Gå til innhold

sq eller spl? hvordan ser man dette?

Ranger emnet


RuuDpus

Anbefalte innlegg

Legger lydene over på IPoden nå - kommer tilbake med "resultatet" :)

 

Slik ble det

 

Ved 20 Hz begynnte det å skje ting. Når jeg kjørte 30Hz ble det totalt kaos i bilen. Det ristet ganske bra, og jeg kunne kjenne det blåste litt i småhårene i nakken :) Merket nå at kassen må forbedres, for det var litt mye ulyd.

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å måtte korrigere deg her Stian, for det du sier stemmer ikke helt. Til en viss grad har du rett når det kommer til elementer til hjemmebruk, eventuelt om elementet har svært lav Q verdi. Et element med svært lav Q verdi vil begynne å rulle av svært tidlig, samtidig som det myke opphenget mister evne under Fs. Et element med høy Q verdi har nivå vesentlig lengre før det begynner å rulle av. Det ruller av vesentlig brattere, men vil alikevel kunne opprettholde et godt nivå, samtidig styres elementet lettere av oppheng under Fs. Samtidig må man ha i tankene bilens naturlige forsterkningskurve, noe som gjør at elementer med høy Fs godt kan ha rikelig med nivå under 20 Hz. Lav Fs er ikke nødvendigvis et behov i bil.

 

Når det gjelder spl elementer, har disse gjerne høy Fs. Dette er ikke entydig positivt. Da elementet få en tildels meget kraftig impedanseøkning rundt Fs, vil dette medføre behov for svært mye effekt for å oppnå lydtrykk. Selv om lydtrykkmålingen kanskje foregår ved en høyere frekvens, vil impedansestigningen ha begynt vesentlig tidligere.

 

Konklusjonen blir at man i må se på synergien element, kasse og rom/bilkupé for å avgjøre hvorvidt det oppfyller de krav man stiller.

 

Slik jeg forklarer det blir ikke 100% dekkende, men det er et forsøk på å gjøre det forstålig.

 

mvh

 

Glenn

 

 

det der tror jeg det var få som skjønte noe av... sikkert masse riktid her,

(kan ingen ting om sånt) men jeg vil tro det må være en lettere måte å forklare det på. ser ut som du kan mye hvertfalt:)

 

Fab: mye måtte du ut med for RE XXX? og hvor kjøpte du den?

kult merke, men har aldri hørt på det.

Biler nå: Volvo 740 turbo og MB C180

 

Anlegg: DD 9515, DD 2510, DD M3, Hifonics Brutus 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den av en på bilforumet, den selges ikke i Norge så vidt jeg vet. Er utrolig fornøyd med den iallefall! Må si jeg har lyst til å teste DD - er ikke det rimelig hardcore saker?

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar her, men jeg hiver inn mine 5 cents:

Man KAN lese og studere seg fram til en slags idè om hvordan et element låter ved hjelp av de tekniske dataene, men det krever erfaring.

Det holder faktisk ikke med kunnskap, man må ha prøvd ut forskjellene.

Ellers er det min erfaring at den faktoren som skiller 2 tilsynelatende like elementer fra hverandre, ikke kan sees i de tekniske dataene, nemlig kompresjon.

Jeg har hørt elementer med de "rette" dataene, i "riktig" kasse som låter dårlig fordi de komprimerer lyden.

Dette er et fenomen som kan oppstå både akustisk (mekanisk) eller elektrisk.

Akustisk/mekanisk kompresjon oppstår hvis elementet er konstruert med for lite lufting, slik at elementet må jobbe med en luftreget som hindrer de bevegelige delene i å få bevege seg fritt.

Elektrisk kompresjon er et fenomen som oppstår når svingspolen blir varm, da stiger nemlig impedansen. Og som de fleste vet yter de fleste forsterkere mindre effekt i høyere impedanser.

Så for min egen del kan jeg fortelle en del om hvordan et element låter ut i fra de tekniske dataene, men jeg kan fortelle mye mer om jeg får innspisere elementet med fingrene.:)

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at det alltid lønner seg å høre på elementet, evt. høre med noen som har prøvd det før man kjøper det.

 

Skal man høre med andre som har prøvd, bør man kjenne godt til denne personens lydpreferanser.

Jeg ser daglig anbefalinger på dette forumet som er helt bak mål.

Hvis en person med lydpreferanser i retning av kirkelig kulturverksted spør om element X spiller bra, hjelper det han sikker svært lite at en person synes det elementet "ikke slår hardt nok".

Men ellers har du helt rett i at det å høre elementet selv er det viktigste.

Men dette er vanskelig å gjennomføre i praksis desverre.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. Er ikke like lett å prøve et element som å prøvekjøre en bil. Er også enig i det du sier om personens lydreferanser. Smaken er som baken, rett å slett. :)

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha bra trøkk ned i 25-30 Hz i hvert fall, så jeg vil ikke ha et element som har Fs på noe særlig over 30.

XXX'ene synes jeg ikke spilte dypt nok, men de hadde nok ordnet det i portet kasse tunet lavt.

dette tror jeg ikke stemmer helt. det kan blaupunkt elementene min skrive under på i allefall. har veldig bra trykk ned til 20-25Hz med disse elementene (med FS 41Hz), mens pioneer 121SPL elementene jeg hadde, med resonans på rundt 24Hz, ikke spilte på Langt nær like kraftig på dypbass (20-30Hz), selv med lav tuning.

så man kan nok ikke bare se på egenresonansen for å se om et element spiller dypt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette tror jeg ikke stemmer helt. det kan blaupunkt elementene min skrive under på i allefall. har veldig bra trykk ned til 20-25Hz med disse elementene (med FS 41Hz), mens pioneer 121SPL elementene jeg hadde, med resonans på rundt 24Hz, ikke spilte på Langt nær like kraftig på dypbass (20-30Hz), selv med lav tuning.

så man kan nok ikke bare se på egenresonansen for å se om et element spiller dypt eller ikke.

Har jo skrevet opp til flere ganger at det ikke stemmer helt...

Prøvde bare å gi en enkel forklaring som var mulig å forstå for folk flest :)

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår