Gå til innhold

Hvordan gjennomføres trygg prøvekjøring av bil til salgs?

Ranger emnet

månestråle

Anbefalte innlegg

Skal selge bilen min,og tenker på å legge den ut på f.eks finn.no. Den er ikke ny,g ikke veldig verdifull,-89 mod. Så i kroner og øre er det ikke noen gullgruve,men den er på en måte gull verdt for meg,slik at jeg er redd for at ev "prøvekjøring" av potensiell kjøper kan ende med at bilen kanskje blir stjålet,eller skadet under test av fremmede sjåfører. Som jente har jeg heller ikke akkurat lyst å være passasjer alene i bilen min med en fremmed fyr ved rattet...Hvordan kan man sikre seg sånn littegrann tro? Blir dere med fremmede på prøveturer,eller går det greit å slippe dem avgårde alene med bilen,og regne med at den kommer tilbake? Har aldri solgt til ukjente før..bare familie/kjente :) Håper noen gidder å gi meg et godt råd. På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del, har alltid latt mulige kjøpere kjøre alene, men jeg har heller ikke solgt noen dyre biler.

Skulle tro at du temmelig fort får en ”feeling” på kunden. Skulle du få en dårlig følelse kunne du kanskje sende en bror, kompis eller kjæreste med på turen dersom du selv ikke føler deg trygg?

Uansett kan du be om å få se førerkortet og notere deg informasjonen bak øret dersom det skulle bli noe problem.

91`Saab 900I 16V

X- 90`Corolla 1,6 XLI

X- 90 Sierra 2,0 Cl DOHC

X- 87 205 CT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ta bilde av førerkortet.

Jeg blir som regel alltid med når folk prøvekjører bilene mine. Først pga at noen av bilene jeg har solgt har vært å innby til å sprenge fartsgrenser, samt at jeg forsøker å fortelle litt mer om bilen underveis.

Jeg jobbet for en bilforretning tidligere, og der sikret vi oss alltid med navn og kopi av førerkort.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er int i min bil, ville 'låne' den.. Jeg kjenner han jo bitte litt, og vet godt hvem han er osv, men jeg ville sitte på, så jeg satt i baksetet mens han å en kompis prøvde den.. gikk greit det, men har aldri følte meg så redd før:O Liker ikke låne bort bilene mine... hrpmh... men ta noe imot at de prøver den, eller sitt på selv;) Er det noen skikkelige afrikanere, ikke sitt på, blir du kanskje kidnappa:P men ta noe imot:P ;)

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Lånte nylig bilen min til en som var å tittet på den. Hadde ingen betenkeligheter, sjekket naturligvis at fyren hadde førerkort og kameraten hans sto igjen sammen med meg. Skal sies at jeg hadde nok ikke lånt vekk bilen til en hvemsomhelst nei. Man skuer hunden fort på hårene, eller.no ;)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så kjipt, for begge parter, OM du skulle høre/se noe galt med bilen i det han leverer den, eller dagen(e) etter... Da vet du liksom ingen ting.

Samme for han som faktisk prøvekjører: Han kommer tilbake med bilen, og merker at det er lyder der eller at noe ikke er som det skal (eller som det var når han tok løs). Han kjørte kanskje ikke noe hardere eller verre en man skulle tro, men for deg som selger så ANER du jo ikke hvordan han har kjørt med bilen.

Så ja, for alle sin den, bli med eller få noen du kjenner til å bli med!

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er at hvis den som prøver bilen stikker av så blir liksom bilen "stjælt" og man kan få problemer med forsikringa siden man selv ga bort nøklene til bilen..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene folk har prøvekjørt ting jeg har til salgs har jeg rett og slett beholdt førekortet dems jeg. Så får de det tilbake når de leverer det de låner. Enkelt å greit.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene folk har prøvekjørt ting jeg har til salgs har jeg rett og slett beholdt førekortet dems jeg. Så får de det tilbake når de leverer det de låner. Enkelt å greit.

Åssen er det om de melder førerkortet "mistet" ?

Hadde jeg prøvekjørt en av dine ting hadde jeg vært ekstra forsiktig. Tanken på deg og doggiene dine.. Grøss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider