Gå til innhold

renovering av b230et og montering i 240.. B230K -> B230ET

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

ja forstår dette er iriterandes,,,

 

har noen feil eg oxo som er j**** iriterandes,

men skal nok finne ut av det:)

 

jepp jepp... har antagelig funnet feilen..

sjekket tomgangsregulatoren og den virket litt mistenkelig..

men det gjorde også tempføleren...

 

 

skal lage en utdate på sjekkelisten med verdier og slik;) tenkte å scanne inn noen av papirene mine dersom det er av interesse... :) :google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har tatt noen nye bilder...

 

volvo240GLmedb230et3.jpg

 

volvo240GLmedb230et6.jpg

 

volvo240GLmedb230et8.jpg

 

volvo240GLmedb230et14.jpg

 

 

nå blir bilen avskiltet!!! i vente av å få handlet deler *er jo jul snart såe kommer nok noen pakker snart*... blir nok regga ijenn over nyåret!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skrevet en feilsøke guide for motronicen......

 

Feilsøking Motronic

 

Slå av tenningen, ta bort kontaktstykket fra styreenheten.

 

PS: Aldri kontroller tilkoblingene fra framsiden *den som er tilkoblet styreenheten*

Erfaringer har vist at kontaktene skal skades og evt forverre en feil.

Kontroller tilkoblingene fra baksiden av kontaktstykket, og ikke bruk unødig kraft.

Kontaktnummeret står på siden av kontaktstykket, er synlig når man har dradd av det øvre dekselet. Det er nr 1-18 på ene siden og 19-35 på den andre.

 

Kontroller jordtilkoblingene i motorrom

- Koble til et ohmmeter mellom jord og kontakt 5 og 19 i kontaktstykket til styreenheten.

 

Kontroller avskjermingsledningene til triggerene

- Kontroller at ledningene er tilkoblet kontakt nr 5 resp 23 i kontaktstykket

 

Kontroller strømtilførselen til styreenheten

- Sett på tenningen i hakk 2 *hakk 3 er til selve starten*

Koble til voltmeter mellom jord og 35

Da skal man kunne se batterispenning.

Sjekk om spenningen er tilstedet når startmotoren kjører

 

Kontroller ledningen som er til coilen:

- Tenningen skal være i hakk 2

Koble til et voltmeter mellom jord og tilkobling nr 1. *hvit, går til nr 1 på coil* i kontakten til styreenheten.

Den skal gi utslag/vise spenning.

Dersom ikke sjekk sikring nr 11 og 13 *såfremt det er urørt ledningsnett*

 

Kontroller ledningen mellom tenningen *kontakt nr 50* og styreenheten:

- Koble til et voltmeter mellom jord og kontakt nr 4.

Kjør med startmotoren

Spennningen skal være lik batterispenningen.

 

Kontroller bensinpumpereleet

- Slå på tenningen

Legg en ledning mellom kontakt 20 og jord, da skal bensinpumpen starte.

Slå av tenningen

Dersom ikke sjekk sikring 11 (og evt trykkvakten som sitter mellom releet og styreenheten, men den utgikk på modeller f.o.m.1986.)

 

Kontroller tempgiveren i LMM

- Koble til et ohmmeter mellom kontakt 6 og 22 i kontakten til styreenheten.

Motstanden er temperaturavhenging/varierende:

Ohm ved -10 grader --- 8260 – 10560ohm

Ved + 20 grader --- 2280 – 2720ohm

Ved + 50 grader --- 760 - 910ohm

Man kan prøve å kjøle ned LMM med evt tykkluft for å kontrollere om at resistansen er varierende med temperaturen

Ved feil målinger kan man måle ved LMM for å se om feilen er i ledningene eller måleren.

Kontroller LMM

- Koble til et ohmmeter mellom kontakt 6 og 9. Motstanden skal være fra 500-1100ohm

Mellom kontakt 6 og 7. Motstanden der, skal være fra 8- 200ohm

(Der kan man måle med et voltmeter, men ved LMM kontakten.

Da skal kontaktstykket på styreenheten være tilkoblet og tenningen på. *hakk 3*

Verdiene man skal ha mellom stift 6 og 7 skal være 100- 200mV)

Man kan også kontrollere at måleskiven går lett og ikke er skadet på noen måte.

Ved feile verdier når man ohmer ta å mål ved LMM for å se om feilen er i måleren eller noe med det elektriske.

 

Kontroller posisjonsgiveren og rpm-giveren

- Koble til et ohm-meter mellom kontakt 25 og 26, deretter kontakt 8 og 27

Motstanden skal være ca 1000ohm ved begge målingene.

Dersom man har koblet kontaktene fra hverandre og sammen igjen sjekk at de ikke r forvekslet.

Ved feil; Mål ved kontaktstykket i motorrommet og ved følerene

 

Kontroller tempgiveren for turbotrykket

- Koble til et ohm-meter mellom kontakt 23 og 30

Motstanden er temperaturavhengig/varierende

Eks: ved + 20 grader 985- 1015ohm

Ved + 140 grader 1620- 1670ohm

Dersom man evt benytter en varmepistol kan man kontrollere at resistansen er varierende ved varme.

Ved feil; Mål ved giveren for å sjekke om feilen er i giveren eller ledningene

 

Kontroller spjeldkontakten

- Dersom man kobler til et ohm-meter mellom jord og kontakt 2, da skal motstanden være 0 ohm.

Gi litt gass mens du måler, og da skal resistansen bli uendelig (pga spjeldkontakten bryter)

Ved feil; mål ved kontakten for å sjekke om det er kontakten eller ledningene det er noe galt med. Kontroller også jordtilkoblingene på innsuget.

 

Kontroller tempgiveren for motoren *kjølevæsken, den mellom termotid giveren og tempgiveren for speedo*

- koble til et ohm-meter mellom jord og kontakt 13

Motorer fra 1985- mod har en føler med to giveruttak, en til styreenheten og en for tomgangsreguleringen

Begge uttakene skal ha samme ohm-verdier

Ohm ved – 10 grader 8260- 10560ohm

Ved + 20 grader 2280- 2720ohm

Ved + 80 grader 290- 364ohm

 

Kontroller innsprutdysene

Ta av kontakten til sluttsteget

Sett på tenningen

Kontroller med et voltmeter at den har spenning ved kontakt 1 og ved kontakt 17,18, 19 og 20.

Steng av tenningen.

 

Koble til et ohm-meter mellom jord (på for eksempel jordtilkoblingene på innsuget) og sluttstegets kontakt 8 resp 9

Ohm-verdien skal være lik 0 ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avskjelting på me og no! bi max strippæ racer på sjelt. haltech me direct fire og div snacks ja ;) trur dæ bi ein bra sommar ;)

er noe med volvo-motorene azz... :wonder:

 

trur e må sjekk tomgangssaken vi snakket om;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du svinghjulls føler?? eventuelt så kan du ha fått satt svinghjulet feil ... Snakker av erfaring..

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du svinghjulls føler?? eventuelt så kan du ha fått satt svinghjulet feil ... Snakker av erfaring..

har svinghjulsføler og har tatt av kassen og sjekket hvordan tappen står, og den står i starterhullet når motor står i ødp..:wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skal stå 180 grader motsatt vei :) mellom de 2 høla nederst på motoren :) ..

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm mente at den skulle stå ned til høyre jeg

joa, men dersom man står forran motoren/bilen så blir det til høyre;)

 

der er slik hjulet sto når jeg tok ut kassen... tappen står i starterhullet..

svinghjul2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skal stå 180 grader motsatt vei :) mellom de 2 høla nederst på motoren :) ..

 

i haynesboken og volvo rep-boken sto det at det tappen skulle stå 90 grader før ØDP slik den stå på bildet over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som er problemet nå er at pluggledningene er dårlige, samt pluggene.. såe skal kjøpe nye kommende uke.. samt dysehatter!!

 

mistenker tomgangsregulatoren og tempføleren etter at tenningene er 8-10 grader feil..

Haien har noen deler "til overs/tilgjengelig" som jeg forhåpentligvis får lånt for å utelukke feil på de mistenkte komponentene :D :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår