Gå til innhold

spm med å montere luftfilter på turbobil

Ranger emnet


AudioX

Anbefalte innlegg

har sett en del poster no om å montere åpent filter på en turbo bil, å beholde orginal dump ventil, folk skriver at de får en rå lyd...noen som kan beskrive denne lyden?? for meg virker det som om det ikke vil bli noen forskjell på om filteret e åpent eller i orginal forstand!?!?!:hvaskjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min kvittret pent og ikke for høyt med orginalt oppsett, uten luftfilter boks... Men er stor forskjell fra bil til bil, er jo bare å teste det:)

 

Har for meg at luftmengde måler sperrer mer av lyden inne iforhold til en masse måler. Spørs jo også hva bilen er utstyrt med;)

 

Og forskjellen på luftmengde måler og masse måler er???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengdemåler er av "klaff"-type hvor luften presser på en klaff som igjen gjør utslag i et potentiometer.

Luftmassemåler består av en tynn tynn tråd som er oppvarmet og alt ettersom hvor mye den blir kjølt ned kan man regne ut hvor mye luft som passerer.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvilken motor man har, men med åpent filter på vag 1.8T motorer blir det ihverfall endel lyd av den orginale resirk ventilen som står i.

 

Har jo selvfølgelig noe å si hvor mye trykk man kjører osv, men er ivertfall plenty dumplyd på min:)

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle åpne filter lager godt med lyd, på turbobiler blir det VELDIG mye mer lyd, fordi den har høyere hastighet på lufta inn filteret. En bekjent i Tromsø hadde et K&N 57i filter på en Impreza GT. Det ble FOR mye lyd for han så han ga bort filteret og satte tilbake orignalt innsug.

 

På min bil (1,8 liter, uten turbo) hører jeg en markant "tssssjuuh" akkurat idet jeg klasker foten på pedalen, og en dypere "baaaaah"-lyd når jeg går over 5000 o/min. Anbefales, om du liker lyden. Hvor mange hester du øker er vel marginalt.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor restrekivt innsugs boksen du har orginalt er, min ble sinnsyk forskjell. Så tjente inn noen ekstra hester i stallen. Men så har jeg satt opp trykket litt og litt annet;)

 

Husk, på turbo biler fungerer turbo og intercooler som en lyd demper fra 'motor lyden' du hører mer en illsint tiger som puster å peser med turbo mener jeg, en motor lyd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår