Gå til innhold

Dobbeltklutsje

Ranger emnet


Golfy

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hopless

 

Trenger bare en liten touch på gassen så går den rett i gir.

 

Dessuten så drar man jo bilen ut av gir uten å bruke clutchen og tråkker clutchen inn den hundredelen du smeller den i gir, når det skal gå fort...

 

les og lær:) http://home.netpower.no/pberg/bmwmain.html

gå inn på TEKNISK og så trykker du på GIRETEKNIKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsentrer deg om heal'n'toe først. Dobbeltclutching er jo ikke noe kult heller. Høres jo bare ut som at man bomgirer. Den lille blippen når man girer ned derimot, det er tøft! Jeg vil påstå at den har vel så mye for seg på veien. Dersom man treffer riktig blir nedgiringene veldig smoothe. Tommy Rustad sa faktisk på kurset vårt at han aldri har brukt det i en løpsbil, kun på gata. Og når jeg tenker meg om bruker jeg det mer på den Citroën C15 jeg durer rundt i om dagen, enn jeg gjorde det på Neon Cup bilen. Rett og slett fordi det er litt dårlige motorfester på Citroënen slik at nedgiringene fort blir nøkkete. På en ny bil som er tight og fin kan du bare slippe clutchen litt forsiktig ut når du girer ned. Det gjør samme nytten... På Corollaen derimot er heal'n'toe veldig hjelpsomt. Jo fortere jeg får ut clutchen jo fortere kan jeg bruke motstanden i motoren til å få ut rumpa på bilen inn i svingen.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

Nok et eksempel på at kjøreopplæringen her i landet er alt for dårlig :rolleyes:

 

Ja, jeg husker da jeg hadde langkjøring og vi skulle ha forbikjøring, så fikk jeg streng beskjed om at jeg skulle kjøre forbi i 3.gir da jeg la den i 2. da vi lå i ca.50-60km/t...det var jo så vidt vi seig forbi bilen vi kjørte forbi :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMWe30 323i

 

Ja, jeg husker da jeg hadde langkjøring og vi skulle ha forbikjøring, så fikk jeg streng beskjed om at jeg skulle kjøre forbi i 3.gir da jeg la den i 2. da vi lå i ca.50-60km/t...det var jo så vidt vi seig forbi bilen vi kjørte forbi :mad:

 

hø?

 

Jeg fikk beskjed om å gire sånn som jeg følte det var best.. og fikk forklart om det var gæærnt.. langkjøring/forbikjøring gikk hvertfall bra sånn sett.. :)

 

Dog.. startfart på 70 og tredjegir med en S3 .. da skal det ikke så mye til før man spurter forbi det meste annet av normale biler på veien :D

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår