Gå til innhold

Dette med ohm ...

Ranger emnet

lars-frr

Anbefalte innlegg

Når det gjelder db ved strøm og spenninger er en økning på 3 db en forsterkning på 1,4 ganger.Når det gjelder effekt er en økning på 3 db en forsterkning på 2 ganger.Og det står i "Backe`s tips for bilstereomontering,del 2" at hver økning med 1 db tilsvarer en effektøkning på 26%,og en minskning på 1 db tilsvarer en effektminsknig på 11%,og at en økning på 3 db tilsvarer en effektøkning på 100% og en minskning på 3 db tilsvarer en effektminnskning på 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MK2

...en økning på 3 db tilsvarer en effektøkning på 100% og en minskning på 3 db tilsvarer en effektminnskning på 50%.

Akkurat...

50watt. Øk det med 100%... Det blir 100watt. Altså en fordobling.

100watt. Minsk det med 50%... Det blir 50watt. Altså en halvering.

I begge tilfeller 3dB endring.

Du må forstå teksten litt bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MK2

Jeg har bare sitert det som står i boka til Backe.Er det noen av dere som har lest disse bøkene eller? Vet dere hvem Backe er?

Beklager MK2... Backe er sinnsykt flink han. Men det hjelper lite hvor flink han er, når du missforstår dette med % og dobling/halvering.

Trudde den forrige posten min forklarte hva det er du missforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til, det kan stå så mye de vil i de bøkene, jeg benytter meg av de løsningene som er praktiske, ikke teoretiske.

I min bil visste jeg ikke hva som ville spille best, prøvde derfor både 2,4 og 8 ohm. Enkleste av alt det faktisk.

Jeg bruker den enkleste og beste løsningen, det som står i bøker fungerer sjeldent så veldig bra som universaløsning.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider