haggis1304 Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Kjøpte drømmebilen min i forrige uke. En 940stv 98mod med en del utstyr. Jeg kunne godt tenkt meg å trimme denne familie raceren litt, men jeg er helt grønn når det kommer til mekking på bil. Min plan pr dags dato er en vikingchip og økning av turbotrykk, å nå kommer problemene for en amatør som meg. Jeg må ha et jetronic nr på en boks som er plasert til høyre nede ved føttene på passasjersiden bak et deksel, og det dekselet sitter noe så inn i h*****. Er det noen triks for å få av dette? Lurer litt på det med turbotrykk også (selvfølgelig) har forstått at man må ha en ventil som tillater større trykk enn det er i dag. er dette en greie man kan montere selv? eller er det bilverksteds mat?.. Alle tips angående tuning tas imot med STOR takk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Der er vel et par torx skruer du må løsne først da, før du kan ta bort dekselet :hammer Er vel iallefall et under en lite deksel ved lista under døra.. Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haggis1304 Skrevet Oktober 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Fikk av dekslet rund boksen nå da, men får ikke skrudd av bøyla som sitter rund selve jetronic-boksen. Rimlig kronglete å komme til der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 ehm, Hvis du ikke får til dette så ville jeg levert inn bilen på verksted å latt de sjekke for deg. så det ikke blir noe ødelagt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigbrede Skrevet Oktober 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2006 Når du kikker inn på boksen sitter det en 10mm skrue som må løsnens. Itilegg finnes det 2.stk torx (25) oppe og nede som fester selve boksen i bilen. Disse sitter liksom ut mot skjermen. Finn fram litt lys så ser du det. Start med å vippe av den store multipluggen inn på boksen så ser du bedre... Husk å ta av batteriklemmen før du begynner. gjetter at din boks heter -986 tilslutt, men det ser du når du får den ut. Det er to måter å få økt turbotrykk på. Enten kjøpe ny wastegate aktuator med justerbart stag ( den du ser under turbon som har en slange inn på seg og et stag som kommer ut og går bort til eksosdelen på turbon) og korte inn dette staget. Neste mulighet er å kjøpe som du sa selv, en ventil som du kobler imellom slangen som går ifra turbon og ned på den Wastegate akutuatoren. En såkalt "bleed ventil". Anbefaller xs turbo sin high performance boost controller som er å få kjøpt på KRB Trading. Litt dyrere enn mange andre, men den er mye bedre enn de til 3-500 kr. itilegg bør du skaffe deg nytt luftfilter, enten åpent eller sportsfilter innsats til den luftfilterboksen du har! Dette får du blant annet på Autopower alt dette gjør du fint selv!!! PS: Husk og ta av batteriklemma før du begynner med å koble fra jetronic boksen og følg instruksene som følger med Vikingchipet nøye ved montering. LYKKE TIL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haggis1304 Skrevet Oktober 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 Tusen takk for bra svar.Klarte å komme ett steg videre på demonteringen av Jetronic boksen idag. Jeg får løsnet de to skruene som fester boksen til bilen oppe og nede, men den skruen som fester bøylen sitter bom. Det virker som om den er sveiset fast eller no, dessuten har den bare en mutter på baksiden foran er ded bare et glatt hode uten spor til stjerne eller torx.Heldigvis fikk jeg lyst inn bak bøylen med en lykt akkurat nok til å tyde at nummeret sluttet på 984.Fikk forklart to måter å justere turbotrykket på her, hvem av disse er best?. Tror at det blir en slik ventil tsx et eller annet. Stopp meg hvis det er galt.. Nar du sier koble ifra strømmen, holder det da å koble av en av polene +eller-.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond D Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 Den "bleed ventilen"...hvordan er den å koble til for en amatør og hvilket trykk kan mann få stilt til ved denne? Siter 96 Volvo 945 B230ft 94 Volvo 945 B230ft (vraka) 88-89 Volvo 740 B230f (solgt) Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo740Turbo Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 d e lett trond! slangen mellom kompressorhus og wastegate-klokka kapper du i to å setter på denne ventilen Siter Toyota Cressida Volvo S60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haggis1304 Skrevet Oktober 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 Hvis man kan justere turbotrykket på to måter, en med wastegate og to med en boostcontroller, er man da ikke avhengi av at begge delene er oppgradert? Sett at je kjører en boostcontroller på turboen som er 0.95bar vil ikke da den originale wastegaten ødelegge dette trykke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigbrede Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Det er sånn at den du nå kaller wastegate kun styrer når wastegaten din skal åpne, den sitter nemlig inni turbon. Det er et spjell som gjør at eksosen kan passere fritt inn ned eksosen og ut, eller igjennom turbo og dra denne! Ved en balansegang her oppnår man rett turbotrykk man ønsker. Wastegate aktuatoren vil skyve staget som går ifra den ut og åpne wastegaten inni turbon. Ved økt trykk ønsker vi at dette ikke skal skje før turbotrykket oppnår en høyere verdi, f.eks 0.95 bar. Måten vi gjør dette på da er 1: Strupe ned trykket inn på aktuatoren så den åpner senere (boost controller), eller 2: korte inn staget fra aktuatoren for at wastegaten skal få mindre åpning når staget beveger på seg. Enten du velger det første eller andre vil dette føre til økt turbotrykk!!! Sikkert litt innviklet svar, men håper det hjalp deg litt!??! Mitt råd er å beholde den aktuatoren du har og kjøpe boost controller. Fant forresten turboXs sin billig på trimtech.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_Roger Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Bøylen rundt boksen er hard og få ut, og må borres ut .Din bil har dette pga startsperren at folk ikke bare skal skifte boks til en uten startsperre og kjøre av med bilen din Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haggis1304 Skrevet Oktober 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Takker for bra svar. Nå har jeg bestilt meg vikingchip Ecomax og en boostcontroller ifra krbtrading, husker ikke navnet den kosta 1150+mva. Mitt neste nybegynner spørsmål er: Når man har montert denne boostcontrolleren, så kan men regulere ladetrykket ved å skru skruen enten inn eller ut. Men hvordan vet jeg foreksempel at jeg kjører med 0.8 i ladetrykk eller 0.95 osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigbrede Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Veldig bra! Husk å bestille det et sportsluftfilter også..... Da må du finne en som har en turbotrykksmåler og justere trykket til det blir riktig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond D Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Tror det blir samme løsning hos meg da, syns det virka som en ok løsning. Siter 96 Volvo 945 B230ft 94 Volvo 945 B230ft (vraka) 88-89 Volvo 740 B230f (solgt) Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haggis1304 Skrevet Oktober 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Hvis jeg skaffer meg en slik turbotrykksmåler, hvordan skal jeg da stille det inn? Hvis jeg vil ha 0.8 i trykk, skal den da vise 0.8 på tomgang eller skal den vise det ved et hviss antall turtall? Skjønner ikke så mye av dette instillings greiene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.