RuuDpus Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Heisann! Ser at folk her "vet" om et element spiller bra sq eller bra spl... Er dette noe dere vet pga. at dere har hørt elementet før, eller kan dere se på enkelte opplysninger/parametre/etellerannet for å se hva slags element det er? Isåfall hva ser dere på, og hvilke "verdier" skal det dere ser på ha for å være sq eller spl element? Håper dere forstod den lettere dårlige forklaringa mi;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Ser det ofte veldig lett på Fs. Denne bør være under 40 Hz i hvert fall for at elementet skal spille skikkelig dypt. Så om man finner et element med Fs på f.eks. 45 Hz, så er det ganske sikkert ment til SPL. Dette gjelder forøvrig subwoofere, ikke små midbasser... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuuDpus Skrevet Oktober 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Ja, tenkte på subwoofere, 10-15" så rundt 40, da er det et midt på treet element, altså en god blanding, eller er det et skikkelig sq element når den er 40? hvor "sensitivt" er dette? fra 40-41 f.eks, har det mye å si, eller går det bare litterann mer mot spl fra 40-41? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Ikke helt sånn det er... Man kan ikke si at et element er bra eller dårlig bare ut ifra parameterne. Fs sier oss hva elementets egenresonans er. Det vil si at det vil ikke spille noe særlig under det. Jeg liker å ha bra trøkk ned i 25-30 Hz i hvert fall, så jeg vil ikke ha et element som har Fs på noe særlig over 30. XXX'ene synes jeg ikke spilte dypt nok, men de hadde nok ordnet det i portet kasse tunet lavt. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuuDpus Skrevet Oktober 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Men om du ser f.eks på ts3004spl, så er vel dette i utgangspunktet et spl element, men ahr fortsatt FS på 26,2 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Men om du ser f.eks på ts3004spl, så er vel dette i utgangspunktet et spl element, men ahr fortsatt FS på 26,2 ? Da ser du at det er ikke noe som kan bestemmes helt ut ifra parameterne. Men etter min mening er det ikke et skikkelig SPL-element uansett... Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuuDpus Skrevet Oktober 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2006 Oki, takk for hjelpa beemer, ble litt klokere hvertfall;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Ser det ofte veldig lett på Fs.Denne bør være under 40 Hz i hvert fall for at elementet skal spille skikkelig dypt. Så om man finner et element med Fs på f.eks. 45 Hz, så er det ganske sikkert ment til SPL. Dette gjelder forøvrig subwoofere, ikke små midbasser... Mvh Stian Jeg beklager å måtte korrigere deg her Stian, for det du sier stemmer ikke helt. Til en viss grad har du rett når det kommer til elementer til hjemmebruk, eventuelt om elementet har svært lav Q verdi. Et element med svært lav Q verdi vil begynne å rulle av svært tidlig, samtidig som det myke opphenget mister evne under Fs. Et element med høy Q verdi har nivå vesentlig lengre før det begynner å rulle av. Det ruller av vesentlig brattere, men vil alikevel kunne opprettholde et godt nivå, samtidig styres elementet lettere av oppheng under Fs. Samtidig må man ha i tankene bilens naturlige forsterkningskurve, noe som gjør at elementer med høy Fs godt kan ha rikelig med nivå under 20 Hz. Lav Fs er ikke nødvendigvis et behov i bil. Når det gjelder spl elementer, har disse gjerne høy Fs. Dette er ikke entydig positivt. Da elementet få en tildels meget kraftig impedanseøkning rundt Fs, vil dette medføre behov for svært mye effekt for å oppnå lydtrykk. Selv om lydtrykkmålingen kanskje foregår ved en høyere frekvens, vil impedansestigningen ha begynt vesentlig tidligere. Konklusjonen blir at man i må se på synergien element, kasse og rom/bilkupé for å avgjøre hvorvidt det oppfyller de krav man stiller. Slik jeg forklarer det blir ikke 100% dekkende, men det er et forsøk på å gjøre det forstålig. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
***shaddiw*** Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Nå ble jeg i alle fall en hel del klokere! *Hoster opp eij annlegg sie å begynner å lete!* Siter drive safe,,but very fast! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RuuDpus Skrevet Oktober 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Jeg får vel bare venne meg til tanken at jeg heller får spørre når det er et element jeg lurer på... Det her ble litt vel komplisert for min lille hjerne... Studerer økonomi jeg, ikke elektro, hehe ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Jeg får vel bare venne meg til tanken at jeg heller får spørre når det er et element jeg lurer på... Det her ble litt vel komplisert for min lille hjerne... Studerer økonomi jeg, ikke elektro, hehe ;) Det kan nok være lurt. Mitt poeng var kun å poengtere at et element sin resonnansfrekvens ikke har særlig med hvor godt elementet spiller, og samtidig gjøre det klart at det aller viktigste er å få synergien mellom element, akustisk ladning/tuning (kabinett) og det avgrensede rommet man skal spille i, i dette tilfellet en bilkupé, å fungere slik man ønsker. Dermed blir det -6db system som er viktig, ikke elementers Fs når man snakker om dypbassutstrekning. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fab Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Ikke helt sånn det er...Man kan ikke si at et element er bra eller dårlig bare ut ifra parameterne. Fs sier oss hva elementets egenresonans er. Det vil si at det vil ikke spille noe særlig under det. Jeg liker å ha bra trøkk ned i 25-30 Hz i hvert fall, så jeg vil ikke ha et element som har Fs på noe særlig over 30. XXX'ene synes jeg ikke spilte dypt nok, men de hadde nok ordnet det i portet kasse tunet lavt. Off Topic: Vet noen om en lydfil som går fra ca. 60Hz ned til ca. 20Hz? Jeg har REXXX i portet kasse og er spent på hvor dypt den spiller. Siter - Nissan 200sx s13 92mod, sort - Toyota Celica 88mod GT - SOLGT - Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
biol. Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 http://www.realmofexcursion.com/downloads.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fab Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Takk =) Siter - Nissan 200sx s13 92mod, sort - Toyota Celica 88mod GT - SOLGT - Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2006 Takk =) Og hvordan ble det? XXX15 skal spille bra dypt portet... Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg