Gå til innhold

renovering av b230et og montering i 240.. B230K -> B230ET

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

lager en tråd om motoren min som har fått gjennomgått en renovasjon og skal monteres i damas toførr.. ;)

 

 

dette blir vell egentlig en bildeserie med litt forklaringer ved noen bilder ;)

 

det er snakk om en b230et motor fra en 740 86mod som skal i en 240 88mod *som har b230k motor i nå*

 

 

 

*kommer update etterhvert, som jeg får tid å legge den ut..* ;)

 

Donorbilen...

solgt7401.jpg

Motoren...

motorn11.jpg

den gamle turboen.. rauk litt olje her ja..

motorn9.jpg

Turbo: Garrett TB0326

b230etparts43.jpg

531 toppen..

b230etparts45.jpg

daton på toppen

b230etparts46.jpg

 

volvo740tic17.jpg

heimebilderVOLVO11.jpg

min7406.jpg

volvo740tic1.jpg

 

ny turboen, jeg fikk tak i billigt..

turboen1.jpg

turboen.jpg

turboen4.jpg

 

bilen som motoren skal monteres i...

heimemekkeVolvo31.jpg

heimebilder29.jpg

heimebilder31.jpg

heimebilder28.jpg

 

har akkurat flyttet fordeleren ned i blokka.. brukte en b230e fordeler som prøvetilpassings fordeler, ble byttet ut med en b230k fordeler da jeg fant den.. ;) mellomakslingen som driver fordeleren og oljepumpa ble også hentet fra en b230k 88mod

b230etparts47.jpg

en oljekjøler fra en Turbodoesel.. tenkte å bruke denne dersom jeg får montert en filterforflytter for å kjøle ned oljen enda mer.. dette er en vannavkjølt oljekjøler..

b230etparts42.jpg

 

litt bilder fra overhalingen...

skiftet ventiltetninger osv i toppen..

motorrenovering6.jpg

 

ble svart ja.. skulle sikkert gått for rød, men jort er jort..

motorrenovering3.jpg

 

montert toppen *det ble byttet ALLE lager, pakninge, simmerringer, kobberringer, stempelring m/stemper, ny oljepumpe... +++

 

dersom man ser på bolten til nærmeste eksoshull ser man at den knakk gitt.. den ble borret opp og ut og satt i ny..

motorrenovering8.jpg

nesten ferdig sammensatt..

SANY0013.jpg

 

der var motoren montert i "testbilen" min gamle toførr...

volvob230etledninger.jpg

volvob230etledninger1.jpg

volvob230etledninger6.jpg

volvob230etledninger7.jpg

volvob230etledninger13.jpg

volvob230etledninger16.jpg

volvob230etledninger23.jpg

 

Her står jeg å fikser ledninger...

bilde057.jpg

fant en "ny" downpipe liggende som må tilpasses.. ;)

heimemekkeVolvo2.jpg

heimemekkeVolvo9.jpg

 

her er motoren på tur ut av testbilen for så å bli montert i den "rette" 240n...

heimemekkeVolvo4.jpg

heimemekkeVolvo6.jpg

 

div ledninger som skal tilkobles motoren..

volvob230etledninger24.jpg

volvob230etledninger25.jpg

volvob230etledninger26.jpg

 

her er hvordan oljekjøleren er blitt montert..

motorbytte53.jpg

 

mens man demonterte...

motorbytte1.jpg

 

gamlemotorn ute.. noen som vil kjøpe en billig b230k-motor:doh

motorbytte6.jpg

 

en liten hurtig vask før man monterte motorn.

motorbytte21.jpg

 

motoren montert..

motormontert9.jpg

motorbytte48.jpg

 

eksosen *tilpasset og sveist med god hjelp fra Haien*

motormontert6.jpg

 

 

 

legger flere bilder ut når jeg får stabilt nett.. motoren ble montert i hælga uje 40.. menne venter på sports filter ++ litt småtteri..

 

 

 

kom gjerne med kommentarer.. :google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har tatt ut k-motoren allerede..

 

skal montere turbomotoren i kveld tenker jeg..

 

er spent på hvor lenge m46 kassen holder.. og evt bakakslingen.. den har blitt kjørt en liten stund med for lite olje.. :hvaskjera ser det har rent olje ut fra speedoføleren...

 

kommer update i løpet av dagen, dersom jeg tar meg tid til det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesj... alt på volvo går utn oljæ ;) du bi tydelivis færdi før me du :p fekk ikke gjengetappen e trengt i dag så då bi dæ mandag... treng du sentreringstappen?

treng ikke sentringstappen..

 

jeg tror ikke jeg blir ferdig til å kunne kjøre før neste hælg.. fikk ut motorn i mårrest såe plages litt med div fettsjit.. hehe..

 

menne som sagt tidligere så regner jeg med å få motorn inn i morgen for montering.. har lagt opp div ledninger inne og bensinpumpa/slangen.. såe får se hvor langt jeg kommer..

 

alt går ikke på skinner :boxers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er motoren montert i bilen.. menne det gjenstår enda litt småtteri...

 

slikt som pumpa i tanken, filter på lmm, koble/sveise sammen eksosanlegget, koble ledninger på rett plass inne i bilen, sette på spacere for så å sette på felger bake.. samt sette på girknotten;) :boxers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja er ikkje mye igjen da nei:D

dette som blir how 2 tråden på B230et?

skal no følge med her og sjå, så slenger eg ut noen bilder her eg oxo når en begynder på det:D

 

 

har no lagt opp ledningsnettet i bilen no,(ligger i en hau under der) så er bare å koble opp der dei skal oxo sette i motor,

tenkte å strekke opp i morgen dit dei skal vere,

skal sjå om eg får kobla til litt ledninger oxo

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke tankpumpa fra 740 turboen.

Måtte d på min hvertfall

jeg bruker en pumpe i tanken fra en b23e motor...

det var samme nr på pumpene...:wonder:

 

benytter også hovedpumpa fra en b23e:D

 

er vell på tide med update snart...

 

 

har montert det meste nå, samt sveist "nytt" eksosanlegg *takket være, med god hjelp fra Haien* skal ta ledningene i morgen tidlig:titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår