Gå til innhold

Kjøretøyforskrifter,godkjenninger,unntak, flyttegodts,søknader ++ diskuteres HER!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Les mellom linjene ;D

 

Ja tror du må betale mva over 10k men det alle jeg kjenner gjør er og få en lav kvitering dermed slipper du det. Er VELDIG vanskelig for en toller og vite hva du har betalt for en brukt motor og deler.

 

Era

 

Sikker på summen 10k ? For visst ikke sender jeg regninga til deg lissom..haha,neida

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sikker på summen 10k ? For visst ikke sender jeg regninga til deg lissom..haha,neida

 

Er som ERa sier, er du borte over 1 døgn er grensen kr. 6000.- pr. pers.

Jeg var i Danmark sammen med jentene mine (tvillinger) og de kjøpe seg hver sin ponni til kr. 5000.- pr. stk. Disse tok jente hjem som håndbagasje altså mva fritt. Jeg hadde kvittering på div. hesteutstyr saler etc. for kr. 3000.-. også mva fritt for meg. Så vi hentet hester og uystyr for 13 000.- men delte opp i forskjellige kviteringer og dermed var den saken grei.

Når vi gjorde dette i juni mnd. var grensen kr, 6000.-. pr. pers. Får du varer tilsendt er vel grensen kun noen hundrelapper.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som ERa sier, er du borte over 1 døgn er grensen kr. 6000.- pr. pers.

Jeg var i Danmark sammen med jentene mine (tvillinger) og de kjøpe seg hver sin ponni til kr. 5000.- pr. stk. Disse tok jente hjem som håndbagasje altså mva fritt. Jeg hadde kvittering på div. hesteutstyr saler etc. for kr. 3000.-. også mva fritt for meg. Så vi hentet hester og uystyr for 13 000.- men delte opp i forskjellige kviteringer og dermed var den saken grei.

Når vi gjorde dette i juni mnd. var grensen kr, 6000.-. pr. pers. Får du varer tilsendt er vel grensen kun noen hundrelapper.

 

Visst man ikke er over et døgn er det 10 ?

Og visst vi da er 3 stk kan vi ha handlet motor/deler for 30 ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst man ikke er over et døgn er det 10 ?

Og visst vi da er 3 stk kan vi ha handlet motor/deler for 30 ?

 

Under 24 timer, kun noen hundre lapper, over 24 timer kr. 6 000.-.

 

 

§ 4. Opphold i utlandet i minst 24 timer

 

Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i minst 24 timer kan toll- og avgiftsfritt innføre varer til en verdi av inntil kr 6000,-. Innenfor denne verdigrensen kan det for følgende varer likevel kun innføres:

a) 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.

b) 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent,

c) 200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer,

d) 200 blad sigarettpapir og

e) 10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat.

 

Dersom en vare som utgjør et sammenhengende hele overskrider kvoten i bokstav a - e, kan denne innføres toll- og avgiftsfritt av flere personer sammen dersom hver persons andel av varen ikke overskrider kvoten.

 

For å kunne innføre varer etter a - d toll- og avgiftsfritt må den reisende være 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må den reisende være over 20 år. Ellers gjelder § 2 fjerde ledd.

 

Drivstoff som er i transportmiddelets normale drivstofftanker kan med inntil 600 liter innføres avgiftsfritt uavhengig av verdigrensen etter første ledd. Med normale drivstofftanker menes tanker som produsenten har bygd inn i alle transportmidler av samme type, og hvor drivstoffet brukes direkte til fremdrift eller drift av kjølesystem e.l. i transportmidlet. Det kan i tillegg medbringes inntil 10 liter drivstoff på godkjent reservekanne pr. transportmiddel.

 

Motorvogn som omfattes av vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. kan ikke innføres avgiftsfritt etter denne forskrift.

 

Personer som er i tjeneste om bord i transportmiddel i internasjonal trafikk, herunder bl.a. norske marinefartøy, kan ikke innføre reisegods etter første ledd dersom vedkommende arbeidet eller var i tjeneste i løpet av reisen til Norge. Vedkommende kan likevel én gang innenfor en periode på 24 timer innføre inntil 40 sigaretter eller 100 g andre tobakksvarer, 100 blad sigarettpapir, samt andre ikke alkoholholdige varer til en verdi av inntil kr 500,-. Det samme gjelder for ansatte om bord på oljeplattformer og andre flyttbare plattformer til bruk i petroleumsvirksomhet.

0 Endret ved forskrifter 20 juni 2005 nr. 664 (i kraft 1 juli 2005), 13 des 2005 nr. 1456 (i kraft 1 jan 2006), 29 juni 2006 nr. 726 (i kraft 1 juli 2006).

 

§ 5. Opphold i utlandet i mindre enn 24 timer

 

Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i mindre enn 24 timer kan én gang innenfor et tidsrom av 24 timer, toll- og avgiftsfritt innføre varer av inntil kr 3000,-. Innenfor denne verdigrensen gjelder de samme begrensninger som etter § 4 første ledd. I tillegg må varene nevnt i § 4 første ledd bokstav a - d være kjøpt i beskattet stand i et EØS-land.

 

Begrensingene i § 4 andre til sjette ledd gjelder tilsvarende.

0 Endret ved forskrift 20 juni 2005 nr. 664 (i kraft 1 juli 2005).

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst man ikke er over et døgn er det 10 ?

Og visst vi da er 3 stk kan vi ha handlet motor/deler for 30 ?

 

 

Ottesen... her over rasker du!

 

:D bor ett langt steinkast fra grensa og kjører ancar og ikke vet hvordan en tar med deler og skrot fra sverige???

 

Som vanlig så kan hver person i kjøretøyet ta med greier for 6000 kroner (ute i over 24 timer)

 

Dette gjelder ALT du har kjøpt og skal ha med over grensa !!!!!!

 

Mat, deler, sjokelade, bilblder , ja hva som helst egentlig....

 

Men skal du ha noe så er det bare å ta med noen kompiser, dele opp kvitto i passe hauger og så kjøre rett over grensa på grønt!

 

Å grensa å kjøre over uten å liksom snike bakveier.....

er selvsagt Ørje.....

 

Der er det nesten ikke folk ute i det hele tatt!

 

Skulle vel være unødvendig med mere utbroderende om smutthull og metoder....litt fantasi har dere vel :D

 

Vi har har brukt mye fantasi.... for å si det sånn :D

 

Men det er alltid meget bra å prøve å gjøre rett! Da blir de så fornøyd atte!hihi

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 24 timer, kun noen hundre lapper, over 24 timer kr. 6 000.-.

 

 

§ 4. Opphold i utlandet i minst 24 timer

 

Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i minst 24 timer kan toll- og avgiftsfritt innføre varer til en verdi av inntil kr 6000,-. Innenfor denne verdigrensen kan det for følgende varer likevel kun innføres:

a) 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 3 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent.

b) 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent,

c) 200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer,

d) 200 blad sigarettpapir og

e) 10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat.

 

Dersom en vare som utgjør et sammenhengende hele overskrider kvoten i bokstav a - e, kan denne innføres toll- og avgiftsfritt av flere personer sammen dersom hver persons andel av varen ikke overskrider kvoten.

 

For å kunne innføre varer etter a - d toll- og avgiftsfritt må den reisende være 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må den reisende være over 20 år. Ellers gjelder § 2 fjerde ledd.

 

Drivstoff som er i transportmiddelets normale drivstofftanker kan med inntil 600 liter innføres avgiftsfritt uavhengig av verdigrensen etter første ledd. Med normale drivstofftanker menes tanker som produsenten har bygd inn i alle transportmidler av samme type, og hvor drivstoffet brukes direkte til fremdrift eller drift av kjølesystem e.l. i transportmidlet. Det kan i tillegg medbringes inntil 10 liter drivstoff på godkjent reservekanne pr. transportmiddel.

 

Motorvogn som omfattes av vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. kan ikke innføres avgiftsfritt etter denne forskrift.

 

Personer som er i tjeneste om bord i transportmiddel i internasjonal trafikk, herunder bl.a. norske marinefartøy, kan ikke innføre reisegods etter første ledd dersom vedkommende arbeidet eller var i tjeneste i løpet av reisen til Norge. Vedkommende kan likevel én gang innenfor en periode på 24 timer innføre inntil 40 sigaretter eller 100 g andre tobakksvarer, 100 blad sigarettpapir, samt andre ikke alkoholholdige varer til en verdi av inntil kr 500,-. Det samme gjelder for ansatte om bord på oljeplattformer og andre flyttbare plattformer til bruk i petroleumsvirksomhet.

0 Endret ved forskrifter 20 juni 2005 nr. 664 (i kraft 1 juli 2005), 13 des 2005 nr. 1456 (i kraft 1 jan 2006), 29 juni 2006 nr. 726 (i kraft 1 juli 2006).

 

§ 5. Opphold i utlandet i mindre enn 24 timer

 

Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i mindre enn 24 timer kan én gang innenfor et tidsrom av 24 timer, toll- og avgiftsfritt innføre varer av inntil kr 3000,-. Innenfor denne verdigrensen gjelder de samme begrensninger som etter § 4 første ledd. I tillegg må varene nevnt i § 4 første ledd bokstav a - d være kjøpt i beskattet stand i et EØS-land.

 

Begrensingene i § 4 andre til sjette ledd gjelder tilsvarende.

0 Endret ved forskrift 20 juni 2005 nr. 664 (i kraft 1 juli 2005).

 

Takk for bra og innholdsrik info Camarocab ;)

 

Ottesen... her over rasker du!

 

:D bor ett langt steinkast fra grensa og kjører ancar og ikke vet hvordan en tar med deler og skrot fra sverige???

 

Som vanlig så kan hver person i kjøretøyet ta med greier for 6000 kroner (ute i over 24 timer)

 

Dette gjelder ALT du har kjøpt og skal ha med over grensa !!!!!!

 

Mat, deler, sjokelade, bilblder , ja hva som helst egentlig....

 

Men skal du ha noe så er det bare å ta med noen kompiser, dele opp kvitto i passe hauger og så kjøre rett over grensa på grønt!

 

Å grensa å kjøre over uten å liksom snike bakveier.....

er selvsagt Ørje.....

 

Der er det nesten ikke folk ute i det hele tatt!

 

Skulle vel være unødvendig med mere utbroderende om smutthull og metoder....litt fantasi har dere vel :D

 

Vi har har brukt mye fantasi.... for å si det sånn :D

 

Men det er alltid meget bra å prøve å gjøre rett! Da blir de så fornøyd atte!hihi

 

Hahah...sant det egentlig, men vanligvis visst jeg har hentet deler har jeg bare kjørt en vanlig sedan, nå blir det stor transit, og den er plutselig veldig mistenksom ut i forhold...er mørk også :S

 

Men tollen vet jo ikke hvor lenge jeg har vært i sverige, kan jo si vi har vært der i over 24 timer, og prøve å få selger til å skrive mindre kr på lappen...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bor jeg bare en time fra grensa (storlien).

Relativt mye hytter på svensk side av grensa der og her drivesdet utstrakt "gråsone" virksomhet. En del reiser ti lTyskland å handler EU kvota på alkohol. Lagrer den på hytta og tar senere med seg over til norge i lovlige kvanta. Selges selvfølgelig "billig" her i norge.

Race kompisen har postboks på kosumen på storlien og denne har tatt imot en del Race parts.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting: Det finnes en regel om at "unaturlig oppdeling" av en vare ikke kan gjøres.

Dersom du og en pasasjer f.eks kjøper en sofa for 10.000 og skaffer kvitteringer på at putene kostet 4000 og resten 6000, kan tollerne ilegge en av dere dere mva for 10.000kr fordi delene naturlig hører sammen.

 

Er klar over at for motordeler blir dette lettere i og med at man (ofte med rette) kan påstå at man har samme motorer hjemme og derfor trenger deler som tilsynelatende kan høre sammen.

 

Men bare slik at dere er obs...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting: Det finnes en regel om at "unaturlig oppdeling" av en vare ikke kan gjøres.

Dersom du og en pasasjer f.eks kjøper en sofa for 10.000 og skaffer kvitteringer på at putene kostet 4000 og resten 6000, kan tollerne ilegge en av dere dere mva for 10.000kr fordi delene naturlig hører sammen.

 

Er klar over at for motordeler blir dette lettere i og med at man (ofte med rette) kan påstå at man har samme motorer hjemme og derfor trenger deler som tilsynelatende kan høre sammen.

 

Men bare slik at dere er obs...

 

Okay, takker :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje her dette hører hjemme....

 

Siden vi prater om inport... hva da med Esport!

 

 

LES HER!:omfg

 

 

 

 

Forskrift om forbud mot utførsel av kulturminner.

Fastsatt ved kgl.res. 14. desember 2001 med hjemmel i lov av 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner § 23 og § 28, forskrift av 9. februar 1979 nr. 8785 om faglig ansvarsfordeling mv. etter kulturminneloven § 12 nr. 3 og lov av 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) § 28. Fremmet av Kulturdepartementet.

 

§ 1. Formålet med forskriften er gjennom praktisering av utførselsforbudet i lov om kulturminner § 23, å verne og ta vare på faste og løse kulturminner som en del av Norges kulturarv og historie, og å sikre dokumentasjon og kunnskap om de kulturminner som tillates ført ut av landet.

 

§ 2. Uten skriftlig tillatelse etter § 6 er det etter lov om kulturminner § 23 forbudt å føre kulturminner ut av landet. I kulturminneloven § 23 bokstav a til f er det gitt eksempler på kategorier av kulturminner som kommer inn under forbudet:

 

a) Automatisk fredete kulturminner i medhold av lov om kulturminner.

b) Bygninger av alle slag og deler av slike, mynter, arkivsaker, manuskripter, segl og signeter, møbler og annet innbo eller løsøre, drakter, våpen og liknende ting av kunst-, kultur- eller personalhistorisk interesse som er eldre enn 100 år. Når særlige grunner taler for det, kan departementet fastsette at utførselsforbudet skal omfatte slike gjenstander uten hensyn til alder.

c) Samiske kulturminner uten hensyn til alder.

d) Minner om fremstående eller sentrale personer og minner fra virksomheter og hendelser av betydning for norsk historie uten hensyn til alder.

e) Malerier, skulpturer og annen bildende kunst, kunsthåndverk og prototyper for designprodukter eldre enn 50 år.

f) Båter, motorvogner, luftfartøy og skinnegående materiell eller deler av slike eldre enn 50 år.

 

§ 3. Forbudet i § 2 gjelder ikke slike kulturminner i offentlig eller privat eie som føres ut av landet midlertidig i forbindelse med utlån til utstillinger, når utlånet og forsendelsen skjer gjennom et museum i Norge som har personale med vitenskapelig kompetanse på feltet.

 

Til kulturminnene nevnt i § 2 bokstavene b - e medregnes ikke personlige effekter yngre enn 200 år eller kulturminner som nevnt i § 2 bokstav f, som skal brukes under opphold i utlandet og som skal bringes tilbake til Norge innen ett år etter utreise.

 

Til kulturminnene nevnt i § 2 bokstav c medregnes ikke slike som tilhører sin opphavsmann eller nye produkter, produsert for salg.

 

Til kulturminnene nevnt i § 2 bokstav d medregnes ikke slike som vedkommende fremstående eller sentrale person selv fører ut av landet, med mindre utførsel er forbudt etter andre bestemmelser i denne forskriften.

 

Til kulturminnene nevnt i § 2 bokstav e medregnes ikke slike som tilhører sin opphavsmann.

 

§ 4. Utførselstillatelse skal normalt gis hvis kulturminnet ikke er av stor betydning for forskning eller bevaring og formidling av Norges kulturarv.

 

Utførselstillatelse kan gis permanent eller for et angitt tidsrom.

 

§ 5. Søknad om utførsel av kulturminner som kan høre inn under lov om kulturminner § 23, skrives på skjema fastsatt av departementet. Søknaden skal inneholde opplysninger om kulturminnets art, materiale, alder, størrelse, ervervsmåte og -tidspunkt, hvem det er ervervet fra, og navn og adresse på søker og mottaker. Videre skal det gjøres rede for årsaken til at det søkes om utførselstillatelse og det skal følge med to fotografier av kulturminnet.

 

Søknaden sendes den institusjonen som har vedtaksmyndighet etter § 6 i god tid før utførsel skal skje. Dersom søkeren er i tvil om hvor søknaden skal sendes, kan den sendes til Norsk museumsutvikling, som videresender den til riktig vedtaksmyndighet etter § 6.

 

Om nødvendig kan det kreves at søkeren fremlegger tilleggsopplysninger og/eller foreviser kulturminnet.

 

§ 6. Utførselstillatelse kan gis av følgende institusjoner, hver innenfor sitt fagområde:

 

Forsvarsmuseet, Kunstindustrimuseet i Oslo, Nasjonalbiblioteket, Nasjonalgalleriet, Norsk Folkemuseum, Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum, Norsk Sjøfartsmuseum, Norsk Teknisk Museum, Riksantikvaren, Riksarkivet, Ringve museum, Samiid Vuorka-Davvirat (De samiske samlinger) og Universitetets kulturhistoriske museer (Universitetet i Oslo).

 

Vedtaksinstitusjonene skal rådspørre regionale faginstitusjoner ved behov.

 

Vedtaksmyndigheten gir søkeren skriftlig melding om vedtaket og sender kopi av vedtaket og søknaden til Norsk museumsutvikling.

 

§ 7. Norsk museumsutvikling er klageinstans i saker som gjelder forbud mot utførsel av kulturminner med unntak av saker som er avgjort av Riksantikvaren, der Miljøverndepartementet er klageinstans, og saker som gjelder samiske kulturminner, der Sametinget er klageinstans.

 

Klage fremsettes for det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket og forvaltningslovens regler om klage i kap. VI gjelder tilsvarende.

 

§ 8. Etter lov av 10. juni 1966 nr. 5 om toll kap. III fører tollvesenet kontroll med at kulturminner ikke føres ut av landet i strid med denne forskrift. Tollovens bestemmelser og tilhørende forskrifter gjelder tilsvarende så langt de passer og ikke annet er bestemt.

 

§ 9. Denne forskriften trer i kraft 1. januar 2002. Samtidig oppheves forskrift om forbud mot utførsel av kulturminner fastsatt den 15. februar 1979 nr. 8789.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen forbi tollen gikk bra også foressten, kom hjem kl 04 inatt... var grønt i tollen så langt øye kunne se...:)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå som vi har fått endel trøndre inn her på forumet...

 

Kan vi da finne ut hvor folket egentlig skal vise sine skikkelige ombygde biler??

 

Er Tilsynet i Tronheim mere kompetent enn f.eks oslo?

 

Har vi sannhet i ryktene om at det er en meget kompetent medarbeider med størst interesse for japan/italienske biler i Bærum som kan være behjelplig med godkjenning av ombygde biler??

 

Har Tilsynet i Skien fått en ny skjef som er brukans....?

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi har fått endel trøndre inn her på forumet...

 

Kan vi da finne ut hvor folket egentlig skal vise sine skikkelige ombygde biler??

 

Er Tilsynet i Tronheim mere kompetent enn f.eks oslo?

 

Har vi sannhet i ryktene om at det er en meget kompetent medarbeider med størst interesse for japan/italienske biler i Bærum som kan være behjelplig med godkjenning av ombygde biler??

 

Har Tilsynet i Skien fått en ny skjef som er brukans....?

 

Når jeg importerte min 62nova i fra sverige i sommer,så spurte jeg om godkjenning på den før jeg satte i gang prosessen.

snakka da med Volamo på tilsynet i trh, han sa følgende at vist bileb var godkjent i sverige med allt innskrevet i vognkort så skulle det gå greit.

Som sagt så gjort kjørte vi bilen innover og fikk allt i vognkortet, måtte bare flytte turteller ned i fra synsvinkelen ,årdne med regulering på settet og dempe lyden litt. han sa hele tiden at det er jo bedre en det som kom orginalt i1962 på ting som var modifisert . så det lønner seg å ta en tlf før en starter på prosjektet så vet de hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi har fått endel trøndre inn her på forumet...

 

Kan vi da finne ut hvor folket egentlig skal vise sine skikkelige ombygde biler??

 

Er Tilsynet i Tronheim mere kompetent enn f.eks oslo?

 

Har vi sannhet i ryktene om at det er en meget kompetent medarbeider med størst interesse for japan/italienske biler i Bærum som kan være behjelplig med godkjenning av ombygde biler??

 

Har Tilsynet i Skien fått en ny skjef som er brukans....?

 

Tilsynet i Tønsberg har i allefall hatt en kompetent kar på ombygging. Nå vet jeg ikke hva han heter men det går jo å finne ut.

Trondheim har også da Einar Vollamo.

I Tr.heim er de veldig restriktive på å godkjenne ulik dekkdimensjon foran og bak .

Nå mener jeg at det skal være en såkaldt Totrinns godkjenning som betyr at ombygd bil skal kontrolleres av TO tjenestemen.

Dette har nok sammenheng med at det nok har blitt godkjennt biler som nok har vært litt i grenseland.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi sannhet i ryktene om at det er en meget kompetent medarbeider med størst interesse for japan/italienske biler i Bærum som kan være behjelplig med godkjenning av ombygde biler??

 

Da jeg hadde Nomaden på etterkontroll på Billingstad kom jeg i prat med en av kontrollørene i hallen der, som var veldig engasjert og drev med noe gammelt italia-skrot de kjørte løp av noe slag med. Det kom også en guttunge med E30 innom og spurte litt om motorbytte til Cosworth 2L turbo, som spurte spesielt etter denne fyren jeg prata med.

 

Jeg husker jo selvsagt ikke navnet typisk nok, men han er en kjenning av lærerne på kjøretøylinja på gamle skolen min. Ringer du Rud vgs og spør etter Abrahamsen (Tror jeg det var?) på VK1 Kjøretøy, får du sikkert navnet. Denne læreren har hatt div Opel, og fått godkjent flere turbomotorer i Kadett'er o.l.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår