Gå til innhold

vanskelig å bygge om 850 til rwd?

Ranger emnet


David_G

Anbefalte innlegg

Krishell: Unnskyld. Er jo du som er eksperten av oss alle her :) Rart at du ikke jobber fulltid for en av firmaene som bygger biler, f.eks. VS Motor, Jensspeed, Anders Ringstad el. Du burde jo være en vanvittig resurs :D Ellers kan du komme og hjelpe oss stakkars idioter som ikke kan noe og bruker lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmm..en ting er at noe ikke alltid er 1-2-3 og "barnemat", men jeg mener fortsatt at OMBYGGINGEN av 940/960 tl 850 look kan gjøres rimelikg kjapt! og når du felgen begynnte å snakke om kort bunnpanne, motorfester osv, så er det en del av planleggingen, og ikke noe jeg ville begynnt på den helga jeg skulle satt igang! bredding av bakfanger, eller bakfangeren i det hele tatt, lakkering, +++ er heller ingenting som egentlig er vits å ta der og da, men til helga etterpå, da f.eks. lakken ikke er et must for å en kjøreklar bil! okei kan godt inrømme at det gjerne hadde tatt litt lenger og en bare ei helg, men uten å ha skrudd noe 850 tviler jeg alikevel sterkt på at det er såå umulig å få til på ei god uke+moms, sålenge(som du og sa) planlegginga er bra, og du har det du trenger(motorfeste, bunnpanne, kontakter osv) klar, og ikke arbeidet må stoppe opp or du må til swiden å hente deler, dette skal ligge klart, så sant målet er å få det gjort raskt da..

 

ellers når jeg sa at "det dro i feil ende" mente jeg ikke hvilke hjul bilen dreiv på, men jeg syns ikke volvoene fra 850 og utover har noe med gamlevolvo å gjøre, og er ikke en forbedring på det som har fungert i alle år, men "HEY nå lager vi noe heelt annet enn hva vi noengang har gjort!"(rwd bilene da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, det er forskjell på "slegge mekk" og perfeksjonering, alt kan gjøres ila en helg. men da dog ikke så pent som over tid.

 

Også du, min sønn Brutus.

 

Jeg kan love deg at det tar enda lengre tid med slegge...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..en ting er at noe ikke alltid er 1-2-3 og "barnemat", men jeg mener fortsatt at OMBYGGINGEN av 940/960 tl 850 look kan gjøres rimelikg kjapt! og når du felgen begynnte å snakke om kort bunnpanne, motorfester osv, så er det en del av planleggingen, og ikke noe jeg ville begynnt på den helga jeg skulle satt igang! bredding av bakfanger, eller bakfangeren i det hele tatt, lakkering, +++ er heller ingenting som egentlig er vits å ta der og da, men til helga etterpå, da f.eks. lakken ikke er et must for å en kjøreklar bil! okei kan godt inrømme at det gjerne hadde tatt litt lenger og en bare ei helg, men uten å ha skrudd noe 850 tviler jeg alikevel sterkt på at det er såå umulig å få til på ei god uke+moms, sålenge(som du og sa) planlegginga er bra, og du har det du trenger(motorfeste, bunnpanne, kontakter osv) klar, og ikke arbeidet må stoppe opp or du må til swiden å hente deler, dette skal ligge klart, så sant målet er å få det gjort raskt da..

 

ellers når jeg sa at "det dro i feil ende" mente jeg ikke hvilke hjul bilen dreiv på, men jeg syns ikke volvoene fra 850 og utover har noe med gamlevolvo å gjøre, og er ikke en forbedring på det som har fungert i alle år, men "HEY nå lager vi noe heelt annet enn hva vi noengang har gjort!"(rwd bilene da)

 

Så når jeg holder på til langt på natt med å gappe stempelringer eller slipe større plass nederst i sylinderløpene for å få plass til lange råder så planlegger jeg bare? Hmmm...

 

Takk og lov at Volvo har utviklet seg litt siden 240 og 740/940. Misforstå meg rett, Jeg holder gode gamle Volvo 240 meget høyt og mener at den er et ikon i bilhistorien som aldri må glemmes. Men slik er det med Ford modell T også...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, mye gøy lesning her på bilforumet:=

Ordet "langhelg" får nesten et nytt begrep her...

 

Tenkte selv mye på dette med å bygge rwd 850 for noen år siden men skjønte fort at dette var mye mere styr og penger ut vindu enn moro!

850 er en nydelig bil på alle mulige måter, eneste ulempen er jo at den er "grevling" men det blir fort en vane. Har du kjørt en del T5/T5R/R så er dette biler som gir MYE kjøreglede og LITE problemer.

 

Hadde jo vært gøy å ha en slik bil med bakhjulstrekk, men min vurdering var at dette ikke lot seg gjennomføre på en "grei" måte. Dette er mye på grunn av det Reodor her påpeker med "subframen" samt plass i tunnel og lengderetning i motorrom.

Det er jo sånn at ingenting er umulig, det umulige tar bare lengre tid! Men det skal jo stå i forhold til både tiden og pengene man må bruke på et slikt prosjekt!

 

Vil nok anbefale deg å heller bruke pengene og energien på noe som allerede trekker bak, eller hvorfor ikke bygge en awd som er det beste av to verdener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjorde nok fler også men alle gidder ikke å være like barnslige :)

 

i løpet av året skal jeg gjøre det samme selv med 850`n her. bare venter på at eukontrollen skal komme.

Men da blir det kapping av torpedo etc og ingen "pen" bil. kun lekebil :)

 

vel vel... jeg håper i allefall trådstarter har fått noe nytting info ang. ombygginga, så får det bli opp til han om dette skal gjennomføres. når det gjelder krishell; det virker som om du ikke vil høre på fornuftige svar, og heller vil prøve å motsi alle andre. så du får godsnakke med søstra di, om du får lov til å begynne ombygginga, så er det bare å sette igang. vi får se om du bruker bare en helg på dette, ikke planlegger for mye, og tar ting som de kommer.

 

jeg, og sikkert alle andre her skal følge med på prosjekt-forumet når tråden din kommer opp. (håper du ikke trenger 2 år på planlegginga). lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel vel... jeg håper i allefall trådstarter har fått noe nytting info ang. ombygginga, så får det bli opp til han om dette skal gjennomføres. når det gjelder krishell; det virker som om du ikke vil høre på fornuftige svar, og heller vil prøve å motsi alle andre. så du får godsnakke med søstra di, om du får lov til å begynne ombygginga, så er det bare å sette igang. vi får se om du bruker bare en helg på dette, ikke planlegger for mye, og tar ting som de kommer.

 

jeg, og sikkert alle andre her skal følge med på prosjekt-forumet når tråden din kommer opp. (håper du ikke trenger 2 år på planlegginga). lykke til:)

jeg er litt av en perfeksjonist kan jeg si... jeg bruker den tiden jeg trenger for og få det jeg driver med strøkent både i funksjon og utseende så dette er så langt i fra et slegge mekk på en helg prosjekt som man kan komme fra=)

 

er ganske sikker på at dette blir noe av men jeg skall ha vær eneste detalje som mulig av ombygging klar i hue før jeg begynner (dykker jo alltid opp problemer når man bygger bil da) med dette.. så tar nokk litt tid før jeg begynner.. men med tiden kommer de nokk opp en tråd om en ombyggnasjon.. håper jeg=) hehe.. blir dette vanskelig og godkjenne på biltilsyne? siden dette er en veldig omfattende ombyggnasjon..

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel vel... jeg håper i allefall trådstarter har fått noe nytting info ang. ombygginga, så får det bli opp til han om dette skal gjennomføres. når det gjelder krishell; det virker som om du ikke vil høre på fornuftige svar, og heller vil prøve å motsi alle andre. så du får godsnakke med søstra di, om du får lov til å begynne ombygginga, så er det bare å sette igang. vi får se om du bruker bare en helg på dette, ikke planlegger for mye, og tar ting som de kommer.

 

jeg, og sikkert alle andre her skal følge med på prosjekt-forumet når tråden din kommer opp. (håper du ikke trenger 2 år på planlegginga). lykke til:)

Andre prosjekter før 850 gitt.

Har bare ribbet og gjort klar til syrebad og letting.

volvo_4x4_dtm.jpg

Jeg hører på alle fornuftige svar jeg men når jeg er uenig så sier jeg i fra. at noen ikke klarer å bygge om til rwd på en 850 på under 5 år og 3 måneder skjønner jeg ikke. s90 / v90 har mye felles i forstilling med 850 og subframen som folk sier her er det ikke noe problem å lage til noe der.

vil nok ikke bruke en helg på 850 prosjektet hvis det skal være i trafikk men blir det leke bil så går det på en dag :)

 

Så når jeg holder på til langt på natt med å gappe stempelringer eller slipe større plass nederst i sylinderløpene for å få plass til lange råder så planlegger jeg bare? Hmmm...

 

Takk og lov at Volvo har utviklet seg litt siden 240 og 740/940. Misforstå meg rett, Jeg holder gode gamle Volvo 240 meget høyt og mener at den er et ikon i bilhistorien som aldri må glemmes. Men slik er det med Ford modell T også...

Når du sitter langt på natt å sliper så ville jeg kaldt det dårlig planlegging og da kan jeg skjønne hvorfor ting tar tid med deg.

Men hva kan man forvente av en som holder 240 meget høyt.

ja jeg kjeder meg å vil bare ødelegge kvelden din så du må inn å taste litt isteden for å banke rust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krishell: Unnskyld. Er jo du som er eksperten av oss alle her :) Rart at du ikke jobber fulltid for en av firmaene som bygger biler, f.eks. VS Motor, Jensspeed, Anders Ringstad el. Du burde jo være en vanvittig resurs :D Ellers kan du komme og hjelpe oss stakkars idioter som ikke kan noe og bruker lang tid...

ekspert fordi jeg sier ting er mulig og ikke vil ta så lang tid som enkelte her sier?

Toft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nok ikke bruke en helg på 850 prosjektet hvis det skal være i trafikk men blir det leke bil så går det på en dag :)

 

 

Når du sitter langt på natt å sliper så ville jeg kaldt det dårlig planlegging og da kan jeg skjønne hvorfor ting tar tid med deg.

Men hva kan man forvente av en som holder 240 meget høyt.

ja jeg kjeder meg å vil bare ødelegge kvelden din så du må inn å taste litt isteden for å banke rust

 

Hvem faen er Tedor F?

 

Så nå har du altså innskjerpet tidskravet ytterligere? Du kan bygge om en 850 til bakhjulstrekk på en dag faktisk! Ikke dårlig... Jeg får mer og mer respekt for denna gutten jeg.

 

Resten av påstandene dine er tatt så ut av sammenheng at de ikke er verdt å kommentere. Dessuten synes jeg vi kan pense tilbake til det trådstarter ønsket at tråden skulle handle om.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rettstilte en femmer i en 945 for et par år siden. (er forøvrig solgt til trøndelag for noen uker siden) Selv om dette er MYE lettere enn å bygge om en 850 til rwd så tok d mye lengre tid enn en helg.(motoren var ferdig til montering på alle måter da jeg begynte). Tror faktisk jeg brukte en helg bare på å få opp alle ledninger og instrumenter!

 

Hvem vil vel bygge om en 850 til rwd sålenge man kan få femmerhyl i gromme 945/960 karosser??

 

....jeg hadde heller brukt energien på å få femmeren ned i en V90, evt en 945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem faen er Tedor F?

 

Så nå har du altså innskjerpet tidskravet ytterligere? Du kan bygge om en 850 til bakhjulstrekk på en dag faktisk! Ikke dårlig... Jeg får mer og mer respekt for denna gutten jeg.

 

Resten av påstandene dine er tatt så ut av sammenheng at de ikke er verdt å kommentere. Dessuten synes jeg vi kan pense tilbake til det trådstarter ønsket at tråden skulle handle om.

 

 

Reodor F

Hvis jeg skal ha en bus bil så skal jeg klare det på en dag gitt. men det blir vell slegge mekk som man sier :)

Skrev Teodo for å irritere deg. ikke no annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha en bus bil så skal jeg klare det på en dag gitt. men det blir vell slegge mekk som man sier :)

Skrev Teodo for å irritere deg. ikke no annet

 

Du klarer jo ikke å skrive det likt to ganger en gang. Tedor, Teodo... Hvordan skal jeg kunne bli irritert over slike middelmådigheter da?

 

Og hvordan våger du å gi trådstarter råd basert på busbil, lekebil og sleggemekk? Ga 66_amazon ved noen som helst anledning inntrykk av at det var slike råd han ønsket? Ikke i min bok!

Du gir meget useriøse råd egnet til å villede noen og enhver og det er faktisk ganske resepktløst ovenfor de som prøver å gjøre sitt ytterste i å gi gode, seriøse og velmenende råd.

 

Hmmm, jeg tror sannelig du klarte å irritere meg likevel jeg gitt :puke:

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg må si meg enig med Reodor F her...jeg driter egentlig i hvor lang tid dette tar med sleggemekk så lenge det ikke er et slikt oppleg jeg har tenkt meg alikkavæl:) ønsker serriøse tips til et serriøst prosjekt.. ikke missopfatt meg for alle råd tas vellkomnne imot men ikke fulstendig tullprat...

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig løsning på tannstanga, er å bruke fra 960. den tannstanga står foran motoren, isteden for bak, som på 850. hjulspindlene kan du kanskje også bruke fra 960, for å få dette til å passe med tannstangen. må jo da forlenge rattakselen betydelig. større ombygging av tunnel og torpedovegg må gjøres. varmeapparat-registeret står helt nedtil tunnelen. denne må da flyttes, noe som gjør at hele varmeapparatet må kanskje bygges om. hele sub-framen må du sikkert bygge på nytt, for å få innfestninger til motor, bærebroer, tannstang osv. m90 eller getrag-kasse kan brukes, alt etter hvor mye effekt du skal hente ut. m90 er den "svake" typen. girspak-stell må bygges. bakstilling fra 850 awd kan kanskje benyttes, men må da fjerne visco-koblingen, og konstruere ny mellomaksel. dette er bare noen få ting jeg kommer på i farta på hva som må gjøres. noen som har flere innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår