Gå til innhold

Dobbeltklutsje

Ranger emnet


Golfy

Anbefalte innlegg

Så på rally chatten på nrk2 nå.Der folk chatter med Martin Schanke.

Han fikk et spørsmål om hva man tjente ved og dobbeltklutsje.

Martin svarte at girkassa holdt lenger.Spørsmålet er:

Hvordan utføres dobbelklutsjinga?

 

Regner med at dette ikke har noe og si på vanlig kjøring men på bane kjøring og lignende...

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

At man tar den ut av gir og setter i fri slipper klutsje, trykker inn klutsj igjen og setter den i gir?

 

Riktig, poenget er å få samme fart på inngående og utgående aksel i kassa, så slites ikke synkroniseringer og drev så fort... Gamle biler som f.eks PV'n min må dobbelclutches ned fra tredje til andre gir, ellers går den ikke i gir, det sier bare "RAAAP" nedi der.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du ligger i 70 km/t i femte giret og du plutselig finner ut at du vil gi flat fjøl og vil ned til 2. giret..for at dette skal gå fortest mulig og uten skrapelyder(blir litt mye jobbing for synkroniseringen viss du skal fra 5-2.gir) så trøkker du kløtsjen inn og setter girspaken i fri, ut med kløtsjen, gi gass til ca det turtallet der du tror andregiret vil treffe, (treffer du akkurat på turtallet kan du egentlig sette bilen i gir uten kløtsj) inn me kløtsjen og ***smakk*** rett i andre gir uten problemer..akkurat som om girspaken hopper rett i det giret den skal..

Er kanskje litt vanskelig i begynnelsen, men øvelse gjør mester :D

Dessuten sliter du mindre på girkassen og det høres litt tøfft ut

 

Dette må gjerast fortast mulig,slik at ikke turtallet går ned igjen

 

Dette er en fordel når du vil leke drittsekk når en bil skal forbi deg:D

 

Dette blir også brukt på bane for å få minst mulig jevn kjøring slik at du ikke mister grepet(slik at du slipper å dra opp turtallet med hjulene og bruker gasspedalen heller)

 

PS!Jeg er elendig til å forklare, så noe er kanskje litt dårlig skreve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMWe30 323i

Si at du ligger i 70 km/t i femte giret og du plutselig finner ut at du vil gi flat fjøl og vil ned til 2. giret..for at dette skal gå fortest mulig og uten skrapelyder(blir litt mye jobbing for synkroniseringen viss du skal fra 5-2.gir) så trøkker du kløtsjen inn og setter girspaken i fri, ut med kløtsjen, gi gass til ca det turtallet der du tror andregiret vil treffe, (treffer du akkurat på turtallet kan du egentlig sette bilen i gir uten kløtsj) inn me kløtsjen og ***smakk*** rett i andre gir uten problemer..akkurat som om girspaken hopper rett i det giret den skal..

Er kanskje litt vanskelig i begynnelsen, men øvelse gjør mester :D

Dessuten sliter du mindre på girkassen og det høres litt tøfft ut

 

Dette må gjerast fortast mulig,slik at ikke turtallet går ned igjen

 

Dette er en fordel når du vil leke drittsekk når en bil skal forbi deg:D

 

Dette blir også brukt på bane for å få minst mulig jevn kjøring slik at du ikke mister grepet(slik at du slipper å dra opp turtallet med hjulene og bruker gasspedalen heller)

 

PS!Jeg er elendig til å forklare, så noe er kanskje litt dårlig skreve:)

 

Er det folk som dobeltclutcher på bane?

Er vel forsåvidt kun tyngrekjøretøy som har behov for å dobelt clutche, da det er litt mere krefter i omløp, 5-600hester og 25 tonn..

For å gire ned på bane uten å miste grep så holder det jo med en liten touch på gassen...

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hopless

 

Er det folk som dobeltclutcher på bane?

Er vel forsåvidt kun tyngrekjøretøy som har behov for å dobelt clutche, da det er litt mere krefter i omløp, 5-600hester og 25 tonn..

For å gire ned på bane uten å miste grep så holder det jo med en liten touch på gassen...

 

 

kom litt feil fram det der:) Jeg var litt trøtt når jeg skrev det :) jeg skrev jo også at det var for å få minst mulig jevn kjøring også...:op

 

men jeg tenkte på når folk kjører fks autoslalom og på små baner må de ofte ned fra 2. til 1. gir og da er det en fordel å dobbeltkløtsje for å få den i gir

og jeg skrev også "(slik at du slipper å dra opp turtallet med hjulene og bruker gasspedalen heller)"

 

Det er ikke bare på store kjøretøyer du dobbeltkløtsjer, bare gå ut å prøv å gire fra 2. til 1. i 30km/t eller 5.til 2. i 70km/t uten å dobbeltkløtsje på din egen bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMWe30 323i

 

Det er ikke bare på store kjøretøyer du dobbeltkløtsjer, bare gå ut å prøv å gire fra 2. til 1. i 30km/t eller 5.til 2. i 70km/t uten å dobbeltkløtsje på din egen bil

 

Trenger bare en liten touch på gassen så går den rett i gir.

 

Dessuten så drar man jo bilen ut av gir uten å bruke clutchen og tråkker clutchen inn den hundredelen du smeller den i gir, når det skal gå fort...

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener med det, men det var vel ikke akkurat bare kjøreferdighetene som fikk Martin dit han er i dag. Husk at når Tommy Rustad steppet inn for Martin i noen EM runder en gang tidlig på 90-tallet så kjørte han fortere enn Martin noen gang har gjort.

 

Når det er sagt, dobbeltclutching er bare tull og tøys, med mindre du kjører lastebil eller en racerbil fra 30-tallet. Vanlige synkroniserte girkasser er laget for at du skal trykke inn clutchen, skifte gir og slippe ut clutchen igjen. Alt annet er vås. Når det gjelder referanser fra F&F så er vel kanskje ikke den filmen akkurat til å stole på når det gjelder kjøreteknikk. Mellomgass under nedgiring er imidlertid en fin teknikk, men på vanlige gatebiler er det ikke noe du må gjøre for at bilen skal gå i gir. En synkronisert girkasse går i gir uansett. Grunnen til at man gjør det er for å unngå at du får ubalanse i bilen som følge av at motoren bremser drivhjulene når du slipper ut clutchen, samt å spare drivverket.

 

Når det gjelder dobbeltclutching i racing så er det noe som henger igjen fra de gamle turbobilene der man måtte holde turtallet oppe mens man giret for å ikke miste turbotrykket. Heller ikke da var det egentlig girkassene som var årsaken, selv om det sikkert var lettere å få den i gir med dobbeltclutching når turtallet på motoren er høyt. Ikke vet jeg. Det jeg vet er at de fleste racingkasser ikke krever dobbeltclutching. Tvert i mot, de fleste krever ikke at du clutcher i det hele tatt...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår