Gå til innhold

Valg av kondensator... Noen som kan gi meg et godt tilbud?

Ranger emnet

jonarv

Anbefalte innlegg

Nå begynner det endelig å se bedre ut med økonomien, og jeg er plutselig på ivrig jakt etter kondensator...

Har 3stk. Rockfordforsterkere som skal ha nok strøm, og til sammen yter anlegget 2200W RMS(850+850+500).

Har også planer om å bygge ut anlegget senere, så en 3 fahrad eller høyere er det jeg sikter til...

Noen som har forslag og/eller erfaringer på hva jeg bør velge?

Har sett på en del artikler på blnt annet http://www.megabillig.com som importerer kondensatorene sine direkte fra USA. Veldig fine priser, men er kvaliteten like bra? Leverer dem like mye som oppgitt?

Her ser dere et lite utvalg av kondensatorene av merket BLITZ som selges på http://www.megabillig.com:

3 fahrads kondensator til 1220,- pluss frakt

3fahrad.jpg

25 fahrads kondensator til 2060,- pluss frakt!!

25fahrad.jpg

50 fahrads kondensator til 2420,- pluss frakt!!!!

50fahrad.jpg

Blir nok moms osv i tillegg, men allikevel ganske billig da... Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å investere i et skikkelig batteri istedet? En kondensator lager ikke strøm vettu, til det trenger du et skikkelig batteri og dynamo ;)

Og har du ok batteri, kjøp heller et skikkelig batteri til og ha bak, det vil gjøre mye mer nytte enn en 50F kondis any day.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... problemet med Kinetik blir at jeg ikke aner hvor jeg kan få plass til den... Slik ser det ut foreløpig med alle tre forsterkerene linket sammen til en:

DSCN0262.jpg

Dessuten hører jeg at batterikondisene er trege med tanke på opplading(?) Vil vel ikke lade spesielt bra med en original-dynamo(70A) da? Har montert 15 volts regulator.

Grunnen til at jeg blir fristet av å kjøpe f.eks Blitz 25F kondensatoren dere ser bilde av er at den er helt flat og kan monteres i bakseteryggen. Et alternativ er å montere to sylinder-kondenstorer på hver sin side av forsterker-rekka, men da kan dem ikke være lenger enn 27 cm...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som et pent bygge det der da ;) Tror jeg hadde kanskje hadde satt et batteri til eller en kondensator på siden der.. (på min bil har jeg en grop på vær side) genial ekstra plass når det trengs;)

Hakke vurdert å montere det inn i veggen da? Ser du ikke har fjernet det orginale, bak der lurer det alltid stor nok plass merklig nok, jeg fikk en hel 1000w forsterkern ned på andre siden ved lufte kanalen ut bak disse interiør panelene hvis du skjønner.

pent bygd, stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Probe GT: Takk for skrytet...:) Har vurdert å montere dem inni veggen ja! Men har sett bak originalplatene, og plassen var ikke like god som jeg trodde..:P Det beste alternativet jeg går for nå er å montere i bakseteryggen.

Vil dere altså ikke anbefale en 25F kondensator når jeg har originaldynamo og maxima-batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha håp om å forsyne forsterkerne med nok strøm bør du nok ha et ekstra batteri her ja. Med tida ville nok en større dynamo gjort susen også.

Kinetik er vel noe av det beste en kan få tak i på batterifronten vil jeg tro :)

Ikke ta dette altfor ille ;)

Det ikke er ment spesielt til deg, resten vil nok kjenne seg igjen.

Hvor har du det fra at batteriet hans ikke klarer å levere nok strøm til de forsterkerne??

Begynner å bli jævlig lei alt maset om Kinetik, Morel, Sinfoni osv...

Du er bare en av de som er veldig flink til å nevne disse merkene der et er mulig.

Sier ikke at noe av det er dårlig, for det er det nok ikke, men ingen av dem kan kurere kreft... Get the deal?

Ett godt batteri kan levere mer enn nok strøm til de mest krevende forsterkere. Så lenge man ikke snakker seriøs dB-bil...

Spenningsforskjellen i min bil på 0 W og 1200 W er under 0,1 V. Hvem merker det?

Da er det snakk om max tyning av forsterkeren med sinustoner i noen sekunder.

Jeg er 100% sikker på at spenningen ikke vil falle 0,5 V (som mange mener er grensen til akseptabelt på bare hovedstrømkabelen) om jeg kjører anlegget på bare Oddysey'et.

Hadde jeg ikke hatt Maxxima-batteriet fra før av, hadde jeg glatt klart meg med bare Oddysey'et. Da hadde jeg også klart å lure meg inn i Street B så vidt jeg kan huske...

Den eneste grunnen til å ha flere batterier, er om du kommer til å spille over lengre perioder uten lading.

Dynamo er nok en mye mer fornyftig oppgradering om batteriet og kabling er bra fra før av :)

Kondensator kan også være en fornuftig medisin mot spenningsfall, men det gjenstår for min del å få beviser for om dynamoen gjør en god nok jobb.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det slettes ikke ille opp ;) Mannen spurte, jeg svarte.

Angående hvem som nevnte ett av de merkene du omtalte som uegnet til å kurere kreft så var det ikke meg som brakte det på banen først ;)

Batteriet hans vil nok klare å levere sitt, men om han likevel planlegger kjøp av ting som forbedrer strømforsyningsforholdene i kjerra mener jeg det er mer fornuft i å bruke ~2.5k på et batteri kontra en kondensator, rett og slett fordi en får mer for pengene.

En større dynamo vil også hjelpe på, der har du helt klart et poeng, det er kanskje det beste valget om en finner noe som passer hos høggern til en fornuftig pris.

Ellers glemte jeg mantraet om oppgradering av originalkabler men det har Zetec tatt seg av.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det slettes ikke ille opp ;) Mannen spurte, jeg svarte.

Angående hvem som nevnte ett av de merkene du omtalte som uegnet til å kurere kreft så var det ikke meg som brakte det på banen først ;)

Batteriet hans vil nok klare å levere sitt, men om han likevel planlegger kjøp av ting som forbedrer strømforsyningsforholdene i kjerra mener jeg det er mer fornuft i å bruke ~2.5k på et batteri kontra en kondensator, rett og slett fordi en får mer for pengene.

En større dynamo vil også hjelpe på, der har du helt klart et poeng, det er kanskje det beste valget om en finner noe som passer hos høggern til en fornuftig pris.

Ellers glemte jeg mantraet om oppgradering av originalkabler men det har Zetec tatt seg av.

Du har for så vidt et poeng der angående hva som gir mest for pengene, men det kommer an på så mye egentlig...

Ser ingen grunn til å kurere et problem man ikke har!

Synes det er altfor mange som skriver her at de har så og så mange watt i utgangstransistorene til subbene (eller var det inngangene...?) og spør om de da trenger ekstra batteri, kondensator eller ny dynamo.

Jeg sier heller: Kom med et problem, så skal vi heller komme frem til en løsning :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig konstruktiv diskusjon dette folkens! Bra at dere tar dere tid til dette!

BeemerZ1: Mener du at jeg derfor bør koble opp og prøve hele anlegget uten å bruke kondensator først, for å se om jeg egentlig trenger det?

:m'm:

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider