høres litt tøfft ut Dette må gjerast fortast mulig,slik at ikke turtallet går ned igjen Dette er en fordel når du vil leke drittsekk når en bil skal forbi deg:D Dette blir også brukt på bane for å få minst mulig jevn kjøring slik at du ikke mister grepet(slik at du slipper å dra opp turtallet med hjulene og bruker gasspedalen heller) PS!Jeg er elendig til å forklare, så noe er kanskje litt dårlig skreve:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by BMWe30 323i Si at du ligger i 70 km/t i femte giret og du plutselig finner ut at du vil gi flat fjøl og vil ned til 2. giret..for at dette skal gå fortest mulig og uten skrapelyder(blir litt mye jobbing for synkroniseringen viss du skal fra 5-2.gir) så trøkker du kløtsjen inn og setter girspaken i fri, ut med kløtsjen, gi gass til ca det turtallet der du tror andregiret vil treffe, (treffer du akkurat på turtallet kan du egentlig sette bilen i gir uten kløtsj) inn me kløtsjen og ***smakk*** rett i andre gir uten problemer..akkurat som om girspaken hopper rett i det giret den skal.. Er kanskje litt vanskelig i begynnelsen, men øvelse gjør mester :D Dessuten sliter du mindre på girkassen og det høres litt tøfft ut Dette må gjerast fortast mulig,slik at ikke turtallet går ned igjen Dette er en fordel når du vil leke drittsekk når en bil skal forbi deg:D Dette blir også brukt på bane for å få minst mulig jevn kjøring slik at du ikke mister grepet(slik at du slipper å dra opp turtallet med hjulene og bruker gasspedalen heller) PS!Jeg er elendig til å forklare, så noe er kanskje litt dårlig skreve:) Er det folk som dobeltclutcher på bane? Er vel forsåvidt kun tyngrekjøretøy som har behov for å dobelt clutche, da det er litt mere krefter i omløp, 5-600hester og 25 tonn.. For å gire ned på bane uten å miste grep så holder det jo med en liten touch på gassen... Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 husker han vin diesel i The Fast and the Furious. "Shifting like a granny, not doubel clutching like you should do" :D Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bøgge Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Altså dobbetl klusjing er ikke noe som går raskt for seg. 0-100 tar mye lengere tid, vanlig girng som er sjappest. Siter bil [x] BMW 318IS M-Tech 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWe30 323i Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by Hopless Er det folk som dobeltclutcher på bane? Er vel forsåvidt kun tyngrekjøretøy som har behov for å dobelt clutche, da det er litt mere krefter i omløp, 5-600hester og 25 tonn.. For å gire ned på bane uten å miste grep så holder det jo med en liten touch på gassen... kom litt feil fram det der:) Jeg var litt trøtt når jeg skrev det :) jeg skrev jo også at det var for å få minst mulig jevn kjøring også...:op men jeg tenkte på når folk kjører fks autoslalom og på små baner må de ofte ned fra 2. til 1. gir og da er det en fordel å dobbeltkløtsje for å få den i gir og jeg skrev også "(slik at du slipper å dra opp turtallet med hjulene og bruker gasspedalen heller)" Det er ikke bare på store kjøretøyer du dobbeltkløtsjer, bare gå ut å prøv å gire fra 2. til 1. i 30km/t eller 5.til 2. i 70km/t uten å dobbeltkløtsje på din egen bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by BMWe30 323i Det er ikke bare på store kjøretøyer du dobbeltkløtsjer, bare gå ut å prøv å gire fra 2. til 1. i 30km/t eller 5.til 2. i 70km/t uten å dobbeltkløtsje på din egen bil Trenger bare en liten touch på gassen så går den rett i gir. Dessuten så drar man jo bilen ut av gir uten å bruke clutchen og tråkker clutchen inn den hundredelen du smeller den i gir, når det skal gå fort... Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Turismo 3 Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 martin schanche kjørte jo rallycross med unsynkronisert gir kasse. han gira jo omtrent fortete enn f1 giring..hehe Siter 88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd 75 Ford Escort MK2 RS2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bøgge Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 nå er ikke martin mennesklig da! Siter bil [x] BMW 318IS M-Tech 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Vet ikke helt hva du mener med det, men det var vel ikke akkurat bare kjøreferdighetene som fikk Martin dit han er i dag. Husk at når Tommy Rustad steppet inn for Martin i noen EM runder en gang tidlig på 90-tallet så kjørte han fortere enn Martin noen gang har gjort. Når det er sagt, dobbeltclutching er bare tull og tøys, med mindre du kjører lastebil eller en racerbil fra 30-tallet. Vanlige synkroniserte girkasser er laget for at du skal trykke inn clutchen, skifte gir og slippe ut clutchen igjen. Alt annet er vås. Når det gjelder referanser fra F&F så er vel kanskje ikke den filmen akkurat til å stole på når det gjelder kjøreteknikk. Mellomgass under nedgiring er imidlertid en fin teknikk, men på vanlige gatebiler er det ikke noe du må gjøre for at bilen skal gå i gir. En synkronisert girkasse går i gir uansett. Grunnen til at man gjør det er for å unngå at du får ubalanse i bilen som følge av at motoren bremser drivhjulene når du slipper ut clutchen, samt å spare drivverket. Når det gjelder dobbeltclutching i racing så er det noe som henger igjen fra de gamle turbobilene der man måtte holde turtallet oppe mens man giret for å ikke miste turbotrykket. Heller ikke da var det egentlig girkassene som var årsaken, selv om det sikkert var lettere å få den i gir med dobbeltclutching når turtallet på motoren er høyt. Ikke vet jeg. Det jeg vet er at de fleste racingkasser ikke krever dobbeltclutching. Tvert i mot, de fleste krever ikke at du clutcher i det hele tatt... Siter _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon A Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 nå har man jo også antilag :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.