Gå til innhold

Godkjent senkesett


budjet

Anbefalte innlegg

Har vært på EU-kontroll med min MB190 90-modell.

Fikk mangel på at jeg må forelegge dokumentasjon på godkjent senkesett.

Bilen kjøpte jeg for 3 år siden (importert fra Tyskland i 1996), ferdig senket, og jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal finne ut hilket senkesett som er installert og om det er godkjent eller ikke.

Forøvrig så godkjente samme verkstedet bilen for 2 år siden, senket, uten bemerkninger (til og med samme mekanikeren). Det er kanskje det at tuppen på ene fjæra bak nå er brukket og må skiftes, og at det da er et poeng at en må kjøpe ny fjær som er kompatibel med senkesettet, altså kortere og stivere?

Forøvrig oppfører bilen seg bra, ingen subbing eller annet i svinger.

 

Verkstedet sa at jeg kan finne navn på senkesett på nettet og ta ut dokumentasjon derfra. Har ikke lykkes med det.

 

Noen forslag til nett-adresser? Heter det forresten at senkesett skal være godkjent? I tilfelle av hvem? Biltilsynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til alle.

Nå har jeg en del navn (Jamex, Lowring, Inter Alloy, Eibach, H & R, o.s.v.), så får jeg se om jeg finner noe noe merking som ligner dette under bilen (håper noe er leselig etter mange år).

Så får jeg håpe at verkstedet sier at "ja, dette er et godkjent senkesett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan lønne seg å skaffe nytt senkesett/senkefjære. koster 1500 på carstyling.no. der har de 60mm også. d skal jeg bestille snart. holder ikke med 40mm på mercedessynes ikke jeg. de er så høye orginalt. mn da må du bytte dempere samtidig. det koster ca 3500 for alle 4. sportsdempere. de er litt stivere og kortere. du må ha papirer på hjulstillingskontroll på et godkjent verksted. koster opptill 2500 mn kjenner du noen som driver med dette så blir det billigere vist du kjenner de.

Mazda 323 1,6i 89mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå prøvd å måle den ene bak-fjæra med bilen oppjekka:

Total lengde ca. 27,5 cm. Diameter ca. 13 mm. Farge: Blå (det er kanskje alle fjærer?).

NB: Lengden på 27.5 cm er kortere hvis det ligger ei pute inni koppen på toppen, men det har jeg ikke greid å se.

Noen merking med navn eller type er ikke mulig å finne.

 

Noen som kjenner igjen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår