Gå til innhold

Har kjøpt Audi Coupé '85

Ranger emnet

Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Originally posted by tekNetium

Update: Jeg sendte eier mail om alle de skjulte feilene og manglene vi (jeg og en kompis som er bilmekaniker) fant, til forrige eier, og venter ennå på svar. Forrige mail der jeg beskrev idiotkjøringen denne bilen har vært brukt til før jeg kjøpte den, kjenner forrige eier seg ikke igjen i det hele tatt. (Kompisen min som kjenner ham mener han er en løgner som ikke er til å stole på for 50 øre engang). Her følger en liste med feil og mangler vi fant på bilen:

*Traversen er slått skjev

*Det lekker olje fra både motor og girkasse

*Det mangler flere fester på eksosanlegget

*Eksosrørene har blitt slått inn

*Karosseriet har skrapet nedi mange steder, og har dermed begynt å ruste.

*ALLE foringene i HELE understellet er gåene/oppmorknet/slitt ut

*Motor og girkassefestene er elendige

*Det lekker olje fra bakre differensial rundt der drivakslene kommer ut (som du faktisk opplyste meg om)

*Utluftingen til veivhuset er plugget igjen, enten med et slags tettemiddel, eller en blanding av olje og støv/dritt

*Rust i plate fremme, bak støtfanger

*Rust i alle skjermene

*Det lekker olje fra tappepluggen til bunnpanna, siden denne også er slått flere bulker i

*Fant også rust i alt fra bærearmer til stabilisatorstagene både fremme og bak

*Ventiltikking finnes også

*Dørlås på førersiden virket ikke, men er nå reparert av meg for et par dager siden

*Elendig lakkeringsarbeid på støtfangere, lakken flakker av der

*Vindusvisker bak virker ikke

*Bakplaten på bilen er skjev

*Rust i eksosanlegg, derav frieksos

*Clutch er feilstilt (?), og vil ikke koble i fri av og til

*Fremre feste til baksete er bøyd

*Instrumentbelysning fjusker, dårlig kontakt til lyspærer

*Panseret tilhører en annen bil, og er feil stilt (store glipper på den ene siden)

*Grillen på bilen er til et annet panser, siden det finnes glipper mellom grill/panser også

*Gåent baklys høyre side

*Diffsperre er ennå ikke prøvd, i og med at jeg ikke vil risikere at bilen står hvis denne kobles inn

*Takluke på bilen er muligens ikke original, virker heller ikke

*Lekkasje rundt dørpakning på venstre side (den pakningen som er fast i karrosseri

*Bremser hyler, muligens utslitte klosser? (Fant ikke ut hvilken side det hyler på, muligens begge)

*Sigarettenner virker ikke

*Blinklysbryter går ikke tilbake til nullstilling igjen

*Bilen trekker til siden, av og til venstre, av og til høyre (slakk i styreledd?)

Ikke så værst liste eller hva? Makan til vrak av en bil har jeg aldri sett maken til. Tenk så lurt det ville vært å sjekket bilen under FØR jeg kjøpte den!

Får man forresten tilbake omregistreringsavgift før det er gått så og så lenge?

Dette er skulte feil??

Seriøst ikke for og være slem eller noe men har du IKKE peil på bil kjøper du ikke en så gammel bil til 17.000 som har gått så langt og lenger enn langt uten og såvidt ha sett mer enn nøklene!

Da får du skylde deg selv!

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skulte feil??

Seriøst ikke for og være slem eller noe men har du IKKE peil på bil kjøper du ikke en så gammel bil til 17.000 som har gått så langt og lenger enn langt uten og såvidt ha sett mer enn nøklene!

Da får du skylde deg selv!

De fleste feilene var sjulte (alt under bilen), men resten kan jeg bare skylde på meg selv for. Egentlig er det jo også min feil at jeg ikke sjekket under bilen før jeg kjøpte den da. Ble faen ikke klok av skade heller da jeg kjøpte Hondaen (den var også litt rustet under, men ikke i den ekstreme graden som Audien er).

Hvis han ikke tar tilbake bilen skjer en av disse tingene:

*Jeg skyter meg

*Jeg leier garasje og renoverer bilen til strøken originalstand på noen måneder og noen tusen kroner

*Jeg selger bilen videre til en stakkars idiot som meg (hvis jeg finner en med lik eller større inneboende godtroenhet/naivitet/dumskap)

*Jeg setter bilen bort og lar den ruste i fred

*Jeg tyveriforsikrer bilen, og den blir stjålet

*Jeg brannforsikrer den og den brenner ned

*Jeg kaskoforsikrer den og kræsjer den

*Jeg kjøper et lite rustet karosseri og flytter over ALT inkludert rammenummer/understellsnummer/karosserinummer

Er helt i villrede for hva i all verden jeg skal finne på hvis han ikke tar bilen tilbake.

PS: Jeg kan ikke utføre forsikringssvindel likevel; jeg bare har det ikke i meg. Er ærlig jeg, og det kommer til å koste meg.

Neste bilen blir iallefall både firehjulsdrevet og femsylindra; er frelst nå.

Bildet under viser hvordan jeg følte meg når jeg innså hva jeg hadde kjøpt:

post-2019-13804851930219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærte kanskje og sjekke bil under da, jeg kjøpte meg bil i går selv og jeg sjekka bilen jævlig nøye fikk den opp på bukk og fikk pruta bilen fra 25.000 til 16.000 uten noe store vansker.

Jeg er sikkert et helvete og selge bil til...

:rolleyes:

Prøv og hev kjøpet først du!

Hvis ikke annonserer du den og ser på responsen.

Anbefaler ikke og begynne på den smørbrødlista de der, bilen kommer til og koste deg sikkert 50-60.000 ferdig hvis du kan noe selv.

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet i alle fall jeg at jeg skal ha med en mekaniker når jeg skal kjøpe meg bil nå... Har langt i fra så gode kunnskaper at jeg hadde funnet slike feil! Herregud, fins det ikke folk som kan være ærlige da og si hvordan det er med bilen? Det er så irriterende! Lykke til da TekNetium! Håper du får heva kjøpet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Fikk mail fra forrige eier, og møtte en hel verden av benektelser og bortforklaringer. I løpet av mitt liv har jeg da blitt lurt / forsøkt lurt noen ganger, men denne gangen er det faenmeg slutt. Hadde jeg hatt uutømmelige pengereserver kunne jeg kanskje bare bitt i meg denne saken, men på avisbudlønna mi har jeg ingen mulighet til å kjøre et så fantastisk omfattende bilresteureringsprosjekt.

Jeg svarte på mailen hans med referanser til selveste Kjøpsloven (som alle oss som kjøper bruktbil forguder og elsker), og foreslo 3 muligheter ut av denne kattepina:

1. Han tar bilen tilbake uten forbehold

2. Han refunderer meg 8.000,- kroner av kjøpesummen

3. Vi tar det til retten, hvor han vil gå tapende ut, og vil sitte igjen med enorme saksomkostninger. Håper det ikke vil ende med dette, siden en stykk kverning igjennom lovmaskinen ikke er den raskeste opplevelsen man opplever.

Venter ennå på svar, så vi får se. Får da for hans skyld håpe at han tar til vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Update:

Fikk mail fra forrige eier, og møtte en hel verden av benektelser og bortforklaringer. I løpet av mitt liv har jeg da blitt lurt / forsøkt lurt noen ganger, men denne gangen er det faenmeg slutt. Hadde jeg hatt uutømmelige pengereserver kunne jeg kanskje bare bitt i meg denne saken, men på avisbudlønna mi har jeg ingen mulighet til å kjøre et så fantastisk omfattende bilresteureringsprosjekt.

Jeg svarte på mailen hans med referanser til selveste Kjøpsloven (som alle oss som kjøper bruktbil forguder og elsker), og foreslo 3 muligheter ut av denne kattepina:

1. Han tar bilen tilbake uten forbehold

2. Han refunderer meg 8.000,- kroner av kjøpesummen

3. Vi tar det til retten, hvor han vil gå tapende ut, og vil sitte igjen med enorme saksomkostninger. Håper det ikke vil ende med dette, siden en stykk kverning igjennom lovmaskinen ikke er den raskeste opplevelsen man opplever.

Venter ennå på svar, så vi får se. Får da for hans skyld håpe at han tar til vett.

Er det ikke bedre å ta en slik sak som dette over noe annet enn mail / sms?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å ta en slik sak som dette over noe annet enn mail / sms?

Visst er det det, men skulle jeg snakket med ham på telefonen ville jeg antakeligvis fått store vanskeligheter med å uttrykke meg på grunn av at jeg er så jævlig skuffa og forbanna.

Og han bor liksom langt pokker ute i Lofoten, en 5 timers kjøretur fra Tromsø. Vil liksom ikke bare suse dit bare for å få høre noe i retning av "Jeg beklager, men..." osv. etc.

forhåpentligvis løser denne saken seg uten noen store bekymringer; man har da tross alt loven på sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk penger hos forrige eier, mot at jeg beholdt bilen. Den skal gå som driftingmaskin i vinter, og når det blir mildere i været venter helrenovering og turbomotor med crossflow-topp og 20 ventiler, med mindre jeg går for fattigmannsløsningen; vanlig turbomotor fra Audi 100, av typen MC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider