Gå til innhold

Kondensator spm.

Ranger emnet


kebabkongen

Anbefalte innlegg

http://www.rockfordfosgate.com/scripts/rightnow.cfg/php.exe/enduser/std_adp.php?p_sid=JRNgf4ki&p_lva=&p_faqid=417&p_created=1092178200&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTE2JnBfc2VhcmNoX3RleHQ9Y2FwYWNpdG9yJnBfc2VhcmNoX3R5cGU9MyZwX3Byb2RfbHZsMT1_YW55fiZwX3Byb2RfbHZsMj1_YW55fiZwX2NhdF9sdmwxPX5hbnl_JnBfY2F0X2x2bDI9fmFueX4mcF9zb3J0X2J5PWRmbHQmcF9wYWdlPTE*&p_li=

 

Der ser man enkelt hvor mye det hjelper fra 1 farad til 50 farad...

 

Hva et gjennomsnittlig elektrisk system i en bil er for noe sier de derimot ingen tingen om.

 

Men Hybrid vs. standar kondis, hva er forskjellene egentlig? indre motstand?

Ser jo det at en 100farads standar kondis ville blitt vilt stor... Går jo bare 3 stk 1 faradere i 100 farads hybriden når man ser på størrelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette hadde kanskje forandret seg om Norsk Elektroakustikk hadde solgt 50F kondensatorer. Alle som skal ha kondensator eller batteri blir anbefalt kinetik, alle som skal ha høyttalere blir anbefalt morel og alle som skal ha forsterkere blir anbefalt sinfoni av de samme 2-3 personene. Skal tro hvor mye selger har med dette å gjøre...

Hmmms, de fleste her som selger batterier anbefaler det fremfor kondensatorer,

de fleste som driver med seriøs bilstereo med anlegg som krever mye strøm osv, anbefaler batterier fremfor kondensatorer.

 

Så synes det er ganske kritikkverdig det du sier her at morel omtrent er den eneste som anbefaler batteri fremfor kondensator.

 

Grunnen til at f.eks jeg bruker kinetik er at jeg prøvde dette og ble dritfornøyd, har også sagt til kamerater osv som er intr. i dette at de bare må komme på besøk, så skal de selv få prøve batteri. Gjelder forøvrig dere andre her også.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke et batteri som kan gjøre jobben til en kondensator!

Og det finnes ikke en kondensator som kan gjøre jobben for dynamoen og batteriet ditt heller..

 

Først når alt av kabler, dynamo og skikkelig batteri er på plass kan man tenke på å kjøpe inn en kondensator om forsterkeren har en liten intern kondensatorbank.. (Flere av de større forsterkerene har relativt gode interne banker, noe de ikke hadde i gamle dager, derfor var eksterne kondensator mer brukt)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det finnes ikke en kondensator som kan gjøre jobben for dynamoen og batteriet ditt heller..

 

Først når alt av kabler, dynamo og skikkelig batteri er på plass kan man tenke på å kjøpe inn en kondensator om forsterkeren har en liten intern kondensatorbank.. (Flere av de større forsterkerene har relativt gode interne banker, noe de ikke hadde i gamle dager, derfor var eksterne kondensator mer brukt)

Er jo dette jeg alltid har sagt... :)

Kondensator = siste utvei!

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec: nettopp derfor eg trenger kondensator nå ;) 50mm2 ledninger, 140Amp dynamo og 2 optima batterier har eg til nå :hondakick

Og hva slags anlegg ?

 

Kanskje på tide å skaffe seg noen skikkelig batterier, en kondensator hjelper deg ikke med mer strøm vettu....

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser man enkelt hvor mye det hjelper fra 1 farad til 50 farad...

 

Hva et gjennomsnittlig elektrisk system i en bil er for noe sier de derimot ingen tingen om.

 

Men Hybrid vs. standar kondis, hva er forskjellene egentlig? indre motstand?

Ser jo det at en 100farads standar kondis ville blitt vilt stor... Går jo bare 3 stk 1 faradere i 100 farads hybriden når man ser på størrelsen..

 

 

leste den linken du henviser til men jeg synes ikke dette er representativ for en kvalitets forsterker... da så raske variasjoner i strøm forbruk ved 12v batt. er ikke ønskelig men som ikke kan gjøres mye med, så en riktig designet amp vil ha en overdimensjonert kondensator bank ved det mest strøm krevende del som er utgangs transistores og disse trenger en symetrisk spenning... skulle derimot dette kondis bank være underdimensjoner vil primær siden på switch mode strømsaforsyning jobbe med høyere frekvenser og generelt ha høyere strøm forsbuk da utgangen blir mattet mer "direkt" fra primær siden.... og her vil envher spennings fall påvirke i større grad kvaliteten på strøm til utgangsdelen... anyway, da er vi tilbake til det faktum at et kondis greier ikke å holde spenningen (da den "bare følger" ladde spenningen) oppe lenge nok til å utfylle det strøm uttaket... hvis man ikke tar i bruk "kondis bank" på mange flere Farad.... så alt i alt er behovet for spenning og strøm høyere enn hva en "normal" vanlig" kondis kan prestere for lite uansett...

 

du lurte på hvordan en "super dupper" kondis på feks 50Farad kan ha så liten størrelse i forhold til vanlig kondiser... enkelt: når man kan bruke så finne betegnelser som "hybrider" da dette egentlig bettyr at i den "supper dupper" kondis er noe "vanlige elektrolytt kondiser" + noen små batterie i parallel med hverandre...slik får man "stor verdi" på den totale kapasitans i den hybride kondesator bank...

 

her prøvd å fortelle det før men det "beste resultat" er og forblir flere batterie som er koblet i parallel.... gjerne flere små da oppladnings tiden også blir noe kortere og ved parallel kobling vil indre motstanden synke tilsvarende... med større strøm uttak.

 

Til tiders så føles som om "selgere" er flinkere til å prake ting til folk enn hva selve teorien og teknikken bak produktene er til faktum, men som sagt tidligere: bruk pengene dine på det du føler for ;)

 

tar man anlegget "seriøs" så setter man flere små batterier i parallel....det er egentlig ikke noe salgs triks, men en bedre anvendelse av gode og gamle teoriske og praktiske anvendelse av elektronikk kunnskaper nemlig. -hvorfor flere "små" (30-50Amper/h) batterier?? kortere respons tid....:)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags anlegg ?

 

Kanskje på tide å skaffe seg noen skikkelig batterier, en kondensator hjelper deg ikke med mer strøm vettu....

 

 

såg kje du at eg skreiv 2 optima batterier eller? :drunk: har 1 redtop og 1 yellowtop. trenge ikkje mær strøm men kjappare tilgang til strøm.

 

Subdelen av anlegge består av 2 x Earthquake phd10000 og groundzero 15" plutonium bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det du har av batterier er for lite nå så må du jo ha noen større, optima er ikke akkurat noen kraftplugger...

 

I ditt tilfelle her så sier jeg ny dynamo og nye batterier, en kondensator vil faktisk bare gi deg flere problemer enn du vil være klar over..

 

Som sagt, en kondensator gir deg ikke mere strøm..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det du har av batterier er for lite nå så må du jo ha noen større, optima er ikke akkurat noen kraftplugger...

 

I ditt tilfelle her så sier jeg ny dynamo og nye batterier, en kondensator vil faktisk bare gi deg flere problemer enn du vil være klar over..

 

Som sagt, en kondensator gir deg ikke mere strøm..

 

Hvordan får han mer problemer med en kondensator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste den linken du henviser til men jeg synes ikke dette er representativ for en kvalitets forsterker...

 

tar man anlegget "seriøs" så setter man flere små batterier i parallel....det er egentlig ikke noe salgs triks, men en bedre anvendelse av gode og gamle teoriske og praktiske anvendelse av elektronikk kunnskaper nemlig. -hvorfor flere "små" (30-50Amper/h) batterier?? kortere respons tid....:)

 

 

Ja du sier noe.. Kansje derfor noen fabrikanter maser mere om kondensatorer enn andre;)

 

Sånn det ser ut i dag med de planene jeg har tenkt ender jeg nok opp med en 2-3 kinetik Hc 600 bak og en Hc1400 forann.. Men jeg skal uansett "sitte på gjerdet" og vente til CES meseen 2007 for og se hva RF finner på da.. Vis de kommer opp med En ny serie som tar i bruk Hybrid teknologien så er det slutt på masse batterier, kondiser og grov kabel... Eneste er at dett ikke blir no dynamikk i strøm trekket fra dynamo, batteri og lednings nett .. Det vill bli ett konstant trekk. Det er noe jeg har tenkt litt på..

 

MEN vi får vente og se hva som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får han mer problemer med en kondensator?

Om han allerede har for lite strøm, som det ser ut som vil ikke en kondensator løse problemet, den kan skjule det, slik at du som bruker ikke ser problemet lenger, men det går til en viss grad helt til forsterkere osv tar kvelden..

 

F.eks problemstilling:

Lysene blinker, løsning, kjøp kondensator, hva skjer? joda lysene kan slutte å blinke, men du har fortsatt ikke nok strøm, du har bare løst problemet, slik at du slipper å se det, men faktumet er nå at du har enda mindre strøm en før, for hver gang du tømmer kondensatoren både internt i ampen og den eksterne 1F eller 50F så må disse lades opp igjen, og det er det dynamoen som må ordne, så du har altså lite strøm fra før, og nå skal du i tillegg mate en svær kondis i tillegg, ai ai ai.... Regner med du ser problemstillingen her..

 

En kondensator er bare for å opprettholde spenningen, og i utgangspunktet skal man vel aldri tømme den helt på ett basslag, men bare nok til at du opprettholder skikkelig spenning på forsterkeren din....

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han allerede har for lite strøm, som det ser ut som vil ikke en kondensator løse problemet, den kan skjule det, slik at du som bruker ikke ser problemet lenger, men det går til en viss grad helt til forsterkere osv tar kvelden..

 

F.eks problemstilling:

Lysene blinker, løsning, kjøp kondensator, hva skjer? joda lysene kan slutte å blinke, men du har fortsatt ikke nok strøm, du har bare løst problemet, slik at du slipper å se det, men faktumet er nå at du har enda mindre strøm en før, for hver gang du tømmer kondensatoren både internt i ampen og den eksterne 1F eller 50F så må disse lades opp igjen, og det er det dynamoen som må ordne, så du har altså lite strøm fra før, og nå skal du i tillegg mate en svær kondis i tillegg, ai ai ai.... Regner med du ser problemstillingen her..

 

En kondensator er bare for å opprettholde spenningen, og i utgangspunktet skal man vel aldri tømme den helt på ett basslag, men bare nok til at du opprettholder skikkelig spenning på forsterkeren din....

 

Så vis man har nok strøm å god dynamo og batteri, da vil man ikke skape problemer hvis man setter inn en kondis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vis man har nok strøm å god dynamo og batteri, da vil man ikke skape problemer hvis man setter inn en kondis?

nemlig :) og da kan kondensatoren i kritiske tilfeller gjøre den jobben den er konstruert for å gjøre, isteden for jobben mange bilstereoforhandlere mener den skal gjøre (som er å få lysene dine til å slutte å blinke) :D

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår