Gullaksen Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Når er det lov å sette på vinterdekk på bilen? Siter VOLVO S40 1.9 TDI VOLVO V40 1.8 NISSAN MICRA 1.0 VW GOLF 1.6 GL(SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Når er det lov å sette på vinterdekk på bilen? Så lenge du ikke har pigger, så kan du kjøre med dem hele året. Men piggdekk kan du sette på 1 november her i sør Norge. Og dem skal av første søndag etter påske. Nord på er jeg ikke like sikker på, men trur dem kan ha piggdekk fra 15 Oktober til 1 mai. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morty83 Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 Nord på er jeg ikke like sikker på, men trur dem kan ha piggdekk fra 15 Oktober til 1 mai. Riktig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elgen- Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 hva sier de i kontroll om du har nappet ut pigger av gamle "piggdekk" slik at de blir "piggfrie"? Siter Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 som sommer dekk min 1,6mm,å som vinterdekk 3mm minimum,ellers er det ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda_GF Skrevet September 29, 2006 Rapporter Share Skrevet September 29, 2006 hva sier de i kontroll om du har nappet ut pigger av gamle "piggdekk" slik at de blir "piggfrie"? På en del piggdekk kan det faktisk funke fint. Bl.a. Continental har flere dekk der mønsteret på piggdekkene og de piggfrie er helt likt, med unntak av piggene (obviously ;)= ) På de piggfrie variantene er det til og med huller i mønsteret der piggene skulle ha sittet. Så så lenge mønsterdybden er god nok, så ville jeg gjort det. Nå er det jo vedtatt piggdekkavgift her i Bergen også... :shake Samma for meg, for jeg vil unngå piggdekk for en hver pris. Fryktelig å kjøre på. Men forstår jo frustrasjonen til de som virkelig har behov for piggdekk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet September 30, 2006 Rapporter Share Skrevet September 30, 2006 Nå er det jo vedtatt piggdekkavgift her i Bergen også... :shake Samma for meg, for jeg vil unngå piggdekk for en hver pris. Fryktelig å kjøre på. Men forstår jo frustrasjonen til de som virkelig har behov for piggdekk! Tja, om piggdekk er så fryktlige å kjøre på vet jeg ikke helt. Da jeg har kjørt 3 vintre med Falken piggdekk (som forøvrig kan anbefalles på det sterkeste) Og alle som har sitti på med meg, har trudd det var piggfritt, siden det var så stille inne i bilen. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda_GF Skrevet September 30, 2006 Rapporter Share Skrevet September 30, 2006 Tja, om piggdekk er så fryktlige å kjøre på vet jeg ikke helt. Da jeg har kjørt 3 vintre med Falken piggdekk (som forøvrig kan anbefalles på det sterkeste) Og alle som har sitti på med meg, har trudd det var piggfritt, siden det var så stille inne i bilen. Tviler ikke på at det finnes en del gode piggdekk på markedet nei. Og støyen avhenger jo ofte av dekkdimensjonen også. Men om piggdekk er ukomfortable å kjøre på eller ikke, anhenger i høyeste grad av hvor man bor. Hadde jeg bodd på et sted der snøen ligger på veiene 1-3 mnd hver vinter, så hadde jeg etter alt å dømme også kjørt med piggdekk. Men her i Bergen blir jo snøen nesten aldri liggende på veiene (ikke i tørr form iallefall...heller som slaps :( ) og dermed ender man opp med å kjøre på bar asfalt mesteparten av vintersesongen. Hurra for saltebilene! :boxers Og piggdekk på bar asfalt = dårlig kjørekomfort! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MichaelV Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Du har lov til å kjøre med piggdekk midt på sommern og hvis føret er så du må ha vinterdekk. Siter 66 Chevrolet El Camino Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Du har lov til å kjøre med piggdekk midt på sommern og hvis føret er så du må ha vinterdekk. Også viktig å få med seg, for en kan faktisk få bot i Juni med sommerdekk, om snøen legger seg i veien. Samme som en kan få farts bot, ved å holde 70Km/t i 80sone. Om føret tillsier 40Km/t. eks. ved underkjølt regn. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobias1600 Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 pigg hjelper vel ikke for bedre grep på snø, men for is? Siter 1985 VW Golf II cl 1,6 1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6 1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget) 1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt) 1996 Citroën ZX 1,4i (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Jepp. Jeg har vanskelig for å se for meg situasjoner som skulle tilsi at man trenger å kjøpe piggdekk. Hvem bor på et sted hvor det er is-dekke hele vintern? På "alt" annet er jo piggfritt best. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pana Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 når helvette er løs her, er det is under alt om vinteren.. bare man spinner lenge nok, kommer man til den helvettes isen. Snø... masse snø.. alt ser perfekt ut.. så kommer regnet og lager halvmeter med sørpe. Så finner gud ut at nei... kulde er visst tingen og fryser alt i de sykeste formasjoner og vips så har man issvuller i dimensjoner. Typisk her i bodø :) Siter 07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack 65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18 x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE Selger: B28E kam (ny) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thklinge Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Samma det, det er vel maks 5 dager i året at det er så ekstremt at man MÅ ha pigg. De fem dagene kan jeg ta bussen eller sitte på med noen som er skodd med pigg. Ikke f.. at jeg gidder å klappre rundt med pigger de 150 andre dagene når det er asfalt eller snødekke. Siter - Thorstein Klingenberg - Porsche 911 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Jepp. Jeg har vanskelig for å se for meg situasjoner som skulle tilsi at man trenger å kjøpe piggdekk. Hvem bor på et sted hvor det er is-dekke hele vintern? På "alt" annet er jo piggfritt best. Tester viser faktisk noe annet. tester viser att beste piggdekk bremse flere meter kortere en beste piggfritt, mens aks, er eksakt likt. Slapse føre så er pigg og piggfritt like bra (snakker om de beste så klart) På ren is, våt is og ru is og hardpakka snø, så er piggdekk overlegent seier vinnere. Og nesten hele Odal har hardpakka snø fra slutten av November til mitten av Mars. Du snakker også vidre om 5 dager og kunne ta bussen. Hvilken buss? Husk att bygde Norge har busser omtrent like ofte som Musa tvinger deg av veien. Alt er ikke like enkelt, idioter som bor i byen, og ikke ser lenger en til bygrensa. Kommer med slike utsang. Var i indre Troms en vinter, Der var det enten masse snø, så en ikke kom fram eller is. Fra Oktober til mai. ikke fant jeg noe særlig buss heller. Men nå som jeg flyr til Bergen, så burde det ikke stå på store problemene med piggfritt. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg