benredik Skrevet August 13, 2003 Rapporter Share Skrevet August 13, 2003 Kan noen si meg HVA som er så spesielt med en vtec motor? Jeg mener å ha lest at funksjonen er å gi maks dreiemoment på alle turtall. Stemmer dette? Hvis ikke; kort forklart. Hva er vtec? :) Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by benredik Kan noen si meg HVA som er så spesielt med en vtec motor? Jeg mener å ha lest at funksjonen er å gi maks dreiemoment på alle turtall. Stemmer dette? Hvis ikke; kort forklart. Hva er vtec? :) Ikke noe spesielt med vtec i seg selv... Det bare det at motoren har variabelt ventilløft -og tider. Dvs. man har en kam som fungerer bra på lave turtall, og en annen som fungerer bra på høye turtall. Resultatet er at man får en svært flat momentkurve over hele registeret, helt fra tomgang og opp til rødt. Da jeg hadde min bil på dyno hadde den 80% moment ved ca. 2000rpm og 100% ved ca. 7000rpm. VTEC er jo en gammel teknologi, som har vært i serieproduksjon siden 1990, som har blitt mer eller mindre foreldet av nyere systemer. Da tenker jeg spesielt på bmw's valvetronic system som justerer kamprofilen hele tiden i takt med turtallet. Dvs. at den ikke bare har lav/høy kam. Dessuten har man også i-vtec som, så vidt jeg vet i tillegg til variable ventilløft -og tider, også automatisk justerer kamdrevene beroende på motorbelastning. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by Pompiuses Ikke noe spesielt med vtec i seg selv... Det bare det at motoren har variabelt ventilløft -og tider. Dvs. man har en kam som fungerer bra på lave turtall, og en annen som fungerer bra på høye turtall. Resultatet er at man får en svært flat momentkurve over hele registeret, helt fra tomgang og opp til rødt. Da jeg hadde min bil på dyno hadde den 80% moment ved ca. 2000rpm og 100% ved ca. 7000rpm. VTEC er jo en gammel teknologi, som har vært i serieproduksjon siden 1990, som har blitt mer eller mindre foreldet av nyere systemer. Da tenker jeg spesielt på bmw's valvetronic system som justerer kamprofilen hele tiden i takt med turtallet. Dvs. at den ikke bare har lav/høy kam. Dessuten har man også i-vtec som, så vidt jeg vet i tillegg til variable ventilløft -og tider, også automatisk justerer kamdrevene beroende på motorbelastning. Var det deg jeg prata med på be-4-you sitt dyno-treff hos ruuds motorservice? Jeg og kompisen kom med hans sølvgrå mx-5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Ja stemmer det.... :D Det var du som filma ikke sant? Originally posted by fcuk Var det deg jeg prata med på be-4-you sitt dyno-treff hos ruuds motorservice? Jeg og kompisen kom med hans sølvgrå mx-5. Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by Pompiuses Ja stemmer det.... :D Det var du som filma ikke sant? Jupp, bråker fælt den bilen din ;) Kanskje jeg skal klippe ut en snutt med bilen din på rullene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pompiuses Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Originally posted by fcuk Jupp, bråker fælt den bilen din ;) Kanskje jeg skal klippe ut en snutt med bilen din på rullene. hehe hvis du syns den bråkte fælt da så bør du høre den med åpent luftfilter. Når vtec'en slår inn sier det bare vrææææææææææææl :D :D Siter EG warrior www.kvien.no/integra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 les alt om det her http://auto.howstuffworks.com/question229.htm Siter Bilforumet.no Administrator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bøgge Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 Det samme som VANOS på BMW. det styrer vell ventilene? så det blir en bedre gange i motorern. og mer kraft. Siter bil [x] BMW 318IS M-Tech 1990 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.