Gå til innhold

Den nye bilavgiften, her er satsene

Ranger emnet


Dawg Dee-Lux

Anbefalte innlegg

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg blir litt skremt av disse nye avgiftene. Greit at en BMW 330d blir litt billigere men husk at det er på en avgift som har vært stor grunnet høyt slagvolum og hk fra før.

Samlet blir bilprisene dyrere enn det har vært før og vi som liker raske biler blir sterkt rammet.

Porsche 911 C2

Subaru Legacy Outback

Sommertreff Crew

http://www.sommertreff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

co2_gamlebiler.jpg

 

Altså, vil veldig mange av de "gamle" bilene vi importer til Norge beholde det gamle avgiftssystemet.....men det vi ikke veit foreløpig da er om SATSENE for ccm endres i dette systemet for DE GAMLE BILENE som vil måtte bruke ccm istedet for co2....hvilket ikke vil forundre meg det spøtt.

Men generelt så økes jo satsene med ca 2,5% hvert år.....så er man heldig og regjeringen er snille så blir importprisene på eldre biler "kun" justert med 2,5% i gjennomsnitt for de bilene som co2 ikke er oppgitt for....men det betviler jo jeg da!!!

 

Og til de som lurer på dette med å få målt co2 for å få fastslått avgiften: Så enkelt er det ikke, for den co2'n som nyere biler oppgis med er en kombinert måling som ikke kan gjøres "på stedet" med bare å stikke en co2-måler i hekken på bilen.... Den vil bare gi en statisk måling der og da, og ikke de dynamiske målingene som fabrikkene oppgir. Så det med at tekniske kontroller skal kunne bringe mer penger inn i statskassen ved å stoppe biler og måle co2, og utstede bøter/avgiftsregninger til folk har nok ingen hjemmel i loven etter det jeg mener.... co2 har ingen direkte sammenheng med effekt for de som tenker på dette med trimming osv.

 

Men alt i alt så har det nye systemet en katastrofal effekt på noen biler, og en fantastisk positiv effekt på andre biler - som uten tvil vil forandre kjøpe/bruksvanene til det norske folk i kommende periode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det da rett vist jeg legger inn verdien 0 da i det nye systemet eller skal jeg fremdeles benytte den gamle kalkulatoren? Vist jeg bruker verdien 0 i det nye så blir det :

 

"Engangsavgiften blir 15 709 kroner lavere i det nye systemet"

 

... men den måten kan vel på ingen måte stemme? En kjekk japse blir billigere?

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bilavgiftene lever videre med den rød-grønne regjeringen og bilistene forblir en stor melkeku for staten. Nye bompengeprosjekter er også varslet.

 

Hilsen Siv Jensen" :)

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" med denne avgiftsomleggingen er at dieselbiler blir foretrukket. Det er feil, når det faktisk finnes bedre og renere alternativer. Regjeringens (og Norges) miljøalibi forsvinner i samme åndedrag, fordi dieselmotorer slipper ut langt mer skadelige nitrøse gasser og sotpartikler.

 

Hvem er det som IKKE chipper en turbodiesel i disse dager? Forbruket øker, og svartrøyken står, selv av nesten nye dieselbiler! Det folk fleste IKKE vet, er at diesel med lavt svovelinnhold er dyrt å produsere, samt at fjerning av svovel fører til høyere forbruk. Med andre ord er man omtrent like langt når det gjelder utslipp av regjeringens "motegass": CO2.

 

Noen som virkelig tror at diesel som drivstoff vil fortsette å være rimeligere enn bensin?

 

En bensinmotor kan med enkle grep kjøres på propan, E85, etanol osv, som etter det jeg vet slipper ut mindre CO2 og svært lite annet. Men slike biler, f.eks. Saab 9-5 Biopower, blir faktisk straffet med det nye systemet!

 

Hvem vet forresten om CO2-avgifter får tilbakevirkende kraft, f.eks. at folk med dårlig råd og gamle biler verdt 60.000 må betale mye, mye mer enn en som har god råd og mulighet til å kjøpe seg 530d med 60000 kroner i avslag?

 

Det der jeg også lurer på, kan ikke skjønne at diesel er så mye mere miljøvennlig, sånn personlig så blir jeg dårlig av lukta av diesel, og hater det generellt, selv om jeg har dieselbil jeg og, sier ikke at det er miljøfarlig selv om jeg blir dårlig av det da. hehe. så i avisa i dag at diesel skal bli like dyrt som bensin. Hvorfor er egentlig diesel billigere?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår