Gå til innhold

Porting av topp nødvendig?

Ranger emnet

Knut Inge

Anbefalte innlegg

Har ein b230ft motor som eg skal få litt meir hk i. Planen er og få mellom 270og 300hk. Det som skal på den er:

-Garrett t3/t4 turbo

-R sport dysene

-Stor intercooler

-Justerbar btr

-Spesial chip

-531 topp

Men er det nødvendig og porta toppen? Får eg merkbar effekt av det?

Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT)

Motorhispania Furia 2002mod

Suzuki zr chopper 89mod(solgt)

Honda pxr(borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

som KG sier:

"Flödesfeber: En del som hör av sig till oss har även drabbats av 'flödesfeber'. Ett högt flöde är ingen garanti på att motorn ger mer effekt än en med mindre flöde. Oftast får man kompromissa för att få ut mesta möjliga effekt över hela varvtalsregistret.

Vi sticket ut hakan og påstår: Att de som propagerar för att alla toppar skall vara flödade för bästa möjliga effekt är ute på hal is. Vi anser att det som betyder mest när det gäller portning av topplock är erfarenhet! Erfarenhet från otaliga tester i bromsbänk och bil. Det är där motorn skall arbeta - sedan kvittar det vad alla värde på 'papperet' säger. De som har mest behov av att flödestesta är de som inte har den här erfarenheten. Många av de mest framgångsrika trimmarna har överhuvudtaget aldrig använt en flödesbänk!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han som har tatt 531'en jeg har på min og.. for å si det sånn, MYE kan sies om den karen, men porting og bygging har han vist rimelig god greie på etter det jeg har funnet ut.. men er kansje ikke den ærligste 40åringen du får tak i.. men sålenge du ikke skal kjøpe noe av'n så er jo alt godt

kan bl.a. komme i kontakt me han via http://www.trim-4-eldre.com der han kaller seg for EBB

Lenke til kommentar
Del på andre sider