Gå til innhold

Hva er vtec?

Ranger emnet


benredik

Anbefalte innlegg

Originally posted by benredik

Kan noen si meg HVA som er så spesielt med en vtec motor?

 

Jeg mener å ha lest at funksjonen er å gi maks dreiemoment på alle turtall.

 

Stemmer dette?

Hvis ikke; kort forklart. Hva er vtec? :)

 

 

Ikke noe spesielt med vtec i seg selv... Det bare det at motoren har variabelt ventilløft -og tider. Dvs. man har en kam som fungerer bra på lave turtall, og en annen som fungerer bra på høye turtall. Resultatet er at man får en svært flat momentkurve over hele registeret, helt fra tomgang og opp til rødt. Da jeg hadde min bil på dyno hadde den 80% moment ved ca. 2000rpm og 100% ved ca. 7000rpm.

 

VTEC er jo en gammel teknologi, som har vært i serieproduksjon siden 1990, som har blitt mer eller mindre foreldet av nyere systemer. Da tenker jeg spesielt på bmw's valvetronic system som justerer kamprofilen hele tiden i takt med turtallet. Dvs. at den ikke bare har lav/høy kam. Dessuten har man også i-vtec som, så vidt jeg vet i tillegg til variable ventilløft -og tider, også automatisk justerer kamdrevene beroende på motorbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

 

 

Ikke noe spesielt med vtec i seg selv... Det bare det at motoren har variabelt ventilløft -og tider. Dvs. man har en kam som fungerer bra på lave turtall, og en annen som fungerer bra på høye turtall. Resultatet er at man får en svært flat momentkurve over hele registeret, helt fra tomgang og opp til rødt. Da jeg hadde min bil på dyno hadde den 80% moment ved ca. 2000rpm og 100% ved ca. 7000rpm.

 

VTEC er jo en gammel teknologi, som har vært i serieproduksjon siden 1990, som har blitt mer eller mindre foreldet av nyere systemer. Da tenker jeg spesielt på bmw's valvetronic system som justerer kamprofilen hele tiden i takt med turtallet. Dvs. at den ikke bare har lav/høy kam. Dessuten har man også i-vtec som, så vidt jeg vet i tillegg til variable ventilløft -og tider, også automatisk justerer kamdrevene beroende på motorbelastning.

 

Var det deg jeg prata med på be-4-you sitt dyno-treff hos ruuds motorservice? Jeg og kompisen kom med hans sølvgrå mx-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår