Gå til innhold

Bilstereo n00b - Trenger hjelp og tips!

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Intro

Hei alle sammen!

 

Jeg er en bilstereon00b som trenger litt veiledning og tips. Har en Vectra A som prosjekt (se signaturen) og grei nok peil på bil generelt, men når det kommer til bilstereo faller jeg mellom to-tre stoler. :shake Derfor håper jeg at dere bilstereoguruer her kan gi meg en aldri så liten hånd! :D

 

 

Problemstillingen

Det som er cluet er at jeg har originalt anlegg i bilen, og lyden er ikke så mye å skryte av, hverken volummessig eller kvalitetsmessig. 'Anlegget' drives av en JVC cdspiller. Som del av mitt 'billigprosjekt' så vil jeg gjerne ordne litt bedre lyd i bilen, men prisen er her en VIKTIG faktor, og jeg er ikke på utkikk etter superlyd, men noe med helt grei lyd som kan spille musikk på vei til og fra jobb og på en rånerunde her og der, uten nødvendigvis å måtte ha femti subwoofere og dunkadunk. Jeg hører mest på hiphop/rap, så bass er jo et viktig element, men ikke for enhver pris. Ellers går det mest i rock som f.eks. Rage Against the Machine, Red Hot Chilipeppers, Jimi Hendrix, SOAD, Pink Floyd m.fl.

 

 

Hvilken lyd vil jeg ha?

Som musikkinteressert så liker jeg selvfølgelig å høre musikk så 'riktig' gjengitt som mulig, og med klar lyd, 'crispy' diskant, ren mellomtone og fast og fyldig bass. Dette vil sannsynligvis ikke la seg gjøre med Biltemaanlegg, og det skjønner jeg - men finnes det et kompromiss?

 

Jeg er ikke på utkikk etter å spille høyest mulig, men heller 'best mulig' om du skjønner hva jeg mener - ren og riktig lyd er for meg mye viktigere enn mye lyd og rumlende bass.

 

 

Så.. hva gjør jeg?

Som sagt er prisen den bestemmende faktor her, og vil gjerne få mest mulig, men for minst mulig penger. Jeg vil helst bruke originalfestene til høyttalerne, slik at det blir minst mulig stress for meg å lage nytt anlegg. Husk at jeg er totalt grønn på bilstereo!

 

Anlegget trenger ikke være noe hightech greier, alt jeg egentlig trenger er to høyttalere til dørene, to til hattehylle og to diskanter til dashbordet. En subwoofer er alternativt, men ikke nødvendig... eller? :D Ren, klar og crispy lyd er ikke å forakte.

 

 

Min tanke

Jeg har prøvd å finne relativt greie komponenter billigst mulig, men det nærmeste jeg har kommet er Biltema. Dere som driver med bilstereo har nok sterke meninger om Biltema anlegg, men jeg må innrømme at det virker forlokkende når jeg kan få et fullt anlegg til 1300,- som inneholder to 4" basselementer og to 1" diskanter samt delefilter, to 6" basselementer med diskant og mellomtone og forsterker. Legg til 500,- til så har jeg også en 10" subwoofer som jeg riktignok ikke har plass til noe sted, men greit nok... :doh Kanskje det lar seg gjøre å legge subben i reservehjulbrønnen. Jeg vil helst også bruke originalkabler, da jeg ser for meg at det blir en del stress å legge nye...

 

Hva tror dere om dette? Er Biltema BARE drit? Hvilken lyd'kvalitet' kan jeg forvente meg av et slikt oppsett?

 

 

Andre forslag

Har dere andre forslag til et stereooppsett som ikke koster skjorten? Husk at jeg er på et meget begrenset budsjett, da jeg har masse utlegg på andre ting for tiden, så jeg vil helst ikke over 2000,- for ferdig anlegg. Det er ikke mye, og jeg forventer ikke topp lyd, men så lenge jeg har noe som spiller musikk med ok lyd så er jeg fornøyd.

 

 

Litt generelle spørsmål

...Som del av det å være stereon00b så har jeg noen flere teite spørsmål! :D

 

- Hva nøyaktig gjør et delefilter, og hvorfor bør man ha det?

- Hvor viktig er kvaliteten på forsterkeren i forhold til høyttalerne for å få bra lyd?

- Hva vil det si å "lukke porten" (eller hva det nå heter.. :D )?

- Vil en reservehjulbrønn være brukbar til å lage basskasse av?

 

...Jeg kommer sikkert på flere ting å spørre om etterhvert. Det var mye spørsmål på en gang, men håper jeg får litt hjelp ihvertfall! :)

 

På forhånd takk,

Mvh Mordach

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Et delefilter sender de frekvensene som diskanten skal ha til diskanten, og de lavere frekvensen til mellomtoneelementet....

 

-tenker du på å ha lukka eller porta kasse? isåfall, en lukke kasse er en kasse som er helt tatt... altså f.eks en firkanta boks med 4 vegger og et hull til å putte inn elementet... En porta kasse har et rør som går inn i seg... Det er flere fordeler og ulemper med begge deler... porta kasser er gjerne mye større enn lukka, så de tar en del mer plass enn lukka kasser... Mange mener porta kasser ikke kan spille like pent, men det er det veldig delte meninger om...

 

-Reservehjulsbrønnen er brukbar... Flere som har gjort det her på forumet... Du finner sikkert ett par tråder under "prosjekter"....

 

Istedefor biltema ville jeg gått for dette:

- http://www.mamut.com/dynabel/subdet294.htm , 4x50w forsterker, 1200

- http://www.mamut.com/dynabel/subdet371.htm , 5" komponentsett, 450

- http://www.mamut.com/dynabel/subdet175.htm , 12" subwoofer, 500

Dette går forsåvidt litt over budsjettet ditt men, men da har du også forsterker til fronthøytalerene dine, og de vil sansynligvis spille både høyere og penere

 

Kabler må du nok legge... Du trenger signal til forsterkeren, og du trenger strøm til forsterkeren direkte fra batteriet... Finnes muligheter for å slippe signalkabel, og heller bruke fra høytalerkabel, men det skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke vet noe om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset og hjelpen! :)

 

Hva hvis jeg (fåreløpig) går for det 5" komponentsettet du linket til, og kjøper to lignende 6" komponenter til hattehyllen - kan jeg bruke originalkablene? Evt. kan jeg kjøpe et tilsvarende 6" komponentsett, så får jeg med to diskanter og delefilter... Hvordan tror du det vil spille uten forsterker når cd-spilleren gir 4x40w?

 

5" settet går på 2x30w, og 6" paret/settet går på 2x40w - i teorien burde det være greit nok inntil videre...? Som sagt er ikke målet mitt å spille så høyt, men heller få litt bedre lyd enn originalhøyttalerne gir, så får jeg heller bygge ut med forsterker og sub etterhvert...

 

På forhånd takk,

mvh Mordach ;)

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kikk så mye på watta på høytalerene... er ikke så veldig mye å bry seg om... uansett så må du ha kabler til forsterkeren... Strøm fra batteri til forsterkeren, og signalkabler fra spilleren og til forsterkeren, dette kommer du ikke utenom;) Om du skal ha sub, så må du uansett ha forsterker, og da må du legge kablene uansett... Så må du ha høytalerkabler fra forsterkeren bak, og fram til frontsettet... Kjipt å legge kabler, men det må nok desverre til...

 

cdspilleren gir ikke 4x40 rms... den har sansynligvis 10amp sikring... 10x14 = 140watt... så kan du kanskje gange med 0,6, pga av ganske lav virkningsgrad... da sidder du igjen med 75... uten at jeg vet noe særlig om den påstanden jeg kommer med nå, så ville jeg tippa at det kanskje gikk med 15w til cdspilleren, og da har du 60watt igjen til forsterkerdelen, som vil si 4x15watt... det er ganske langt unna de 40 du prater om;)

 

Du får jo lyd fra cdspilleren og, men om du noen gang prøver med forsterker, tror jeg ikke du kommer til å spille fra cdspilleren igjen senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt to Dynabel komponentsett, ett 5" sett til dash og fremdører, og et 6" sett til hattehylle. Hvis jeg kjøper en billigforsterker, f.eks. den billigste Biltemaforsterkeren, hvordan vil lyden kunne bli? Hvor viktig er forsterkeren for lydkvaliteten?

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det forsåvidt om 2 forsterkere... men om det er snakk om den dyreste av dem, ville jeg heller satsa på saga sin 2kanalsforsterker... men det er en tråd her som kom i går eller noe, der en fyr sa at det var vesentlig forskjell når han satt inn biltemaforsterker istedenfor å kjøre fra spilleren... med søkefunksjonen finner du sikkert tråden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår