Gå til innhold

Har kjøpt Audi Coupé '85

Ranger emnet

Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

:D :D :D :D :D

Jeg er bare SÅ lykkelig eier av den nye kjæledeggen min! Planene for bilen er mange, pengene likeså, men hovedproblemet =

1. Hvordan få turbomotor inn i den?

2. Hvordan finne høydejusterbart coiloverkit til den?

3. Hvordan finne kregningshemmere og stabilisatorstag til den?

4. Hvordan finne understell som passer til momostolene jeg skal kjøpe?

5. Hvordan skal man kjøpe firepunktsbelte?

6. Hvordan kan jeg få tak i bur til bilen som bare er å sveise ihop?

7. Hvordan få tak i Speedline-felger?

8. Hvordan få tak i urquattro-bredding fremme og bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

:D :D :D :D :D

Jeg er bare SÅ lykkelig eier av den nye kjæledeggen min! Planene for bilen er mange, pengene likeså, men hovedproblemet =

1. Hvordan få turbomotor inn i den?

2. Hvordan finne høydejusterbart coiloverkit til den?

3. Hvordan finne kregningshemmere og stabilisatorstag til den?

4. Hvordan finne understell som passer til momostolene jeg skal kjøpe?

5. Hvordan skal man kjøpe firepunktsbelte?

6. Hvordan kan jeg få tak i bur til bilen som bare er å sveise ihop?

7. Hvordan få tak i Speedline-felger?

8. Hvordan få tak i urquattro-bredding fremme og bak?

Sorry for å ødelegge idyllen din litt her, men tenk litt på dette!

1. kjøp motor ca 15K

2. trolig rundt 10K om du finner?

3. ca 4K ?

4. stoler + understell ca 8K ?

5. ca 2K ?

6. ca 6K ?

7. ca 12K

8. vanvittig ide til ca 10K :D

Sum + kjøp av bil ca 86000 nkr :D Hvorfor kjøpte du ikke Urquattro istedet? :rolleyes:

Bare en tanke :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel se om det tar helt av med mods etter hvert, men i vinter skal jeg bare få bilen i strøken, nyrenovert originalstand. Kanskje det blir et motorbytte, er slett ikke sikker på noe nå for tiden. En ting er sikkert: bilen skal kjøres på vinteren, og da mener jeg KJØRES! (Selvfølgelig med den bredeste siden i fartsretningen!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Gjett hva? En kamerat av meg kjenner faktisk forrige eier av bilen, og dette er hva han sa til meg:

1. Hvordan i helvete klarte jeg å få den helt hit til Tromsø uten at noe datt av den?

2. Han hadde sett rallybiler få BEDRE behandling enn det denne Audien hadde fått

3. Kilometertelleren var skrudd tilbake mye (den står på 303.000 nå)

4. Bilen ble ofte brukt til sladding PÅ TØRR ASFALT, gjerne med differensialsperra inne

5. Forrige eier hadde kastet SAGFLIS inn i girkassa for å få bort den uutholdelige hylelyden av den

6. Skadene på bilen kom ikke fra at den visstnok hadde havnet i grøfta pga. vinden, men han hadde truffet LYKTESTOLPER OG SØPPELCONTAINERE UNDER SLADDING!

7. Lite og ingenting virker på bilen (deriblandt differensialsperra, mon tro hvorfor?)

8. Noen (!) motorfester var BREKKET RETT AV etter at kronidioten hadde HOPPET MED BILEN!

9. Han kunne bare IKKE sjønne hvorfor i all verden motoren gikk ennå, den hadde jo ikke fått ET ENESTE OLJESKIFT siden han hadde overtatt den!

Husker ikke hva mere han sa, men lista kunne lett fylle ut en A4-side. Hadde jeg hatt tak i eierjævelen nå, skulle jeg dratt hodet av ham. Hever kjøpet imorgen den dag. Begynner han å krangle på det, tar jeg med kameratene mine, og får dem til å be ham pent om å ombestemme seg.

Herregud, jeg er bare så inn i helvete forbannet nå at jeg klarer faen ikke å se rett.

Hvorfor er noen mennesker (?) så jævlig griske, løgnaktige, ondskapsfulle og slemme? Jeg har vel egentlig bare meg selv å takke, burde jo sjønt at noe var galt med den bilen til å begynne med.

Forbanna tapsprosjekt; taper selvfølgelig omregistreringsavgift, bensinpengene jeg brukte og alt det dær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har juridiske rettigheter uansett prisen på bilen.... med

mindre man har skrevet at den er solgt som "delebil" i kontrakten.

tilogmed når man skriver "solgt i forevist stand" så har kjøper

en god del rettigheter.

men det går vel kanskje mer på hva tidligere eier har opplyst her?!

og har han bevisst oppgitt masse feil info om vesentlige feil og

manglerkan det vel betraktes som svindel... uavhengig av pris.

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere jeg har snakket med sier at det er relativt lite man kan gjøre om bilen koster under 20.000.. er visstnok derfor mange biler blir solgt for rett under 20.000 hos forhandlere

nå vet ikke jeg om dette faktisk stemmer, men er iallefall det som blir sagt :)

og uansett, når man kjøper bil, bør man jo gå over den grundig før man skriver kontrakt og betaler

nope-mx3

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en sierra cosworth som jeg hadde for noen år siden. 135000kr, etter et par uker klarte nye eier å få råde bank, noe han mente så klart jeg måtte vite noe om. Jeg hadde jo ikke akkurat lyst på å betale skadene så nye eier gikk til forbruker rådet, kom faktisk ingen vei med det, privat kjøp var privat kjøp fikk´n beskjed om.

www.grevling.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: Jeg sendte eier mail om alle de skjulte feilene og manglene vi (jeg og en kompis som er bilmekaniker) fant, til forrige eier, og venter ennå på svar. Forrige mail der jeg beskrev idiotkjøringen denne bilen har vært brukt til før jeg kjøpte den, kjenner forrige eier seg ikke igjen i det hele tatt. (Kompisen min som kjenner ham mener han er en løgner som ikke er til å stole på for 50 øre engang). Her følger en liste med feil og mangler vi fant på bilen:

*Traversen er slått skjev

*Det lekker olje fra både motor og girkasse

*Det mangler flere fester på eksosanlegget

*Eksosrørene har blitt slått inn

*Karosseriet har skrapet nedi mange steder, og har dermed begynt å ruste.

*ALLE foringene i HELE understellet er gåene/oppmorknet/slitt ut

*Motor og girkassefestene er elendige

*Det lekker olje fra bakre differensial rundt der drivakslene kommer ut (som du faktisk opplyste meg om)

*Utluftingen til veivhuset er plugget igjen, enten med et slags tettemiddel, eller en blanding av olje og støv/dritt

*Rust i plate fremme, bak støtfanger

*Rust i alle skjermene

*Det lekker olje fra tappepluggen til bunnpanna, siden denne også er slått flere bulker i

*Fant også rust i alt fra bærearmer til stabilisatorstagene både fremme og bak

*Ventiltikking finnes også

*Dørlås på førersiden virket ikke, men er nå reparert av meg for et par dager siden

*Elendig lakkeringsarbeid på støtfangere, lakken flakker av der

*Vindusvisker bak virker ikke

*Bakplaten på bilen er skjev

*Rust i eksosanlegg, derav frieksos

*Clutch er feilstilt (?), og vil ikke koble i fri av og til

*Fremre feste til baksete er bøyd

*Instrumentbelysning fjusker, dårlig kontakt til lyspærer

*Panseret tilhører en annen bil, og er feil stilt (store glipper på den ene siden)

*Grillen på bilen er til et annet panser, siden det finnes glipper mellom grill/panser også

*Gåent baklys høyre side

*Diffsperre er ennå ikke prøvd, i og med at jeg ikke vil risikere at bilen står hvis denne kobles inn

*Takluke på bilen er muligens ikke original, virker heller ikke

*Lekkasje rundt dørpakning på venstre side (den pakningen som er fast i karrosseri

*Bremser hyler, muligens utslitte klosser? (Fant ikke ut hvilken side det hyler på, muligens begge)

*Sigarettenner virker ikke

*Blinklysbryter går ikke tilbake til nullstilling igjen

*Bilen trekker til siden, av og til venstre, av og til høyre (slakk i styreledd?)

Ikke så værst liste eller hva? Makan til vrak av en bil har jeg aldri sett maken til. Tenk så lurt det ville vært å sjekket bilen under FØR jeg kjøpte den!

Får man forresten tilbake omregistreringsavgift før det er gått så og så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltis kjøpe den billlig av deg igjen... Er veldig inresert i langtidsprosjekt så lenge det ikke er noe særlig rust på den.. send meg en PM eller noe da ;)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider