Gå til innhold

Gulbrandsen's 90' 240

Ranger emnet

Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 months later...

Lenge siden noen oppdatering her nå.

Prosjektet er i full gang, men det blir tatt "på langen".

Jeg har nå demontert motoren og funnet masse slitekanter.

Så, nå blir det borring, smidde stempler, H-råder ++.

Sikler fælt på 16V topp og datasprut. Men det er endel mer jobb med 16V enn 8V. Men det er jo helt klart mulig, ettersom det er X-antall andre som har gjort det før meg.

Jeg har handlet inn mye deler. Oljekjøler (19rader) stålomspunne slanger til oljekjøler, sandwichplate, alle lager til hele motoren, mellomaksel med drev til fordeler, nye pakninger/simringer/o-ringer til hele motoren, ny vannpumpe/termostat, nye topplokksbolter fra KRB, 12.9 stålkvalitet.

Skal bytte absolutt alt av bolter, muttere, pinnebolter ++. Har kjøpt det meste som trengs til det og.

Så kan si det står igjen mye jobb. Men håper og få ferdig hele bunndelen i vinter, også begynne på topp og motorstyring utover mot sommeren. Prøve å få bilen kjøreklar og "ferdig" sommeren 2008.

En liten oppsummering av hva som har skjedd på bilen:

Nye bremser

Nye bærekuler

Nye hjullager (ligger å venter)

GT-stag, stag fra travers til bakre bærebru-feste

Bilstein ClubSport-dempere

kappa lesjöfors-fjører (usj) Godkjent i vognkort

16tommere orginale Volvo aluhjul

Div nytt i motorrommet.

Har ett prosjekt på gang nå og det er el.vifte. Skal finne en lur måte å feste termostaten i vannslangen på. (har en "teori" alt.)

Kappet fjører også siden sist.

Litt div bilder. Pensjonerte FT stempler+råder (til salgs, med nye stempelringer i orginalforpakning), etter litt kapping, ett innenifra, og litt deler jeg har handlet inn.

1504_Bilde237_1.jpg

1504_Bilde243_2.jpg

1504_Bilde190_1.jpg

1504_Bilde188_1.jpg

1504_Bilde187_1.jpg

1504_Bilde259_1.jpg

Njoy. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Hei!

Har fått nye felger, 18", mer senk og litt knask.

Skjedd lite med motoren, ettersom jeg har flytta ut fra runkerommet, og fått meg leilighet.

Men, jeg har ordnet meg ny aksel med trutrack, nye lagere i hele diffen, hjullager forran, bremser rundt om, stålomspunne slanger til bremsene, Polyforinger i hele understellet, iPd krengningshemmere 25mm fram og bak, justerbare momentstag. justerbart panhard-stag kommer til uka. Har også lakkert og ordna litt i motorrommet, men det er ikke noe jeg gidder å skryte av. :)

Skulle begynt på motoren snart også, men det har vel blitt litt endringer i planene der også. Blir vel til å bygge "bruksmotor" ut av FT'en, med bare overdim-stempler og orginale råder, ny turbo og litt sånt. Så bygger jeg grommere bunn ut av F-motoren. Blitt inspirert av en viss kompis :P ( rogern )

Prøve å få lagt ut noen bilder snart kanskje.

JRRacing

240'n min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update.. Lenge siden sist. :P

Ny aksel, 1031

Bilde827.jpg

Bilde832.jpg

:biker

Bilde828.jpg

Montert (takk til Euro96 :) ) med speedoring, "custom" ring fra bakaxel.se, slapp å dreie diffen, og ringen var billigere enn hos Volvo. Måtte bare flytte ut speedo-måleren.

Bilde831.jpg

Nye bremser rundt om, med stålomspunne slanger forran og bak.

Bilde833.jpg

Bilde836.jpg

Bilde839.jpg

Bilde862.jpg

Kappa litt mer også.

Bilde834.jpg

"old-timer"-bilde :volvsmile

Bilde848.jpg

Polyforings-porr

Bilde859.jpg

Bilde852.jpg

Bilde843.jpg

Locker i 1031 hus. Ble sendt feil fra Bakaxel.se , kan sikkert selges til noen i Norge hvis det er noen som er interessert, ellers sendes den tilbake.

Bilde845.jpg

Nye krengningshemmere, 25mm fram + bak

Bilde842.jpg

Bilde786.jpg

Bilde785.jpg

Justerbare momentstag, justerbart panhard kommer nå i uken

Bilde788.jpg

Bilde787.jpg

Dempere, Bilstein CS, fryktelig fornøyd med disse!

Bilde860.jpg

Nye felger og senk.

Bilde863.jpg

Bilde864.jpg

Bilde865.jpg

Så det har skjedd litt i det siste. Må begynne på motor snart vel :)

Sliter fortsatt med at det "durer" litt, prøve å bytte til orginale momentstagene igjen kanskje. Mistenker at det er mellomakselen som lager ulyd.

JRRacing

240'n min

Lenke til kommentar
Del på andre sider