Gå til innhold

Koble monoblokk

Ranger emnet

pressi

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en dynabel bf 4501 1x450 watt monoblokk og lurer på hvordan denne skal kobles mot subwoofer. Den har to utganger til sub, men er det ikke en monoforsterker for en sub? Kan man koble til to? Hvordan brokoble?

Den har +- +-. Men trodde den kun skulle ha +- liksom.

http://www.mamut.com/dynabel

Har du en sub kan du koble opp mot + og - på forsterkeren. Hvilke har ingen betydning for det er dobbelt opp kun for å gjøre tilkobling av 2 elementer/spoler enklere.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg tar skrekkelig feil, men når jeg brukte (+)-(-)+ så fikk jeg bedre lyd enn med (+)(-)-+ som ga mye mer forvrenging. Men om du sier det er samme hvordan jeg kobler så er det nok bare jeg som tar feil. Nå er den koblet (+)-(-)+ og suben min har to spoler, men kun en +- på kassen. Har paralellkoblet subben med en ledning fra spolene + til + og en fra - til - på suben. Og selvfølgelig en + og en - fra forsterkeren til kassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg tar skrekkelig feil, men når jeg brukte (+)-(-)+ så fikk jeg bedre lyd enn med (+)(-)-+ som ga mye mer forvrenging. Men om du sier det er samme hvordan jeg kobler så er det nok bare jeg som tar feil. Nå er den koblet (+)-(-)+ og suben min har to spoler, men kun en +- på kassen. Har paralellkoblet subben med en ledning fra spolene + til + og en fra - til - på suben. Og selvfølgelig en + og en - fra forsterkeren til kassen :)

Noen som har en kommentar til koblingen eller?

Er det riktig?

Redd for å koble feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje bare jeg som er ubrukelig her, men jeg sliter virkelig med å skjønne hvordan du egentlig kobler her! Så uten noen bedre forklaring får du ikke noe konstruktivt svar fra meg.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Nå er jeg med! Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke skjønte det istad. :shake

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er noen forskjell på hvordan du kobler. Det skal ikke være det! Men siden du hører forskjell, anbefaler jeg deg å koble slik det høres best.

Du har paralellkoblet suben din; hvilken sub har du, eller hvilken motstand er det på spolene? Forsterkeren takler 1Ohm, så det er jo bra du har paralellkoblet spolene på suben, med mindre du har 1Ohm's spoler, da blir det feil. ;)

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det hadde vært optimalt for deg å ha en 12" v-max 12.2. Da hadde du fått 1Ohm etter paralellkoblingen. Uansett; koble slik du "tror" det høres best ut. Jeg skjønner ikke hvorfor det blir forvrengning.

Hvor mange ohm har jeg nå da?

Det står i brukasanvisiningen at jeg skal ha 2 ohm nå.. 4 ohm -> 2 ohm med paralellkobling..

Og en ting til. På forsterkeren så står gain på max. Og subsonic på kl 12,

Det som påvirker trøkket er LP og bassboost. Synes det er litt merkelig jeg. Uten bassboost og høy LP blir det ingen bass.

På min forrige forsterker så brukte jeg ikke bassboost i det hele tatt. Da var det kun MASTER som avgjorde trøkket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ohm har jeg nå da?

Det står i brukasanvisiningen at jeg skal ha 2 ohm nå.. 4 ohm -> 2 ohm med paralellkobling..

Og en ting til. På forsterkeren så står gain på max. Og subsonic på kl 12,

Det som påvirker trøkket er LP og bassboost. Synes det er litt merkelig jeg. Uten bassboost og høy LP blir det ingen bass.

På min forrige forsterker så brukte jeg ikke bassboost i det hele tatt. Da var det kun MASTER som avgjorde trøkket..

Prøv å skru ned subsonicfilteret ditt litt du tror jeg. Sett det ned mot 25-30Hz ihvertfall. Men det stemmer at man får mer bass når man skrur opp LP-filteret, men det subben spiller da bør spilles av frontsett. Anbefaler deg å skru ned bassboost også.

4+4 ohm = 2 ohm i parallell og 8 ohm i serie.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider