Gå til innhold

Ta bilder i mørket

Ranger emnet


Nismo

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale å holde ISOen så lav som mulig. Har du stativ er det ikke noe poeng å skru opp ISOen for så å risikere å ende opp med støy i bildet (mange av de nye dSLR kameraene takler likevel ganske høy ISO uten store problemer)

 

Første du må gjøre er å sette kameraet støddig på et stativ. Deretter så bikker du kameraet over på M-mode. Her har du full frihet til å justere blender f-verdien, og lukketiden. Blenderen styrer hvor mye lys som skal treffe brikka, lukketiden styrer hvor lang tid lyset skal treffe brikka. Om du f.eks. ønsker lange streker over bildet etter bilene, må du ha en lang lukketid. Her kan ofte problemet bli at man får for mye lys inn når lukkeren har en lang åpentid. Dette kan du justere med blenderen. Juster opp blenderen og du vil få mindre lys inn. Slik kan du justere frem og tilbake.

 

En viktig ting mange glemmer er hvitbalansen. Denne er viktigere enn folk tror. Med riktig hvitbalanse vil bildet få en helt annen framtoning. Så hvis man ikke tar bilder i RAW, er det viktig å stille denne inn til det lyset man tar bilder i. Dette kan gjøres ved å endten velge de forhåndsinnstilte verdiene i menyen, eller det beste, egendefinert hvitbalanse. Hold et hvit ark opp og ta et bildet av arket. Så går mann inn i menyen og velger dette som det egendefinerte bildet kamerat skal bruke som referanse. Nå vil kameraet "hvite" hvordan fargene egentlig er i det gitte øyeblikket. Slik slipper mann grønntoning/blåtoning i bildet. :)

 

Håper dette var til litt hjelp ihverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det gikk ganske bra faktisk, jeg og en venninne stakk på motorveien og tok masse bilder, er jo i grunn bare å prøve seg fram:) Ikek det at det ble så mange bra bilder siden vi mangla stativ, men det har vi ordna nå:D

 

Edit: Har lekt med instillingene på det gamle kompaktkameraet mitt:P

 

Du er jente, dere leser bruksanvisning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg da rett når jeg skriver dette?

 

Gutt - Leser aldri bruksanvisningen, trenger det ikke.

Guttejente - Leser ikke bruksanvisningen før noe går galt eller blir ødelagt.

Jente - Leser gjennom bruksanvisningen 2 ganger før produktet brukes, men skjønte ikke så mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1000*XXX px.)

tbn.jpg

 

-14 mm fokallengde.

-Blender 5,6.

-60 sekunders eksponéring.

-Egendefinért hvitbalanse, ~2400 K (ble også å bruke ganske høy verdi under "Tint" i Adobe Camera Raw (hva er denne je-peggen jeg hører folk bruke?).

-ISO 200 (brukte ingen darkframe-NR her, så det ble en og annen hot pixel).

 

Mine tips:

-Liten blender (høyt F-tall) for størst mulig DOF (Depth Of Field/Focus); større DOF = større sjanse for at bildet er i fokus.

-Senter fokuspunkt (som ofte er følsomt for både horisontal og vertikal kontrast) rettet mot det mest kontrastrike du finner i scenen, Recompose & Shoot. Større kontrast å fokusére etter = større sjanse for at kameraet finner korrekt fokus.

-Mirror Lockup (speillås) kan også være kjekt å bruke for å forhindre uønskede vibrasjoner i riggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg da rett når jeg skriver dette?

 

Gutt - Leser aldri bruksanvisningen, trenger det ikke.

Guttejente - Leser ikke bruksanvisningen før noe går galt eller blir ødelagt.

Jente - Leser gjennom bruksanvisningen 2 ganger før produktet brukes, men skjønte ikke så mye uansett.

 

Psht, går da sjelden galt:P Men ja, det kan vel stemme:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(1000*XXX px.)

tbn.jpg

 

-14 mm fokallengde.

-Blender 5,6.

-60 sekunders eksponéring.

-Egendefinért hvitbalanse, ~2400 K (ble også å bruke ganske høy verdi under "Tint" i Adobe Camera Raw (hva er denne je-peggen jeg hører folk bruke?).

-ISO 200 (brukte ingen darkframe-NR her, så det ble en og annen hot pixel).

 

Mine tips:

-Liten blender (høyt F-tall) for størst mulig DOF (Depth Of Field/Focus); større DOF = større sjanse for at bildet er i fokus.

-Senter fokuspunkt (som ofte er følsomt for både horisontal og vertikal kontrast) rettet mot det mest kontrastrike du finner i scenen, Recompose & Shoot. Større kontrast å fokusére etter = større sjanse for at kameraet finner korrekt fokus.

-Mirror Lockup (speillås) kan også være kjekt å bruke for å forhindre uønskede vibrasjoner i riggen.

 

Utrolig fint bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg vil anbefale å holde ISOen så lav som mulig. Har du stativ er det ikke noe poeng å skru opp ISOen for så å risikere å ende opp med støy i bildet (mange av de nye dSLR kameraene takler likevel ganske høy ISO uten store problemer)

 

Første du må gjøre er å sette kameraet støddig på et stativ. Deretter så bikker du kameraet over på M-mode. Her har du full frihet til å justere blender f-verdien, og lukketiden. Blenderen styrer hvor mye lys som skal treffe brikka, lukketiden styrer hvor lang tid lyset skal treffe brikka. Om du f.eks. ønsker lange streker over bildet etter bilene, må du ha en lang lukketid. Her kan ofte problemet bli at man får for mye lys inn når lukkeren har en lang åpentid. Dette kan du justere med blenderen. Juster opp blenderen og du vil få mindre lys inn. Slik kan du justere frem og tilbake.

 

En viktig ting mange glemmer er hvitbalansen. Denne er viktigere enn folk tror. Med riktig hvitbalanse vil bildet få en helt annen framtoning. Så hvis man ikke tar bilder i RAW, er det viktig å stille denne inn til det lyset man tar bilder i. Dette kan gjøres ved å endten velge de forhåndsinnstilte verdiene i menyen, eller det beste, egendefinert hvitbalanse. Hold et hvit ark opp og ta et bildet av arket. Så går mann inn i menyen og velger dette som det egendefinerte bildet kamerat skal bruke som referanse. Nå vil kameraet "hvite" hvordan fargene egentlig er i det gitte øyeblikket. Slik slipper mann grønntoning/blåtoning i bildet. :)

 

Håper dette var til litt hjelp ihverfall.

 

Bra forklart! vil bare supplimere med at jo lavere iso du har jo riktigere blir fargene, kan riskikere å ende opp med et kornete og blasst bilde hvis ISO'n er for høy.

- Ford focus 2000

- Vespa 50 special 79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f*** Viper!!! NYDELIG bilde! :):) Ikke dårlig ditt heller, Cozzie! :)

 

Takk for alle tips o.l vi har fått i tråden, har hjulpet veldig :)

Får se om jeg gidder å stikke ned på stranda å ta noen bilder av frabrikken i kveldinga, men har ikke så mye batteri igjen, og det skal holde hele lørdagen også :( *Slår meg selv for å ha vært så dum å mista laderen*

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår