Gå til innhold

strømkabeltykkelse

Ranger emnet


Orion

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva slik kabel koster på Biltema. Men når det gjelder power til forsterkere, så er det det eneste stedet jeg anbefaler å kjøpe så tykt som "mulig".

 

Har du plass og mulighet, så kjøp et hakk større enn du først hadde tenkt deg. Jeg er ikke like nøye med høytalerkabeler og signalkabler, der spiller det ikke like stor rolle. Men jukser du med powerkabelen, så går ytelsen dramatisk ned. Dette er pga motstanden i kabelen, i forhold til motstanden på inngangstrinnet.

 

F.eks: Si du har en forsterker på 1000w RMS ved 12v. Da vil den ha en motstand på (12*12)/1000=0,144ohm

 

Så kommer motstanden i ledningene:

R=k(l/a) R=ohm k=konstant for kobber (0,0172) l=lengde i meter a=ledningens areal

 

0,0172(6/2,5)=0,04128ohm

 

Så med å bruke en 2,5mm2 ledning på totalt 6m, ville det fra batteriet, gjennom forsterkeren og tilbake til batteriet, vært en motstand på 0,144+0,04128=0,18528ohm

 

Dette vil gi en total effekt i kretsen på:

(12*12)/R=777watt

Men forsterkeren hadde ikke fått all den effekten, for noe av spenningen ligger over ledningen. Og for å finne ut dette, må vi regne litt igjen:

I=P/U 777/12=64,75A går i kretsen.

Spenningen over forsterkeren blir da: U=R*I 0,144*64,75=9,324volt

Effekten forsterkeren klarer å gi da, er: P=U*I 9,324*64,75=604watt

 

Så den 1000watts forsterkeren ville ikke gitt 1000watt. Men mye under. Det jeg ikke har tatt med i regnestykket er at temperaturen ville økt i lederen, og dermed også motstanden. I tillegg så ville dårlige tilkoblinger også øke motstanden, og resultert i enda dårligere effekt.

 

 

Kjører vi samme regnestykker på en 25mm2 ledning på 6m, ville resultatet til forsterkeren blitt 945watt.

 

Her er det sikkert rom for pirking, men jeg håper poenget mitt er oppnådd. Tykkere strømkabel GIR lavere motstand, og dermed mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok han forsto det ja, derfor trekker han beskjedent på smilebåndet på slutten av innlegget:)

 

Får satse på att forsterkeren er veldig nære batteriet ja;)

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan reiner du ut total watt i anlegget da ?

Har en mtx 500d, 667 watt rms på papir og en dls 50 watt.

 

Har eg da en samlet max efekt på 717 watt ?

Bør eg da ha 2 separate støm kabler ?

En på 30 til mtx og 16/21 til dls ?

 

Hva koster en slik sikrings holder for 150 amp sikring ? slik AGU eller hva det nå heter.. Biltema selger jo ikke slike gromdetaljer lengre.

 

Og noen som hat testet å bytte batteri ? til slike dyre saker. er det noe forsjell ? verd prisen ?

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Macgyver

Men hvordan reiner du ut total watt i anlegget da ?

Har en mtx 500d, 667 watt rms på papir og en dls 50 watt.

 

Har eg da en samlet max efekt på 717 watt ?

Bør eg da ha 2 separate støm kabler ?

En på 30 til mtx og 16/21 til dls ?

 

Hva koster en slik sikrings holder for 150 amp sikring ? slik AGU eller hva det nå heter.. Biltema selger jo ikke slike gromdetaljer lengre.

 

Og noen som hat testet å bytte batteri ? til slike dyre saker. er det noe forsjell ? verd prisen ?

 

 

Om du legger sammen RMS watt'en til forsterkerene dine, så vet du hva du trenger.

En annen måte er å se på sikringene på forsterkerene dine. Legg sammen dem og multipliser med volten i anlegget. Da finner du hvilken effekt som kan gå i kretsen, før de ryker.

 

Jeg ville lagt en 35mm2 ledning fra batteriet og bak til der du skal ha forsterkerene. Og brukt en splittblokk (gjerne en med sikringer i) for å dele opp til mindre ledninger, som går til forsterkerene dine.

 

En slik AGU150A sikringsholder koster vel ca200,- og oppover...

 

Et godt tørrbatteri er absolutt verdt å oppgradere til. Det klarer og gi mye mer strøm over kortere perioder, enn et vanlig batteri. Derfor vil du ha mer å gi, på de værste bass-slagene. Kan sammenlignes med en kondensator...

 

I tillegg klarer du lettere å starte bilen din om vinteren, siden et slikt batteri klarer ca 800A i startstrøm, en kald vinternatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår