Gå til innhold

Mr.Transam's - 1982/87 Trans Am - "The Phoenix"

Ranger emnet

Mr.TransAm

Anbefalte innlegg

Ok, da var det på tide å lufte mitt prosjekt her inne. Det har gått litt tregt her i det siste fordi jeg mangler sted å stå. men iløpet av kort tid nå regner jeg med å ha plass å pelle ned bilen og da blir denne tråden oppdatert fortløpende

Historikk:

Denne bilen er en 1982 modell Pontiac Firebird Trans Am Recaro Edition. Recaro T/A'ene ble produsert fra 1982-1985 og var regnet som "Top of the line" med sitt særpreget interiør.

Det som er litt spesielt med 1982 Recaro T/Aene er at man har ikke peiling i havet på hvor mange som ble produsert. Noen mener det dreier seg om 1700 biler, andre snakker om tall nedi 700 biler. Personlig tror jeg det dreier seg om tall rundt 1200-1400 biler. Etter "Knight Rider" og det faktum at disse bilene ble kjørt relativt hardt, er det ikke mange igjen. Jeg har hørt flere steder at det kun dreier seg om noen få hundre 82 Recaro biler igjen. Jeg har pr dags dato kun funnet 3 andre eiere. Det kom en 82 Recaro inn til Norge i våres. Så jeg regner med at det kun er min og den som er her i Norge.

Det som var spesielt med Recaro edition er jo da interiøret med sine koksgrå seter. Det stod også "recaro T/A" på dørhåndtaket (se bilde nedenfor)

Jeg kjøpte min bil for ca 3 år siden, og har vært kjempefornøyd med den!

Vel folkens, da setter vi igang!

Først Får dere noen bilder av slik bilen ser ut i dag!

582968_18_full.jpg

HPIM1069.jpg

HPIM1068.jpg

HPIM1067.jpg

HPIM1066.jpg

HPIM1065.jpg

HPIM1064.jpg

HPIM1063.jpg

HPIM1062.jpg

HPIM1061.jpg

HPIM1059.jpg

HPIM1058.jpg

HPIM1057.jpg

HPIM1056.jpg

HPIM1055.jpg

HPIM1054.jpg

Planer eksteriør:

Bilen får shavede dørhåndtak, nøkkelhull og antenne.

Bilen blir også bygget om til en nyere modell T/A med skjørtekanter, nye baklys, ny bakfanger, ny front, vinge og panser

ADR Sterling Chrome felger. Må bygge om boltsirkel på disse:

adrsterling_lexus.jpg

Ram Air 2 panser:

jcta001.JPG

Bilen blir lakkert i Candy Apple red og kommer til å se veldig lik ut som denne (som har nesten like felger):

d3up.jpg

Så kommer det morsomme med lakkeringen:

Jeg har planer om å få lakkert denne ørnen på fronten og b-stolpen:

da_1_130.jpg

Og "Mr.Transam" på førersidedøren som en liten signatur (alâ smokey and the bandit).

Planer interiørt

Hvis jeg har penger nok til dette, blir det gjort en custom jobb innvendig. Jeg er veldig fram og tilbake på om jeg skal beholde de originale setene og evt trekke de om. Interiøret blir beige over det hele og jeg har ordnet med en salmaker i Litauen som gjør hele jobben for meg.

Det som skjer hvis kronasjene er der er:

Custom bygget midtkonsoll som strekker seg mellom baksetene og veldig "smooth" inn i dashen. Dashen blir byttet ut med noe som er mer moderne og har finere linjer. Mulig et 4 generasjons dash. Digitale instrumentmålere fra http://www.egauges.com. Baksetene skal beholdes slik de er nå (skal få opp bilder av de senere) men selvfølgelig trekkes om til beige

Men dette avhengiger som sagt av hvor mye penger jeg skal legge inn i dette prosjektet. så vi får se. ;) Uansett skal det bli forandringer der inne.

Motor:

Pr dags dato sitter det en 5 liters 305 Chevy Small block i bilen med en TH-350 På slep. den kassa som sitter i den nå har røket, men jeg har en ny en på hånd.

Jeg har kjøpt Chippet TPI innsprut til bilen som skal på iløpet av vinteren.

Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal bytte motoren eller bygge videre på den jeg har. Grunnen til det er at jeg ikke kjenner tilstanden på denne motoren. Den skal ut iløpet av vinteren og åpnes

Handleliste:

Kjøpt:

Baklykter

Skjørtekanter

Bakfanger

Front

Dør passasjer

Xenonlys

Weatherstrips til dør og t-tak

Dørhåndtak

Parklys

GTA emblemer

TPI innsprut

Panserstøtter

Eksos

Ikke kjøpt:

Ram Air 2 hood

Automatisk Døråpner (eller hva pokkern det heter)

Sideskjerm Førerside

Power mirror Førerside

Vinge GTA style

T-Top bar

Bilder av innkjøpte deler:

HPIM1053.jpg

HPIM1051.jpg

6054halo1.jpg

d2_1_sbl.JPG

a8_12.JPG

15_1_b.JPG

tpiintake001.jpg

cf_1.JPG

Her er bildene av front, hekk og skjørtekanter som er på vei over fra statene nå. Due any day now!

da_1.JPG

fa_1.JPG

65_1.JPG

17_1.JPG

Vel, det er det for nå! Kom gjerne med innspill om hva jeg burde gjøre annerledes, hva dere liker, ikke liker osv. All kritikk er god kritikk! Og ros er.... ehmm.. ros... Så kjør på! :D

Jeg begynner å demontere bilen så snart jeg får inn karrosseridelene mine. Iflg selger skulle de vært her forrige tirsdag. Så de kommer hvert øyeblikk

-Mr.Transam-

1984 Recaro T/A 350

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå som dere har fått et lite innblikk i hvordan bilen blir trenger jeg litt hjelp med en liten ting:

NAVN! Hva skal jeg kalle bilen? :D

Den som kommer opp med noe jeg liker, får gleden av at bilen faktisk blir døpt med det navnet.

1984 Recaro T/A 350

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det e bærre lækkert... T-tak også. nydelig

:D

Men for jesus tid,,, fjern de volgswagen blinklysene som er montert på sidene.

Skammelig syn :P

Og de plastikkblå tåkelysene, ikke hive på slikt vel?

Må holde bilen tidsriktig. Er jo så utrolig stilige biler dette i seg selv...

Ellers så svir det godt i øynene mine når jeg ser hva folk kan gjøre, risse inn riper i lakken på tilfeldige biler... skulle klippet fingrene på dem.!!

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de blinkersene må være der pga godkjenning. ingen vei utenom. Vurderer å lage en brakett på undersiden av skjermen som kan huse et blinkers når den skal inn til godkjenning.

Og de plastikkblå tåkelysene er ikke tåkelys, men hovedlys! Og de ser faktisk veldig bra ut montert. Er fremdeles på utkikk etter et annet sett med xenons som kan monteres uten angel eyes. er ikke noe fan av de selv, men er heller ikke glad i de originale lysene da de er elendige!

Og jeg er enig med deg ang ripingen! Du kan tenke deg hvordan jeg reagerte da jeg fant ut det! ;)

1984 Recaro T/A 350

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henger på Mopedportalen også, ser jeg? :p

Kanskje litt? ;) hehe

Snubla innom der når jeg leste noe ufattelig feilinfo om Trans am og lagde likesågodt en tråd. sjeldent jeg er innom der lengre da folk har blitt litt flinkere til å google ting før de slenger ut kommentarer

1984 Recaro T/A 350

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke blinklys på sidene på volvoen.. glir rett gjennom den.

men hva med å ha en mindlertidig løsning under godkjenning; koble blinklyset inn på den originale gule markeringslyktene du har på sidene? eller under godkjenning bare lime ei lita gul universallampe på utsiden av markeringslyktene?

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra en leverandør av Ram Air Panser i statene nå:

"Hello, Yes we can they are shipped air Freight By Bax Global Freight I would need your complete shipping addres to get you a correct freight quote. Thanks for your interest in our products. Sincerely, Rex Orr

"

ENDELIG! Har prøvd alle de store produsentene av disse panserene, men ingen gidder å shippe til Norge.

da blir det bestilt om ikke så lenge. skal først få shipping prisen av selger

1984 Recaro T/A 350

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider