PsychoPat Skrevet Oktober 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2006 Hei, jeg håper på litt hjelp av guruene her. :) Jeg kjøpte en Focal 38KX av El-LoCo for en liten stund siden. Han gav meg med et data-ark i PDF format. Jeg er langt fra ingen ekspert, og etter alt pratet rundt programmer som hjelper deg med kasseutregning tør jeg ikke prøve det selv. Som dere guruer selv sier; programmene er kun til veiledning, de er ingen fasit. Siden dere uansett må ha parameterene for å hjelpe meg, her er dem; Fs -45.75 Hz Vas - 116.4 l Qts - 0.55 Qes - 0.57 Qms - 15.3 Re - 3.9 Ohm Sd - 829.58 cm2 Cas - 828E-09 m3/N Mas - 14.6 kg/m4 Ras - 274.7 Ohm.ac Cms - 120E-06 m/N Mms - 100.48 g Rms - 1891 kg/s Ces - 508.4 my F Les - 23.8 mH Res - 104.6 Ohm Bl - 14.1 N/A Jeg vet at mange av parameterene er totalt unødvendige, men jeg skrev dem nå opp for å slippe å føre på noe mer. Jeg har også to grafer som ser ut som frekvensresponsen ved bruk av portet 60l og 100l kasse. Ønskelig å legge ut bilde av disse? Det står også noen verdier for ting jeg ikke helt skjønner. Det endelige spørsmålet mitt munner altså ut i; kan noen her anbefale meg et kassevolum samt portstørrelse? Må jeg ytre mine ønsker om hva slags bass jeg liker først? Jeg vet nemlig ikke helt hva slags bass jeg liker. :( Men jeg ønsker en jevn frekvensgang, ikke slik at elementet har store peaks ved visse frekvenser. Bilen elementet skal inn i er en stasjonsvogn. Musikken jeg hører hip-hop/rap/techno/litt rock. Om noen vet om noen som selger porter som er avrundet i begge ender som er lett justerbare i lengden, så tar jeg gjerne imot tips på det også. :) Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opeth Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Ikke for å pisse på paraden din men den bassen der er vel egentlig en SPL bass som er designet for å gi høy peak ved ca 65 Hz... Spiller sikkert bra SQ i lukket kasse men portet kasse vil ikke ha jevn ferkvensgang som du er ute etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Oktober 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Ja, det er jo litt sant. Uansett ønsker jeg tips og råd til en mulig bra løsning. Bassen er beregnet på portet kasse, uten at jeg egentlig har noen peil, tror jeg ikke lukket er noen god løsning da.. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Oktober 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2006 Ja, det er jo litt sant. Uansett ønsker jeg tips og råd til en mulig bra løsning. Bassen er beregnet på portet kasse, uten at jeg egentlig har noen peil, tror jeg ikke lukket er noen god løsning da.. 100 liter hvis du har plass, tunet til 35Hz. (2stk. 3" port ca. 12cm. lange) Dette er en undertunet kasse som vil gi deg rask transientrespons og relativt flat frekvensgang. Ulempen er at elementet tåler litt mindre effekt, noe jeg ikke tror blir noe problem da det er veldig lettdrevent. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Oktober 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Tusen takk! :) Da prøver jeg dette. Om portene mine er litt lange, kan det kanskje lønne seg å prøve med lengre porter før jeg kapper dem, bare for å høre? Jeg kommer sikkert til å spørre på nytt når jeg kommer så langt, i en eventuell prosjekttråd. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Dette var nettopp hvorfor jeg solgte den, 100 liter ble for stort i bilen. Mener å huske at Dag tok et par simuleringer med en båndpasskasse som også så bra ut ? Håper du får brukt elementet til noe kult, du fikk det vertfall billig nok hehe... :D Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Dette var nettopp hvorfor jeg solgte den, 100 liter ble for stort i bilen. Har ikke du stasjonsvogn?? :D Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
El-LoCo Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Har ikke du stasjonsvogn?? :D Haha joda, men det ble trangt nok med kassen jeg endte opp med å bruke :P Ville ha kassen en viss størelse for å gå "flush" med der gardinen ligger i bagasjerommet om du er kjent med A4'en dels fordi det er kjekt med litt bagasjeplass og dels fordi jeg synes det ser bra ut ;). Siter -'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!] -'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!] -'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt] Spiller selges Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsychoPat Skrevet Oktober 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Ja, vi stoler på Dag. :) Ja, jeg får nok brukt for det. Jeg er sjeleglad for at jeg kjøpte det. Jeg testet den gamle RFP 1212 SE jeg hadde planer om å bruke, den virket litt... hmm... sprengt! Så den var jo absolutt et dårlig kjøp. Jeg er ikke sikker på hva slags løsning jeg kommer til å bruke, jeg har egentlig ikke lyst til å hive ut reservehjulet, men det ser ut til at det blir slik. Det er ikke overflod av plass i en 320 stv. Siter Mvh Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Tusen takk! :) Da prøver jeg dette. Om portene mine er litt lange, kan det kanskje lønne seg å prøve med lengre porter før jeg kapper dem, bare for å høre? Jeg kommer sikkert til å spørre på nytt når jeg kommer så langt, i en eventuell prosjekttråd. Du kan godt prøve med portene litt lengre, men noe særlig mer enn 10-15% lengre ville jeg ikke gått for. Tror ikke du skal være redd for lav SQ på denne løsningen, men det helt store skyvet i nederste oktaven kan du nok ikke vente deg. Det er et morsom og litt sært element du har fått deg som krever en del kasse, men til gjengjeld kvitterer den med skikkelig trøkk med noen få watt. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg