Gå til innhold

skurrelyden fra helvette!

Ranger emnet

Matix

Anbefalte innlegg

no skal dokker høre...

hadde koblet opp hele anlegge da jeg bare trengte å plugge i strøm og jording. Det jeg da greide å gjøre var å bytte om på strøm og jording til den ene forsterkeren så når jeg kobla til strømmen gikk sikringen til den ene forsterkeren til faens og den andre satt seg i protection...

da jeg fikk fiksa feilen og kjøpt nye sikringer så kom det ulyd av høytalerne. å prøvde å finne feilen i sikkert 100 timer.. (vi hadde testen forsterkeren og høytalerne i en annen bil og da funket den. kablene var ikke fra min bil)

så byttet jeg slik at konstant strømmen fra cd spilleren med styrestrømmen fra biln og omvendt. da funket det en stund før jeg fikk ulyden tilbake. nå får jeg faktisk ulyd fra når jeg skrur på vindusvisker, el vindu og når jeg starte motoren så går ulyden i takt med turtallet...

cd-spilleren testet vi også i en annen bil og der funka den bra bortsett fra når man skrur fra volum 1 til 0 når får dem en liten "boom" lyd i høytalerne men ingen skurring slik som på min bil

noen som har peiling på ka dette kan være så tar jeg gjerne imot råd osv

nb! joringa har vi testa på minuspolen på batteriet, strømkablene ligger ikke nært signal- eller remotekabeln

noe dere lurer på om kobling eller lignende er det bare å spørre

---

All regards Matix

1992 - Mazda MX-5

1997 - Golf III

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Jordingen har vi testet på minuspolen på batteriet, strømkablene ligger ikke nært signal- eller remotekabelen

Mener du at du har montert jordingen på minuspolen, eller har dere testet med den der og ingen forskjell?

Husk at du skjelden kan få god nok jording, gjelder på det meste i bilen..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra både cd-spilleren og forsterkerne ja, uten forskjell

Jeg ville lagt opp ny jording uansett, bruk skikkelige kabler og finn deg noen skikkelige jordingspunkter..

Du bør også sjekke om du har noen høytalerledninger som går til jord, for det skal dem absolutt ikke gjøre, da vil du kunne få den smelle lyden som du nevner her, samt skurring. Det kan være alt fra dårlig isolering på ledningene til at en ledning ligger løs.. Er ingen ekspert på slik, men har opplevd dette selv:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å jorde masse forskjellige plasser, en gang hadde vi faktisk opptil hele 3 jordingspunkter samtidig. Karosseri, minuspålen og sigarettenner. Men der var lyden. Det skal ikke være brudd i noen av høytallerkablene eller signalkablene slik at den går i jord, men vi kan jo alltids isolere dem med elektrotape el.l.

Men jeg har egentlig gått tom for ideéer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no skal dokker høre...

hadde koblet opp hele anlegge da jeg bare trengte å plugge i strøm og jording. Det jeg da greide å gjøre var å bytte om på strøm og jording til den ene forsterkeren så når jeg kobla til strømmen gikk sikringen til den ene forsterkeren til faens og den andre satt seg i protection...

da jeg fikk fiksa feilen og kjøpt nye sikringer så kom det ulyd av høytalerne. å prøvde å finne feilen i sikkert 100 timer.. (vi hadde testen forsterkeren og høytalerne i en annen bil og da funket den. kablene var ikke fra min bil)

så byttet jeg slik at konstant strømmen fra cd spilleren med styrestrømmen fra biln og omvendt. da funket det en stund før jeg fikk ulyden tilbake. nå får jeg faktisk ulyd fra når jeg skrur på vindusvisker, el vindu og når jeg starte motoren så går ulyden i takt med turtallet...

cd-spilleren testet vi også i en annen bil og der funka den bra bortsett fra når man skrur fra volum 1 til 0 når får dem en liten "boom" lyd i høytalerne men ingen skurring slik som på min bil

noen som har peiling på ka dette kan være så tar jeg gjerne imot råd osv

nb! joringa har vi testa på minuspolen på batteriet, strømkablene ligger ikke nært signal- eller remotekabeln

noe dere lurer på om kobling eller lignende er det bare å spørre

denne lyden kommer nesten helt garantert av dårlig jording, enten at den ikke er skikkelig jordet nå eller at den har tatt skade av å ha vært dårlig jordet tidligere..

hva slags signalkabler har du brukt? hvis det er en av de to billigste typene fra biltema har du problemet ditt løst allerede.. :shake

ser du skriver at du har prøvd å jorde forsterkerne på flere plasser samtidig? det er ikke en veldig god ide bare så du er klar over det.. de burde heller jordes til ett skikkelig punkt i karosseriet for å hindre spenningsforskjeller.. ett setebeltefeste er som regel en god forankring, puss av lakken der du skal feste kabelen, fest kabelen og lakk over det du har pusset for mye så det ikke ruster..

hvordan har du gjort det med kabler mellom batteri og karosseri? bare den originale eller? og hvor tykk jordingskabel har du gjennom hele systemet? samme som +?

hvis alt er skikkelig jordet i alle kanter kan du jo prøve å kjøpe en såkalt "støyfjerner" til å sette på phonokablene, på engelsk heter den ground loop isolator og som det ligger i navnet så isolerer den støy i jordingskabelen inne i signalkabelen.. mener selv at det er siste utvei, men den fjerner som regel den lyden du nevner her hvis ingenting annet fungerer.. uansett er det ikke en god ide å sette den inn hvis jordingen er for dårlig, da skjuler du bare problemet og det kommer til å bite deg i ræva når forsterkerne tar kvelden.. uansett så selges disse på de fleste plasser de selger bilstereo, også biltema, men er meget usikker på kvaliteten der.. :doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en stygg knitring i min bil :violin: som kom å gikk, var signal inngangene i forsterkeren som hadde ett PITTE lite brudd som kom og gikk, etter som subbene slo og ristet litt (kasta Denon forsterkeren og kjøpte ny JBL)

kan jo sjekke, vet aldri ?

Lykke til, det er så sugent med sånne feil. satt i 6 timer før jeg fant det ut, prøvde alt :magic: hehe

Leter etter felger til bilen min, 4x100 17"

kom med forslag

(helst Oz racing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider