Gå til innhold

tikkelyd fra motoren

Ranger emnet


Torodd

Anbefalte innlegg

Hei, har en svak tikkelyd fra motoren når den er varm, jeg hører lyden lettest på den siden eksosen ligger. Motoren tikker ikke når den er kald, men etter litt aktiv kjøring kan jeg høre lyden (kommer og går litt) kjører på 5w-40 statoil olje.Lurer litt på om det kan være ventilene eller løfterene.. eller kan det være at jeg kjører på litt tynn\feil olje???

 

(BMW 320ia 95" 193 000km) mener på at det er m52 med vanos

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den " tikke lyden " høres det mer ut som kakling?

 

Hadde et problem på min bil som hørtes veldig likt ut. Når motoren var kald kom det ingen kaklelyd fra registerhuset, men når den ble varm kom kaklingen.

 

Prøv å fyll på tykkere olje, men tviler på at det hjelper. Er sikkert på at det er vanosen som lager lyden, var iallefall det vi fant ut av kaklelyden jeg hadde. Mange andre som også har samme " problem ".

 

Du kan også prøve og skifte kjestrammer. Kan jo være den som har blitt slakk etter årene :P

 

Men siden du har variable ventiler ( vanos ) er det iallefall ikke ventilene dine som lager ulyden siden de justerer seg selv.

 

Om det er vanosen som lager lyden ( som jeg er 99 % sikker på at det er ) er det ingenting og frykte!! Det er vanlig på seksere at vanosen begynner å tikke litt etter mange års bruk!

Audi A3 1.8 1998 mod

Bmw 320I 1996 mod *solgt*

Bmw 320CI 2002 mod

Golf Tdi 1.9 1993 mod *solgt*

Bmw 325 M-tech 1995 mod *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det tullprat ?!?!? Du må jo begrunne det du sier.. ^^

 

Dessuten skjønner jeg ikke hvor du sier at det er tullprat, forskjellen på e30 motorene til e36 er jo nettopp dette! Selvjusterbare ventiler, sånn at man slipper og må justere ventilene hele tiden som på en e30 motor ..

Audi A3 1.8 1998 mod

Bmw 320I 1996 mod *solgt*

Bmw 320CI 2002 mod

Golf Tdi 1.9 1993 mod *solgt*

Bmw 325 M-tech 1995 mod *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen motor guru, men jeg vil gjerne prøve meg litt.. Vanos er vel BMWs versjon av Hondas VVT. Dvs. At ventilene justerer seg i forhold til turtallet, for å optimalisere ventil åpnings, og lukketid på forskjellige turtalls områder. Det har da etter min mening ikke noe med den type justering av ventiler som du snakker om 325-lfc.

 

Såvidt jeg vet har vel E36 hydraulisk løftemekanisme på ventilene, og det er her begrensingen i justeringen kommer inn...

 

Tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilløftere blir slitt selv om man har hydrauliske løftere vet dere.. om de blir slitne blir det ventiltikking. Men den motoren det snakkes om nå er vell ikke kjent for det problemet. Har god erfaring med min M40 motor hvertfall, og her hjalp tykkere olje mye.

- 09' BMW 318d LCI M-sport

- 04' Audi A3 1.6 Ambition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos er ikke det samme som V-tec til Honda, V-tech "slår inn" ved ett visst turtall, mens Vanos vrir vell kammene i forhold til hverandre for så å forandre åpne å lukketidene etter behov. Vanos er i bruk over hele registeret mens v-tec kobler inn på ett visst turtall.

 

M50 motoren har selvjusterende løftere, altså di vil justere seg selv, MEN visst kammen f.eks er veldig slitt vil ikke de klare å justere nok. Men tror ikke det er tilfelle, da de ikke slites så fort med mindre den har blitt misbrukt mye.

 

Det første jeg ville prøvd var å bytte olje siden den tikker mer når oljen blir varm, og derav tynnere. Gjerne til den Magnatec oljen som de nå selger billig på Mekonomen.

2002mod E46 320 M-Sport2 ESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilløftere blir slitt selv om man har hydrauliske løftere vet dere.. om de blir slitne blir det ventiltikking. Men den motoren det snakkes om nå er vell ikke kjent for det problemet. Har god erfaring med min M40 motor hvertfall, og her hjalp tykkere olje mye.

 

vilke olje hadde du før, og vilke olje bruker du nå??

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen tikker kun LITT når den er varm, ikke noe kraftig banking eller klakring. Bilen tikker ikke ting når den er kald, for at du skal kunne høre tikkingen må det være stille rundt deg å du må stå stille og lytte... tenkte jeg skulle ta og bytte toppdeksel pakkiningen, kansje jeg kan se om kamenne er slitt.

BMW 320ia m-teck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår