Gå til innhold

koble opp til elektrisk bakluke åpner

Ranger emnet

volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

jeg fikk tak i en elektrisk bakluke åpner, da lurer jeg på hvordan det skall kobless.. e det bare å ta fra sikringa til knapp å så videre til åpneren? eller skall det være noe i mellom der på ledningsnettet? er ikke så god til å forklare men

for jeg hadde slik på rekordn jeg hadde å når jeg trykte knappen så såg jeg på voltmåleren å den datt ned på null akkuratt da jeg trykkte. kortsluttning??

mvh arnt olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg hentet bilen min var den koblet direkte på en trykkbryter (lettere sagt, bryteren til elspeilene). Dette koblet jeg bort, la opp ny ledning (1,5mm2), et rele og en bryter til styring av rele. Bagasjeluken koblet jeg inn på en 16amperes sikring. Dette resulterte i mye kraftigere drag i fra motoren i luken noe som igjen sikret meg i at luken alltid åpnet ved første trykk :)

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg hentet bilen min var den koblet direkte på en trykkbryter (lettere sagt, bryteren til elspeilene). Dette koblet jeg bort, la opp ny ledning (1,5mm2), et rele og en bryter til styring av rele. Bagasjeluken koblet jeg inn på en 16amperes sikring. Dette resulterte i mye kraftigere drag i fra motoren i luken noe som igjen sikret meg i at luken alltid åpnet ved første trykk :)

rele som er tingen ja sikker.. får prøve det da

takk for svar.. da blir det montering og sveising en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg koblet opp på bilen til PELL og det var den typen som de leverer på cd cardic. En liten spole som blir aktivert når du trykker på knappen inne i bilen, en enkel bryter som det bare er 2 ledninger på. så kaldt 1 poltbryter, etter det går strømmen videre til en spole, den blir magnetisk trekker til seg ett metall stykke som det er festet en wire til. her var det ikke noen rele` med. men jammen funker den bra uten. Det som kan være lurt er å muligens skaffe seg ett NC rele`, altså normaly Closed rele`slik at når releèt får spennig på seg så åpner det seg. Så viss du da tar feks styre strøm fra feks lysene i dash bordet som kun er aktivisert når bilen feks står å går så kan du ikke åpne luken når du kjører. Det er ikke helt enkelt å forklare kordan man skal koble opp dette releèt. Det er ikke så veldig vanskelig.. NC releène har 5 pinner under i steden for 4. De er ofte også hvit under. Lykke til.

Min bil http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=114898

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider