Gå til innhold

ombygging zetec1.6 i mk1 escort


FoMoCo

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har bygd mk1/mk2 om med en zetec 1.6?

Kjenner til at bunnpanna må fikses i forhold til traversen. Og det med ombygging av radiator inntaket. Får jo det meste som trengs der fra BurtonPower. Lurte mere på problemstillingen rundt bremsekraftforsterkeren og evt ny plassering av den. Og problemstillinger rundt godkjenning.

 

Er snakk om en mk1 75 1300 stasjonsvogn.

Tenker mk2 fjærbein for bedre bremser osv. Femtrinns kasse, (er det type e denne heter?).

Har begge typer bak akslingliggende ( atlas og banjo trur jeg), men det er like dårlig lyd i begge.. :-) romler som et tog.. hehe.

Så må ha ny innmat og tenker på LSD der.. hvilken aksling bør en gå for?

 

 

ER det noen som har en veiv til en 1600 liggende? (kent xflow)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiesta sport motoren er det 103 hk i orginalt. Med et van aaken kit får du ut ca 150hk i motoren. Kan også leveres til shawspeed for å få ut hele 210hk ut av 1600 maskina. Kommer bare ann på pengene. Men har dessverre ingen annen informasjon å legge til bortsett fra at så lenge du får inn 2l så går 1,6l like lett å få inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke detaljer jeg, men sleng i en 1,8 eller 2,0 da. 1,6 er jo håpløs å få ut mer enn 95 HK av

 

Uten at jeg kjenner motoren ennå, men vil no tru at en vil få godt over 95 hk ut av en 1,6 16v...

Er ikke ute etter å lage noen versting, men en godt kjørbar... med kanskje hundre å noen gamper.. blir sprek scort av det. Og zetec'en er såvidt jeg forstår en godt prøvd motor som står i haugevis av biler opp til dagens dato, så deler og slikt sku ikke være no problem.. og feks slikt snacks som nevnes med henhold til tredjeparts "tunere"

Sku tru det er greiere med godkjenning da også med en beskjednere motor.. hehe..

Ikke det, sikkert morro med en to liters twin turbo sak og nos.. men men..

ford'n var min første bil, og kjørte den over 100 tusen km.. men er litt sliten nå motormessig og drivverket er heller ikke noe å rope hura for..

Så jeg har som mål å få den i godkjent stand og kjørbar med en moderne sprek motor og topp drivverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som mondeo over her sier så er det nok en mye bedre ide med 1,8 eller 2,0 liters versjonen.. 1,6 er alle deler så sinnsykt mye dyrere til.. zetec e fra escort og mondeo er "tuningversjonen" av zetecene og det er denne det meste av deler blir produsert til.. 1,6 er vanskeligere å finne tuningdeler til og i tillegg er alle delene mye dyrere.. storebror selges det deler til over alt..

 

ville bare nevne det..

 

er vel £2500 for det van aaken kittet til zetec s og for de pengene kan du få seriøst mye snacks til en zetec e..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som mondeo over her sier så er det nok en mye bedre ide med 1,8 eller 2,0 liters versjonen.. 1,6 er alle deler så sinnsykt mye dyrere til.. zetec e fra escort og mondeo er "tuningversjonen" av zetecene og det er denne det meste av deler blir produsert til.. 1,6 er vanskeligere å finne tuningdeler til og i tillegg er alle delene mye dyrere.. storebror selges det deler til over alt..

 

ville bare nevne det..

 

er vel £2500 for det van aaken kittet til zetec s og for de pengene kan du få seriøst mye snacks til en zetec e..

 

 

Ok... Antar at Zetec e motoren også er en 16V sak med doble kammer, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant noen priser på nett for bytte zetec motorer i England..

 

Description Price

Exchange 1.6 1.8 2.0 Zetec Engines

01 Standard Reconditioned Engine £ 871.00

02 Modified Stage 1 £ 1175.50

03 Modified Stage 2 £ 1459.50

04 Modified Stage 3 £ 1654.00

 

Kan man få det samme i norge i det prisnivået eller?

Feks kjøpe en standard motor fra ett høggeri og så levere den inn for bytte mot en overhalt og tunet motor? Eller er det mye billigere å fikse opp motoren sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec E med stål blokk og alu topp kom først i 92 Escort som 1,6 og 1,8. I 93 kom den i Mondeo og da også som 2 .0. 1,6 literen yter 90 HK, 1,8 finnes som 105, 115 og 130 HK (Esc. XR3i), mens 2,0 yter 136 HK fram til 97, og 130 HK etter 97 (Tidlige utgaver er merket DOHC på toppdekslet, senere (94-?) har Zetec)

I 98 kom en ny versjon (sort toppdeksel, annet register o.s.v), denne ble levert i Mondeo -2001 og i Focus mk 1 1,8 og 2,0, samt Maverick

Denne motoren står rett i motorrommet, i Focus RS heter den forøvrig Duratec RS

 

Zetec SE helt i alu kom først som 1.25 og 1.4 i 96 Fiesta og som 1.7 i Puma. Kom senere som 1,6 i Puma, Fiesta, Courier, Fusion, og Focus. Denne ligger bakover i motorrommet og har kun Zetec navnet til felles med den andre.

Denne har også fått Duratec navnet etterhvert Har sett noe trim til denne, men enklere med E utgaven og da helst før 98

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår