Gå til innhold

Nybegynner

Ranger emnet


haggis1304

Anbefalte innlegg

Kjøpte drømmebilen min i forrige uke. En 940stv 98mod med en del utstyr. Jeg kunne godt tenkt meg å trimme denne familie raceren litt, men jeg er helt grønn når det kommer til mekking på bil. Min plan pr dags dato er en vikingchip og økning av turbotrykk, å nå kommer problemene for en amatør som meg. Jeg må ha et jetronic nr på en boks som er plasert til høyre nede ved føttene på passasjersiden bak et deksel, og det dekselet sitter noe så inn i h*****. Er det noen triks for å få av dette? Lurer litt på det med turbotrykk også (selvfølgelig) har forstått at man må ha en ventil som tillater større trykk enn det er i dag. er dette en greie man kan montere selv? eller er det bilverksteds mat?.. Alle tips angående tuning tas imot med STOR takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel et par torx skruer du må løsne først da, før du kan ta bort dekselet :hammer

Er vel iallefall et under en lite deksel ved lista under døra..

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kikker inn på boksen sitter det en 10mm skrue som må løsnens.

Itilegg finnes det 2.stk torx (25) oppe og nede som fester selve boksen i bilen. Disse sitter liksom ut mot skjermen. Finn fram litt lys så ser du det.

Start med å vippe av den store multipluggen inn på boksen så ser du bedre...

Husk å ta av batteriklemmen før du begynner.

 

gjetter at din boks heter -986 tilslutt, men det ser du når du får den ut.

 

 

Det er to måter å få økt turbotrykk på. Enten kjøpe ny wastegate aktuator med justerbart stag ( den du ser under turbon som har en slange inn på seg og et stag som kommer ut og går bort til eksosdelen på turbon) og korte inn dette staget.

 

Neste mulighet er å kjøpe som du sa selv, en ventil som du kobler imellom slangen som går ifra turbon og ned på den Wastegate akutuatoren.

En såkalt "bleed ventil". Anbefaller xs turbo sin high performance boost controller som er å få kjøpt på KRB Trading. Litt dyrere enn mange andre, men den er mye bedre enn de til 3-500 kr.

 

itilegg bør du skaffe deg nytt luftfilter, enten åpent eller sportsfilter innsats til den luftfilterboksen du har! Dette får du blant annet på Autopower

 

alt dette gjør du fint selv!!!

 

PS: Husk og ta av batteriklemma før du begynner med å koble fra jetronic boksen og følg instruksene som følger med Vikingchipet nøye ved montering.

 

 

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bra svar.Klarte å komme ett steg videre på demonteringen av Jetronic boksen idag. Jeg får løsnet de to skruene som fester boksen til bilen oppe og nede, men den skruen som fester bøylen sitter bom. Det virker som om den er sveiset fast eller no, dessuten har den bare en mutter på baksiden foran er ded bare et glatt hode uten spor til stjerne eller torx.Heldigvis fikk jeg lyst inn bak bøylen med en lykt akkurat nok til å tyde at nummeret sluttet på 984.Fikk forklart to måter å justere turbotrykket på her, hvem av disse er best?. Tror at det blir en slik ventil tsx et eller annet. Stopp meg hvis det er galt.. Nar du sier koble ifra strømmen, holder det da å koble av en av polene +eller-..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at den du nå kaller wastegate kun styrer når wastegaten din skal åpne, den sitter nemlig inni turbon. Det er et spjell som gjør at eksosen kan passere fritt inn ned eksosen og ut, eller igjennom turbo og dra denne! Ved en balansegang her oppnår man rett turbotrykk man ønsker.

Wastegate aktuatoren vil skyve staget som går ifra den ut og åpne wastegaten inni turbon. Ved økt trykk ønsker vi at dette ikke skal skje før turbotrykket oppnår en høyere verdi, f.eks 0.95 bar.

 

Måten vi gjør dette på da er 1: Strupe ned trykket inn på aktuatoren så den åpner senere (boost controller), eller 2: korte inn staget fra aktuatoren for at wastegaten skal få mindre åpning når staget beveger på seg.

 

Enten du velger det første eller andre vil dette føre til økt turbotrykk!!!

 

Sikkert litt innviklet svar, men håper det hjalp deg litt!??!

Mitt råd er å beholde den aktuatoren du har og kjøpe boost controller. Fant forresten turboXs sin billig på trimtech.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar. Nå har jeg bestilt meg vikingchip Ecomax og en boostcontroller ifra krbtrading, husker ikke navnet den kosta 1150+mva. Mitt neste nybegynner spørsmål er: Når man har montert denne boostcontrolleren, så kan men regulere ladetrykket ved å skru skruen enten inn eller ut. Men hvordan vet jeg foreksempel at jeg kjører med 0.8 i ladetrykk eller 0.95 osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår