Gå til innhold

Kjøretøyforskrifter,godkjenninger,unntak, flyttegodts,søknader ++ diskuteres HER!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Er jo ikke en AmCar da men, here goes:

 

Som noen har fått med seg her så holder jeg på å bygge litt på en bil for en kompis av meg. Bilen er en 1977mod OPEL MANTA!!!! Denne bilen er forhånds godkjendt med LS1/T56 kasse, alså en nyere F-body motor i helalu på oppgitte 325hk men de fleste har 350 etter ERG fjerning og borttaging av de bakerste katalysatorene. Girkassa er 6 trinns manuell. Eier skrev en helt grei søknad til BT og spurte om hvsom måtte til for å få njoe slikt godkjendt og de svarte (innkortet versjon da):

 

Du må ha bremer som er TüV godkjendt til så mye hestekrefter. (som om det er hestene som skal bremses, det er jo sef kiloene)

 

Du må ikke overstige maks tilatt forakselvekt som står i vognkortet ditt.

 

Og det skal være forsvarlig montert/innstalert. Og regner med at de skal prøvekjøre bilen slik at det ser at den ikke er farlig å kjøre.

 

Og etter min mening så er det helt ufattelig at 'han fikk igjenom den søknaden.

 

At BT liker at bilbyggere spør først og bygger etterpå er det ikke tvil om, så det anbefales.

 

 

Ang det 1942 reglemanget, det skulle vi absulutt hatt her på forumet.

Har et par kompiser som har dflytte gods biler og det har tenkt å utnytte det og ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som var min opplevelse av visnigen av Luzifer birden var at de gir totalt F..en i bilen, bare en har de rette DOKUMENTENE...

 

De søyt og klaga på at det ikke var utsikt ut frontruta....

 

Da spurte jeg om han hadde sittet i bilen?

 

Nei svarte han vill surt...

 

??

 

Men er det ikke intressant å prøvesitte bilen??

 

Da svarte kverulanten.....

 

Du kan ikke tvinge meg gamle mann inn det vinduet, som har vondt i ryggen....

 

DA.... ble jeg LITT overasket....han var faktisk ikke intressert i å prøve sitte engang!

Tulling:puke:

 

Beviser jo litt om hvor bra systemet funker!

 

Enda mere:puke: :puke: :puke:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg vell være glad at 73 camaron allerede er godkjennt med 4-link, innflytta hjulhus, bøyle+++ jeg da? men denne er godkjennt med smallblock, åssen blir det da når det iløpet av vinteren skal en tyngre trimmet cbb i den?

Jeg og Bead holder på å bygge en 71 Camaro RS, nettopp med 4-link stooore M/T ET street, bur og div... Søkte om forhåndgodkjenning på denne, og de var veldig positive den gangen ihvertfall. Så hvis du gidder ta bryet med å ringe å spørre før du bytter motor, og får skriv fra ACCN om at bilen faktisk er levert med BB oxo... Så tror jeg ikke du får noe problemer med det. ;)

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innmari kjedelig når trafikkstasjonene er mer opptatt av attester og papirer enn selve kjøretøyet. Da blir fokuset lett flyttet over fra bilen til papirene også for byggeren.

 

Resultatet KAN bli at noen biler får skilter som ikke skulle hatt det. Dersom dette i sin tur fører til en ulykke er det vi som er den svake part.

Statens vegvesen vil etter en slik ulykke hevde at "attestene som ble fremlagt ifm godkjenningen var ikke bra nok, var ikke tilstrekkelige el". Dermed slår dette feil-fokuset tilbake på oss som bygger ved at vi blir møtt med enda mer håpløse papir-krav i neste omgang og fokuset flyttes enda lengre bort fra bilen etc.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Bead holder på å bygge en 71 Camaro RS, nettopp med 4-link stooore M/T ET street, bur og div... Søkte om forhåndgodkjenning på denne, og de var veldig positive den gangen ihvertfall. Så hvis du gidder ta bryet med å ringe å spørre før du bytter motor, og får skriv fra ACCN om at bilen faktisk er levert med BB oxo... Så tror jeg ikke du får noe problemer med det. ;)

 

Okei! det du sier der er kanskje ikke så dumt! vet dere om det er noe med bremser, støtdempere eller noe som må være sterkere hvis du skal ha en cbb, i en slik camaro, dersom det sto en smallblock i den tidligere?

Regner med nye fjærer forran iallefall. med smallblock så lå traversen 1cm over bakken, regner med at en cbb veier bittelitt mer, selv med alutopper?

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de liggende i papirform jeg og, men mangler scanner...

 

Når vognkortet er merket "Br. imp. 1975" for en Nova som er '75 modell, er vel det "vanlig" import? Det må stå "Flyttegods" skrevet med ord for å gjelde? Bilen det gjelder har aldri hatt oransje blinkers på sidene framme, og har fortsatt oransje/røde markeringslys og røde blinkere bak. (Ikke tegn til å ha vært koblet om tidligere heller, har gått 31 000km siden 1975).

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkingen i vognkortet er ofte et problem.Her i Bergen forsvinner flyttegodsmerkingen så ofte at det garantert er gjort bevisst.Jeg har hatt flere flyttegodsbiler hvor dette er forsvunnet.Påpeker du det nekter de å skrive det inn likevel.At du har kopi av det gamle vognkortet hjelper ikke.Den ene bilen solgte jeg yil en kamerat som omregistrerte den i en nabokommune.Da var merknaden om flyttegods plutselig kommet med igjen automatisk.Jeg har ringt til Vegdirektoratet om dette men saksbehandleren kunne ikke forstå problemet! Utrolig!Han ringte meg aldri opp igjen slik han lovet.Det er jo dokumentforfalskning og slette en merknad bevisst!

Den ene gangen jeg kranglet med biltilsynet om dette fikk jeg beskjed om at bilen bare var å regne som flyttegods i 2 år etter den ble registrert her i landet.Snakk om idioter! De andre gangene har jeg fått beskjed om å bygge om bilen!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er jo ganske mange her inne på forumet...

Kanskje vi skulle ha startet ett korstog mot de fryktelige menneskene i dette systemet?

 

Holder jo på å bli sinnsyk av det jeg leser, men hadde jo også vært godt å høre god historier i denne tråden, så vi kan få dokumentert hva som egentlig er godkjent....

Har tilgang til Autosyss, så ting kan bli sjekket!

 

:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min var den første i norge som fikk godkjendt en 32 ford med glassfiber kaross.

 

Han og Roy Wittenberg bygget enhversin bil, Roy i stål, og den gammle i fiber.

 

Wittenberg bilen var tilsalgs for en liten stund siden.

 

Mye som går, men ikke alt som går igjenom fort og enkelt.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for dere som har tilgang til kjøretøyforskriften ,så står det faktisk et sted i kapittel 4 tror jeg, at hvis ikke det kan framlegges dokumentasjon i forbindelse med ombygging så skal det kunne vurderes av den enkelte tjenestemann om ombyggingen kan godkjennes eller ikke. (skal se om jeg husker å ta med en kopi hjem i morgen så skal dere få den riktige ordlyden i denne paragrafen)

Problemet er at ingen i tillsynet gidder å ta ansvar. Derfor er det jo mye enklere for dem å kreve dokumentasjon.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer forsåvidt det.Biltilsynet har ikke lov til å forlange dokumentasjon på ting de med enkelhet kan kontrollere selv.De fleste driter dessverre i det.

Dessuten er det ingen krav at en bil skal være bedre etter en ombygging, den skal bare ikke være dårligere. Kommer man med en rod skal biltilsynet i teorien bare konstantere at bremser og kjøreegenskaper ikke er dårligere enn en orginal bil med mekaniske bremser og stive aksler.Burde ikke være så vanskelig...

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår